The Thin Blue Line

Detective Leo Junker thought he?d crossed his last line. But he?s never learned to say no. So when an escaped criminal he knows all too well hands him a photo of a murdered prostitute, he reopens the cold case as a favour. Everyone?s busy and everyone?s got better things to do, but is there a darker reason that Angelica Reyes? death has languished unsolved for five years? As Leo?s investigation pushes further into the past ? Sweden?s, Angelica?s, his own ? he?ll come face to face with the corruption at the heart of things. Yet the reckoning may come too late ? not only for Angelica Reyes, but for everyone.

2023-06-08

Välskrivet aktuellt och verklighetstroget.

2022-06-01

Att börja läsa Den tunna blå linjen kändes riktigt bra, efter att Christoffer Carlsson återupprättade sin status hos mig med förra delen. Detta är ju då den fjärde och avslutande delen om Leo Junker och ja, det känns lite vemodigt nu ändå. Trots att vi inte var såta vänner i de två första böckerna.

Christoffer Carlsson har en fantastisk förmåga att berätta väldigt mycket med väldigt få ord. En konst som inte alla författare behärskar, eller kanske inte vill använda. Med den här boken så tycker jag att han har förfinat sitt berättande till, nästan, perfektion.

Den tunna blå linjen ett bra och passande avslut på serien och nu hoppas jag att Leo Junker får framleva resten av sitt liv i lugn och ro. Det är han värd. Själv ser jag fram emot att läsa annat av Christoffer Carlsson.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/06/bok-den-tunna-bla-linjen-av-christoffer.html

2020-02-15

Serien om Leo Junker har blivit bättre och bättre. Denna avslutande del kanske inte är så spännande men desto mer tankeväckande. Den tunna blå linjen mellan samhället och polisen är inte alltid så tydlig. Carlsson känner ju väl till verkligheten, men inte bara Leo Junker funderar över om det är värt att träda över den. Nästan omöjligt att svara på, tyvärr. Här ges mycket bra exempel på när frågan ställs på sin spets. Ytterligare en del av det mycket läsvärda är skildringen av Leos förhållande till barndomsvännen Grim och ursprungsförorten. Mycket vackert!

Karin Johansson

2018-05-01

Tyvärr den sista boken i serien om Leo Junker. Dessa böcker har varit bra, intelligenta och varje sida har varit en njutning.

2017-10-29

En alldeles äkta polisroman som dessutom utspelar sig i och omkring polishuset på Kungsholmen. Aktuell, spännande och välskriven.

2017-05-18

Betyg: 4,5 av 5.

Christoffer Carlsson har gett ut sju stycken böcker, fyra i serien om Leo Junker, och tre fristående böcker. Jag har läst dom allihopa, och tyckt väldigt mycket om dom alla.

Här är en länk till hans senaste bok, ungdomsboken Oktober är den kallaste månaden. Och här är en länk till den tredje boken i serien om Leo Junker, Mästare, väktare, lögnare, vän. I dessa inlägg finns även länkar till tidigare böcker.

Den tunna blå linjen är den fjärde och avslutande boken i serien om polisen Leo Junker. Jag har verkligen tyckt om hela serien, och den sista delen gjorde mig absolut inte besviken.

Och även om det på ett sätt känns tråkigt att det inte kommer fler böcker om Leo Junker, så är ändå serien avslutad på ett bra sätt.

Och jag har ju läst att Christoffer Carlsson skriver på en ny bok, en brottsroman, så den ser jag ju verkligen fram emot.

Rekommenderar absolut alla böckerna i serien om Leo Junker, men läst dom helst i rätt ordning. Och även författarens fristående tre böcker rekommenderar jag.

Spännande, gripande och välskriven!