The Unbearable Lightness of Being

Kundera, Milan

| 1985

In this novel - a story of irreconcilable loves and infidelities - Milan Kundera addresses himself to the nature of twentieth-century 'Being' In a world in which lives are shaped by irrevocable choices and by fortuitous events, a world in which everything occurs but once, existence seems to lose its substance, its weight.

2019-05-07

Hade höga förväntningar och de infriades inte riktigt. Det är en lite rörig historia som inte riktigt fångade mig fullt ut, men boken är välskriven.

Loo Looson

2016-12-28

Välformulerat språk, absolut. Intressant miljö, visst. Dock fångade inte den här boken mig, slätstruken. Hade höga förväntningar, men den kändes något överskattad och bitvis väldigt färglös.

Madame Medusa

2016-06-16

Stundtals mycket fängslande, stundtals förvånande, en melankolisk resa genom historier där varats lätthet försvåras av människans komplexa natur och gör tillvarons lätthet olidlig. Vad är meningen med det som sker och vad formar oss, vilka definierande ögonblick ändrar vår livsbana? Läsvärd.

Hedvig Marklinder

2015-06-10

Hade rätt så höga förväntningar på denna boken då jag läst så mycket om att det var en stor succé över hela Europa när den kom.
Den var inte bra. Den var konstig och osammanhängande.
Emellanåt kunde Kundera kläcka ur sig något filosofiskt tänkvärt men resten, nä inget för mig alls.
Möjligt att jag hade uppskattat den mer om jag var mer insatt i de historiska skeendena som skildras friskt.
Relationen mellan Tereza och Tomas förstår jag mig inte alls på, jag blir riktigt irriterad faktiskt. De verkar ju helknäppa båda två. Tomas livsfilosofi om att kärleken och det sexuella inte skulle hänga ihop känns endast som en ursäkt för honom att kunna vara med andra kvinnor med Terezas förståelse, nä fy.

Sara Frimodig

2014-10-10

Jag tycker verkligen att det här var en helt fantastisk bok. Underbart språk och full av tänkvärdheter. Mörk och dyster, men samtidigt stundtals väldigt rolig och ljus. Om kärlek och livets stora frågor. Rekommenderar verkligen!

Bengt Girvall

2013-11-20

Bra och fängslande skildring av Pragvåren -68!
Utmärkt filmatisering av boken!

Maria Brusewitz

2012-12-05

Det var väldigt länge sedan jag läste den, men den gjorde stort intryck på mig då. Osäker på vad jag skulle tycka om den idag.

Djuplodande och intressant

Lena Björkänge

2012-03-07

Det här är en bra bok men filmen är mycket bättre. Se den och strunta i boken.

Sara Sandquist

2012-01-05

En historia skriven med otroligt fint språk med många olika nivåer. Jag kan rekommendera den.

Emma Utter

2011-04-21

Underbart skriven och olidligt vacker berättelse om svek, självständighet och kärlek. Större delen av verket är värd en femma, men den tappar lite på slutet, tycker jag, varför det får bli en stark fyra.

Y

Yvonne ericsson

2011-02-15

läste boken för länge sedan. karaktärerna finns fortfarande kvar på djupet av min själ.
en fantastiskt bra bok.

Emilie Pasanen

2010-07-20

Fick den när jag var och reste i Ecuador. Kunderas sätt att berätta föll i min smak, jag fastnade totalt för denna bok och istället för att ge den vidare för att slippa extra tyngd i väskan, bar jag med den genom Ecuador, Colombia, Venezuela och kors och tvärs genom Europa hem till Sverige. Har även drömt om karaktärerna efteråt.

Margareta Ekelund

2010-04-19

En favorit när den kom, inte likt något annat. Ska jag våga läsa om den...?

Susanna Gyllenbåga

2009-10-07

olidligt vacker

... jag LEVDE med denna underbara berättelse sommaren 1987... såg sedan filmen där Lena Ohlin spelade huvudrollen.

victoria westermark

2009-09-23

Jag är en stor beundrare av kunderas alla böcker

Tor von Geijer

2009-09-16

Den första meningen i inledningen är minnesvärd.

Tor von Geijer

2009-09-16

Minnesvärd inledning.

BOKMANIA bokblogg

2009-07-08

Josefine Lind

2009-06-15

Fascinerande berättelser. En bok jag aldrig glömmer.