The Story of Edgar Sawtelle

Wroblewski, David

| 2008

Born mute, speaking only in sign, Edgar Sawtelle leads an idyllic life with his parents on their farm in remote northern Wisconsin. For generations, the Sawtelles have raised and trained a fictional breed of dog whose thoughtful companionship is epitomized by Almondine, Edgar's lifelong friend and ally. But with the unexpected return of Claude, Edgar's paternal uncle, turmoil consumes the Sawtelles' once peaceful home. When Edgar's father dies suddenly, Claude insinuates himself into the life of the farm--and into Edgar's mother's affections. Grief-stricken and bewildered, Edgar tries to prove Claude played a role in his father's death, but his plan backfires--spectacularly. Forced to flee into the vast wilderness lying beyond the farm, Edgar comes of age in the wild, fighting for his survival and that of the three yearling dogs who follow him. But his need to face his father's murderer...

Izabela Horn

2020-10-13

EdgarDavid WroblewskiHistorien utspelas på en gård där familjen föder upp hundar. De lägger ner all sin själ i abela arbete och träning. Edvard är sonen i familjen, sen han föddes har han inte kunnat prata trots att det inte finns någon fysisk förklaring till det.
Deras liv förändras när pappan i familjen dör plötsligt.
Det är en bok med långsam handling med målande beskrivningar. Både av miljön men främst av hundarna, män får en inblick i vilket vetenskap som ligger bakom all avel arbete.
Jag tyckte om boken, författaren har gjort ett jätte jobb med att historien ska kännas som om läsaren tittar in det verkliga livet som utspelar sig på gården

k a t j a H

2015-06-21

Första halvan tyckte jag var bra, tyvärr blev den alldeles för långdragen och tappade pga det.

maria görts

2015-01-26

To slow.

Kamali 

2011-10-11

Vacker och gripande om en stum pojkes vänskap med hundarna på kenneln där han växer upp.

Sofia Buhr

2011-03-06

Usch, gillade inte alls den här boken. Den verkar ganska lovande i början men blev snart frustrerande att läsa. Jag tvingade mig igenom den för att jag var nyfiken på slutet, vilket jag nu kan säga var otroligt otillfredställande.

Emma Hortlund

2010-12-26

Oprah Winfrey har rekommenderat den här boken i sin bokklubb och även om jag inte har läst några andra böcker som hon har rekommenderat så innebar det att jag hade ganska stora förväntningar på boken. Tyvärr så blev jag inte bara besviken på boken utan jag har dessutom svårt att förstå vad det var som gjorde att hon ens rekommenderade den.

Boken handlar om Edgar som bor på en gård tillsammans med sina föräldrar som har en kennel där de föder upp bladrashundar. De första 300 av bokens 600 sidor utspelar sig enbart på gården och jag får en nästan klaustrofobisk känsla. Det är inte mycket bättre under bokens andra halva även om det är skönt att slippa gårdsmiljön ett tag. Boken känns för lång och jag ledsnar på den tidigt och läser vidare i hopp om att någonting ska hända.

Berättelsen handlar väldigt mycket om hundar. Det är hundar med i allt som händer. Det finns inte en sida i boken där det inte nämns hundar. Ibland berättas det ur en hunds perspektiv. I större delen av boken handlar det om att de tränar hundar. Jag gillar verkligen hundar, men det blir FÖR MYCKET. Och jag är inte överens med bokkaraktärerna om de träningsmetoder som de använder sig av.

Det finns lite handling i boken rörande Edgars pappas dödsfall, men bortsett från att det för läsaren är uppenbart redan från början vad som har hänt så når det aldrig någon riktig upplösning för karaktärerna i boken, vilket gör mig frustrerad.

Med tanke på hur tjock det här boken är så känner jag att det är ingen idé att ge sig in i den om det inte är så att man har väldigt mycket tid över och man verkligen älskar hundar.

Annika Lönneborg

2010-12-11

Vet inte om jag ska sätta tre eller fyra stjärnor. Boken är en vindlande berättelse med mycket stor detaljrikedom, härliga miljöbeskrivningar och en massa hundar. Jag ledsnar ibland lite när det inte händer så mycket, men språket och alla detaljbeskrivningar är ändå så njutbara att jag fortsätter. Och rätt vad det är händer något dramatiskt, så det blir väldigt spännande. Det blir nog en fyra i alla fall.

