The Valley of Horses

Auel, Jean M.

| 1982

Forced to leave the Clan and her young son, Ayla sets out alone to travel the frigid steppes until she finds the valley of horses. Unable to find people like herself, the Cro-Magnons, she settles there and seeks friendship elsewhere. First she adopts a young filly, then a wounded lion cub. But far to the west, two young Cro-Magnon brothers have begun a journey. One of them is Jondalar, whose destiny is bound inextricably with Ayla's. Jean Auel's imaginative reconstruction of pre-historic life, rich in detail of language, culture, myth and ritual, has become a set text in schools and colleges around the world.

Maja Nilsson

2020-05-02

Bra

Evelyn Falk Möller

2015-09-24

Under en vinter, framför den sprakande elden från öppna spisen läste jag denna och alla de andra böckerna ur denna fantastiska serie för min sjuka pappa. Vi hoppade dock över alla sexscener som egentligen inte för historien framåt, men som säkert intresserar många.

Anki Johansson

2014-09-03

intressant.

Kristina Svensson

2014-05-04

Har för mig att jag gillade den här serien för 25 år sedan. Gissar att jag idag skulle skrika på en redaktör som kan kapa.

Mary Göransson

2014-02-28

Länge sedan jag läste den, började med Grottbjörnens folk.

Eva Silverlind

2013-10-06

Fastnar i boken

Lotta Högsten

2013-08-25

Många år sedan som jag läste dessa böcker, men jag vet att jag tyckte att de var mycket spännande.

Lovisa K Lidell

2013-02-19

Min åsikt, och det gäller hela serien, är att den är intressant ur en vetenskaplig synpunkt om man är historieintresserad eftersom författaren tagit reda på mycket fakta men som roman är det nog en av de sämsta jag läst. Därför fick den ett medelbetyg av mig.

Göran Bergström

2012-10-21

Om man älskar historiska romaner

Tony

2012-10-14

Den är nog den bästa i serien tycker jag.

Grottbjörnens folk var annorlunda och bra. Hästarnas dal är okej, men redan här skumläste jag de kapitel (vartannat) som handlar om Ayla medan behållningen var kapitlen om Jondalars sexuella erövringar. Tredje och fjärde boken kan man vara utan.

Minst lika bra som första boken om inte bättre! Även ett lyckligt slut som uppskattas då första boken hade ett hemskt slut..

Isa Nuutinen

2012-03-13

en favorit i tonåren, hela serien faktiskt!

Per Dosenius

2012-02-29

Läste den i mellanstadiet...har lite svårt att komma ihåg exakt vad jag tänkte

Catharina Stedt

2011-11-20

Den var rätt bra när jag läste den för 20 år sen. Sen blev böckerna i serien bara sämre och sämre.

Kamali 

2011-11-17

Jondalars svullna lem debuterar!

Anna Ekström

2011-11-16

Hade jag betygsatt boken direkt efter läsning, när jag var typ 13, hade den säkert fått högre betyg. Nu är den en av mina "skämsböcker", men måste ändå ge den en 3:a för den längtan historien då väckte :)

Tobbe Fransson

2011-10-01

Läste den 1983. Blev förvånad över att 6 tog så mycket plats. Inte så vanligt då. Annars klart intressanta miljöskildringar.

Jari Saarelainen

2011-09-25

Underhållande och fantasieggande om brytningstiden mellan Cro-Magnon och neanderthal. På gränsen till sk chicklit dock.

Madeleine

2011-09-02

Dröjde läänge innan det den blev nåt vidare "intressant" att läsa. Väl där var den bra och jag sträckläste den, innan skumläste jag istället boken. Mer händelselös och utdragen än första boken, men mot slutet som sagt bra.

Spännande om tider för länge, länge sedan.

Iris Eriksson

2011-06-24

Den här är också bra men det händer inte så mycket till en början, det är lite synd... Men till sist blir den bra

Karin Lundberg

2011-04-12

Svårt att toppa "The Clane of the Cave Bear" även om Ayla och Jondalar är underhållande att följa.

2011-03-24

Ännu en bra och välskriven bok av Auel.

Ulla Edlén

2010-08-07

Intressant

Björn Larsson

2010-07-04

Läste den för många år sedan. En häftig berättelse från en tid vi inte vet mycket om. En del sexscener som var en smula onödga, kanske är jag pryd...

Anna Eriksson

2010-07-01

Länge sen jag läste den nu men jag minns den med glädje för att den var lite intressant ur aspekten "hur gjorde man förr". Men visst hjälper kärlekshistorien till för att man ska vilja läsa den vidare...

Maria B Hansson

2010-06-16

Jag tokläste alla Auels böcker när jag var 17-18 år och tyckte de var fantastiska. Visst är det spännande att tänka sig att leva på den tiden. Och visst är det tantsnusk :)

2010-01-07

Det här var verkligen slukarböcker, hela serien. Läste några kapitel senare i livet, därav det låga betyget. DÅ hade jag nog givit boken en femma, minst :)

Denna bok samt de andra i serien är underbara. jag refererar ofta till dessa när andra börjar prata om sånt som står i bibeln. Kan inte dessa böcker i så fall vara någon slags bibel.?

Helena Wikström

2009-07-19

älskade hela serien som jag sträckläste

Ulla Englund

2009-07-08

Ja ja, halverotik för målgruppen Unga flickor? Grottbjörnens folk kändes ny och spännande men konceptet höll inte serien ut