The Underground Railroad

Whitehead, Colson

| 2016

From prize-winning, bestselling author Colson Whitehead, a magnificent tour de force chronicling a young slave's adventures as she makes a desperate bid for freedom in the antebellum South Cora is a slave on a cotton plantation in Georgia. Life is hell for all the slaves, but especially bad for Cora; an outcast even among her fellow Africans, she is coming into womanhood where even greater pain awaits. When Caesar, a recent arrival from Virginia, tells her about the Underground Railroad, they decide to take a terrifying risk and escape. Matters do not go as planned Cora kills a young white boy who tries to capture her. Though they manage to find a station and head north, they are being hunted. In Whitehead s ingenious conception, the Underground Railroad is no mere metaphor engineers and conductors operate a secret network of tracks and tunnels beneath the Southern soil. Cora and Caesar...

”Den underjordiska järnvägen” började jag läsa i somras och har nu äntligen läst ut. Den är väldigt välskriven och bra, men tungläst - både mentalt och fysiskt. Mentalt för att den handlar om slaveriet (och är baserad på den verkliga underjordiska järnvägen, som i boken är en riktig järnväg men i verkligheten var ett nätverk). Fysiskt för att det är så mycket text. Oavsett är det här verkligen en must-read. Förstår att författaren @colsonwhitehead fått både Pulitzerpriset och National Book Award! Boken kom 2016 och på svenska 2017.

Ingegerd Lindh

2022-03-13

En viktig bok att läsa som handlar om de fruktansvärda övergrepp och tortyrmetoder slavarna fick uppleva. Den är bra, men hemsk att läsa, inget för känsliga personer. Lite rörigt skriven, ibland vet jag inte när händelserna utspelar sig, det hoppar hit och dit. Men ändå mycket läsvärd.

Lars Kronlund

2022-01-21

A mindblowing trip in the deep unspeakably evil realities of the American slavery system as passengers on the surreal underground train running through the body of the soil of the land. Gripping, engaging and impossible to put down. A masterpiece!

Elias Chougui

2021-06-18

Noll rytm i språket. Ett närmast perverst förhållningssätt till våld, utan att jag tycker att det faktiskt bidrar till bokens värde. Platta karaktärer som det är svårt att känna något för. Det här känns som en bra skiss/idé till en film men det är inte en bra roman. Det är långt i från det. Jag är själv förvånad över hur mycket jag ogillade den.

Malin Magnander

2018-08-01

Jenny Bellinder

2018-07-25

Lyssna inte på vad någon annan skriver. Oerhört intelligent, välskriven, välstrukturerad och viktig roman. Dessutom är den rysligt spännande! Lyckos dig som har upplevelsen framför dig.

2018-07-08

Tyvärr nätt och jämnt att jag orkade läsa ut den. Den såg intressant ut och har ett namn som lockade. Även innehållet verkade intressant. Den var dock seg, spretig och engagerade mig inte. Vissa delar var intressanta men det höll inte länge förrän det istället blev rörigt.

Frida Lönnberg

2018-06-25

Fruktansvärd historia som tyvärr inte presenteras så bra som jag trott. Det är svårt att hänga med i och med att den hoppar lite i tid och rum. Tyvärr också lite platta karaktärer.

Nina Gustafsson

2018-05-07

Ännu en bra bok om de svartas situation i USA under slaveriet. Skickligt ihopvävda grymma historier med Cora i centrum men även om motstånd och hopp genom alla som riskerade sina liv för en tro på ett land utan slavar.

Sara Bengtsson

2018-02-18

Susanna Svanberg

2017-11-22

Inte alls så bra som jag trött. Kanske för att jag lyssnade på den? Det var svårt att hänga med.

2017-11-15

Lysande, fruktansvärd skildring av slaveriet i Amerika och om den här rent fysiska underjordiska järnvägen. I verkligheten var den en livlina uppbyggd av ett nätverk som hjälpte slavar att fly. Colson Whitehead har ett oerhört skickligt skrivsätt, det är precist och effektivt och rör sig med lätthet mellan olika personers öden. Läs den, förförs och förfäras!

Henrik Johansson

2017-11-01

Lite annorlunda berättad, karaktärerna har djup tycker jag. En i grunden välkänd historia som får nytt liv.

Zack Simone

2017-09-16

Bara huvud. Inte mycket som hållet igång känslorna under läsningen... DN tror det blir en klassiker. Det tror verkligen inte jag.

2017-08-23

Kära nån, jag trodde att den här skulle vara bra, men icke. På svenska flyter inte språket, det hackar, får aldrig en läsrytm. Innehållet är inte heller greppbart.