Conny Andersson

2010-12-09

jätteskön läsning - men blev otroligt besviken på slutet

Anna Mätlik

2010-10-22

Författaren skapar stämningar, känslor, miljöer - den där magin att man är där.... men jag höll på att sluta när jag kommit till hälften. Håller med de som skriver att det blev segt. Sista fjärdedelen blir för ödesmättad och tung... men bitvis är magin där så att jag var totalt fångad och inte kunde sluta läsa, särskilt första delen....

Torbjörn Nilsson

2010-10-18

Ibland läser jag vidare i böcker som man egentligen borde gett upp efter de första hundra sidorna. I detta fall berodde det helt enkelt på att jag glömde packa ner en ny bok i min väska helt enkelt, så när jag väl satt på tåget på väg till jobbet var det bara denna bok som fanns att tillgå. Därför läste jag vidare.
Visserligen belönas man med en ganska rafflande slutkläm på de sista hundra sidorna, men vägen dit är lång, och ojämn. Det är alldeles för mycket hundprat, har absolut inget emot hundar, men det blir lite för mycket när författaren i ett par kapitel skriver om hur hundar upplever sin omgivning, lite väl flummigt.

På det hela taget är det en helt ok bok, men den borde kortats ned med minst tvåhundra sidor för att få upp tempot.

Nina Johansson

2010-10-11

jag hade verkligen sett fram emot att läsa den här boken, hade den liggande länge och byggde kanske upp förväntningarna för mycket. När jag tillslut började läsa den tyckte jag bara den var otroligt seg och kunde inte ens läsa ut den.

Sara .

2010-09-08

Oengagerat språk vilket gör att boken känns seg. Fast att jag är hundälskare känner jag inte att jag bryr mig om hundarna i boken, trots allt de är med om. En ganska fin bok av en lovande författare men alldeles för lång eftersom Wroblewski har valt en alldeles för svag historia att berätta.

Jenny Östensson

2010-08-17

Fin men sorglig berättelse om en pojke och människans bästa vän, hunden. Helt klart en av de bästa böckerna jag läst på länge.

Marita Ivarsbo

2010-02-14

Ganska knepig men bra ändå, läsvärd.

2010-01-29

Blek både till innehåll och form. Jag charmas inte. En av mina oavslutade och det ganska snabbt.

Marianne Bergkvist

2010-01-27

Det var med sorg i hjärtat jag läste de sista sidorna i boken. Författaren tar verkligen sin läsare med sig till Wisconsin på 50-talet? och jag känner att det är ett verkligt trevligt stället att befinna sig på.

Eva Bommelin

2009-12-08

Det är en fin bok men kanske lite för mycket omkringskrivet. Men den är mycket läsvärd

Susanne Winkle

2009-10-23

bra, cool bok men inte hundra procent

Merja A

2009-09-28

Läsvärd, trots att hundarna är väldigt mycket i fokus i den drygt 600 sidor innehållande romanen.
Huvudpersonen, Edgar som är stum sedan födseln kommunicerar med sina närmaste(föräldrar och hundar) med teckenspråk.

Margareta Sjödin

2009-08-20

Det är en underbar bok, den bästa jag läst på länge!

Charlotta Barsk

2009-07-29

vilket berättelse! lämnade mig med en känsla av att just ha läst något fantastiskt, som om jag genast ville läsa om den och som om jag inte kommer att njuta av en liknande berättelse på länge.

Fiona *

2009-06-17

: ) Lite småskojsigt hur han talar med sina hundar. En ordlös kommunikation där de läser av honom. Ungefär som mina egna, där aldrig ett ord behövs för att de skall förstå vad jag förväntar mig av dem. Kroppsspråket är i sanning underskattat. Välskriven.

Denna bok är absolut välskriven, dock tycker jag att det är alldeles för mycket "hundprat", man måste vara extremt hundintresserad för att riktigt fastna för den, synd för jag hade glatt mig till denna "tegelsten"