The Things We Cannot Say

Rimmer, Kelly

In 1942, Europe remains in the relentless grip of war. Just beyond the tents of the Russian refugee camp she calls home, a young woman speaks her wedding vows. It's a decision that will alter her destiny...and it's a lie that will remain buried until the next century.Since she was nine years old, Alina Dziak knew she would marry her best friend, Tomasz. Now fifteen and engaged, Alina is unconcerned by reports of Nazi soldiers at the Polish border, believing her neighbors that they pose no real threat, and dreams instead of the day Tomasz returns from college in Warsaw so they can be married. But little by little, injustice by brutal injustice, the Nazi occupation takes hold, and Alina's tiny rural village, its families, are divided by fear and hate. Then, as the fabric of their lives is slowly picked apart, Tomasz disappears. Where Alina used to measure time between visits from her beloved,...

Marie-Anne Eriksson

2024-01-04

Välskrivet om tragiska människoöden. Växlingen mellan nutid och dåtid driver den dramatiska och spännande handlingen framåt. En bok att sträckläsa.

Idas Recensioner

2023-10-29

En välskriven, läsvärd och gripande berättelse om starka kvinnor, hopp och kärlek som övervinner allt. Jag fastnade snabbt för alla karaktärer och hade svårt att sluta läsa. Jag kände med alla karaktärer i handlingens upp- och nedgångar och fick tårar i ögonen under bokens gång.

Varje kapitel är varsamt planerad in i minsta detalj. Det hoppar fint mellan nutid och dåtid vilket gör att man fastnar för båda berättelserna. Starkt tips - ingen får missa denna!

Ingrid Bergenudd

2023-07-29

En bra skildring av livet i Polen under andra världskriget. Likaså om att vara förälder till ett autistiskt barn. Men jag tycker att vissa delar av handlingen blir lite väl klichéartad och förutsägbar. Skriver inte vad för att inte förutsäga handlingen.

2021-08-06

En otroligt vackert berättad historia med lika spännande/berörande spår i nutid som dåtid. En fin skildring av livet i en familj som kämpar med att hantera vardagen med en autismdiagnos samt de grymma villkoren som livet under andra världskriget innebar för polska medborgare. Starkt om mod, livsval och kärlek.

Katarina Nord

2021-04-24

Två parallella historier som knyts ihop på slutet. Det är inte ofta jag gråter när jag läser en bok men den här boken berör mig verkligen.

2021-03-09

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Det här är den tredje boken som jag har läst av den australiensiska författaren Kelly Rimmer. Tidigare har jag läst böckerna Jag utan dig och En mors bekännelse. Båda två var mycket bra, och fick 4 av 5 i betyg från mig. Den här boken, Vad hjärtat aldrig glömmer, var snäppet bättre, och får 4,5 av 5 i betyg från mig. Mycket intressant att läsa dom två parallella berättelserna i boken, både den som utspelar sig i Polen under andra världskriget, och den i nutid som bland annat handlar om familjen med sonen som har autism. Jag rekommenderar varmt boken.

Nina Gustafsson

2021-01-04

Inte alltför övertygande gestaltning av miljöer och personer under andra världskriget i Polen. Har läst mycket bättre.

Boken handlar om två kvinnor - Alice och Alina. Alice mormor Alina har hamnat på sjukhus efter en stroke och mormor vill att Alice ska uppfylla hennes sista önskan och resa tillbaka till hennes hemland Polen för att ta reda på familjens dunkla historia.

Det här är en fantastik bok, jag älskade boken från första sidan och sträckläste den. Det är en bra story, lättläst och välskriven. Boken är skriven både i nutid och dåtid och som sedan flätas ihop på ett fint sätt i slutet, att läsa denna typ av böcker är något jag är svag för. Det var intressant att få läsa om både Alice och Alinas liv, det var en gripande, spännande, berörande bok fylld med intriger, kärlek och sorg, två starka kvinnor från olika tider. Jag tyckte det var otroliga miljö- och karaktärsbeskrivningar, jag levde mig verkligen in i boken. Helt fantastisk bok.

Den här boken var riktigt bra och kommer att ta ett tag att smälta. Gripande och berörande på så många sätt. Den lämnar inte ett öga torrt. Det är en resa tillbaka till en tid som är hemsk i människans historia men som inte får glömmas.
~
I boken får vi följa två kvinnor i varsin tid.
~
Kvinnan i dåtid försöker klara sitt liv och rädda sina kära under andra världskriget. Det är en mycket skrämmande berättelse.
~
Kvinnan i nutid försöker uppfylla sin mormors sista önskan om att resa tillbaka till Polen för att hitta sin morfar. Men allt är inte så lätt, hennes morfar dog ju året innan men hennes mormor verkar inte riktigt förstå det och vill ändå att kvinnan åker. Kvinnan har svårt för att kunna åka då hon dessutom har en autisk son som behöver henne.
~
#vadhjärtataldrigglömmer #kellyrimmer #lbforlag #kärlek #släktband #förintelsen #andravärldskriget #sorg #förlust #historia #gripande #berörande #autism #funktionsvariation #boktips #lästips

Eva Pettersson

2020-09-20

Fantastiskt välskriven och gripande bok, som får mig att känna starkt med karaktärerna i boken, genom glädje och sorg, kärlek, längtan och krigets alla fasor. En läsupplevelse utöver det vanliga!

2020-03-08

Lättläst och medryckande, men väldigt sentimental på amerikanskt vis. Personporträtten övertygande inte mig.

Fantastisk, stark & välskriven!

2019-11-20

I början var jag tveksam. Karaktärerna och handlingen gjorde att jag hade svårt att komma in i berättelsen. Men allteftersom blev den bättre och bättre. Till slut kunde jag inte sluta läsa. Gripande.