The summer that never was : an inspector Banks mystery

Robinson, Peter

| 2003

A skeleton has been unearthed. Soon the body is identified, and the horrific discovery hits the headlines . . . Fourteen-year-old Graham Marshall went missing during his paper round in 1965. The police found no trace of him. His disappearance left his family shattered, and his best friend, Alan Banks, full of guilt . . . That friend has now become Chief Inspector Alan Banks, and he is determined to bring justice for Graham. But he soon realises that in this case, the boundary between victim and perpetrator, between law-guardian and law-breaker, is becoming more and more blurred . . . 'Move over Ian Rankin - there's a new gunslinger in town looking to take over your role as top British police procedural author' INDEPENDENT ON SUNDAY

2016-02-28

Överlag lika bra som hans böcker brukar vara, men stör mig lite på att Banks på något sätt behöver vara med och "styra" i de båda kvinnliga kriminalpolisernas fall för att de ska gå framåt. För övrigt gillar jag karaktärerna och utvecklingen av historierna.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

En bok där man får komma Alan Banks nära inpå livet och ta del av hans barndom och uppväxt. Jag tyckte om att vara del av två parallella händelser som utspelar sig med många års mellanrum, men ändå vävs samman till en berättelse som är svår att sluta läsa.

Alan Banks är på semester när han får veta att skelettet av hans barndomsvän, Graham, har återfunnits efter 35 år. Genast kastar han sig på första transportmedlet för att ta sig hem och hjälpa till i utredningen.

Samtidigt håller hans kollega Annie Cabbot på att undersöka ett nytt försvinnande, denna gång gäller det en tonåring vid namn Luke Armitage. En lösensumma har begärts, men på grund av Cabbots ingripande går allting i stöpet och hon känner sig tvingad att söka upp Banks och be honom om hjälp.

Banks ser ett samband mellan händelserna. Tillsammans med den kvinnliga polisen Michelle Hart börjar han undersöka de båda pojkarnas öden. Snart inser Banks och Hart att det finns någon som inte vill att de gräver djupare i det förflutna.

En spännande bok som jag varmt rekommenderar.

Anette Marcusson

2011-03-15

På svenska heter den Efter alla år av saknad

Charles Konrad

2010-05-08

Mycket intressant med 2 olika mordfall. Ett nytt och ett 30 år gammalt, som verkar olösligt.
Har nu läst några böcker av Peter Robinson och kommer definitivt att läsa flera. Toppenbra

Isabell Eklund

2010-04-13

Har läst alla hans böcker o bara älskar dem, väntar med spänning på nästa

Anna Hallqvist

2009-10-13

I denna historia löper två fall parallellt där Banks är inblandad i båda. Och Banks före detta älskarinna leder det ena och den nuvarande den andra. :) Ett riktigt drömscenario alltså.
Jag gillar allting med Peter Robinson faktiskt. (även om andra delen var relativt "jobbig" att läsa pga vad den handlade om...) Men han känns brittisk och beskriver både platser och människor väldigt bra - han känner av hur människor verkligen regaerar i vissa situationer. Han kan det mänskliga psyket. Han ger en bra helhetsbild helt enkelt.