The Story of a New Name

Ferrante, Elena

| 2013

Soon to be an HBO series, the follow-up to My Brilliant Friend in the New York Times bestselling Neapolitan quartet about two friends growing up in post-war Italy is a rich, intense, and generous-hearted family epic by Italy's most beloved and acclaimed writer, Elena Ferrante, "one of the great novelists of our time." (Roxana Robinson, The New York Times) In The Story of a New Name, Lila has recently married and made her enteree into the family business; Elena, meanwhile, continues her studies and her exploration of the world beyond the neighborhood that she so often finds stifling. Love, jealousy, family, freedom, commitment, and above all friendship: these are signs under which both women live out this phase in their stories. Marriage appears to have imprisoned Lila, and the pressure to excel is at times too much for Elena. Yet the two young women share a complex and evolving...

Mycket bra, men skrämmande också

Susanne Rydvald

2017-09-10

I går ringde jag min bästa väninna för att gratulera åt hennes 65 års födelsedag - efter ett drygt tre timmars lika lyckligt som bittert samtal fick jag den djupaste känslan hur glad jag kan vara att alltid kunna satsa på min bästis Ula och inte måste stå ut med där Lila hela tiden ...

Lilla EM

2017-09-08

Italiensk magi om avund, svartsjuka, kärlek, vänskaps och systerskap.

hilda toomasian

2017-09-07

nya fin

Charlotta CG

2017-08-03

Fantastisk.

Charlotta CG

2017-08-03

Ännu bättre än den första. Tredje boken beställdes omgående.

Kristina Carlsson

2017-05-15

Jag sträckläste och befann mig i fantasin själv i Italien.

Emma Fägerlind

2017-03-26

Tycker att de här böckerna är okej, men varken särskilt speciella i handlingen eller särskilt bra skrivna egentligen. Typ vanliga underhållningsromaner. Vad är grejen?

Gunnel Lindström

2017-03-13

Denna bok var betydligt bättre än den första i trilogin.

Engelska Väninnan

2017-03-03

Nej, tvåan var inte bättre utan en genuint ointressant läsning. Oengagerat skriven och banal till innehållet. Orkade inte läsa ut. Är professionella litteraturkritiker av en annat slag?

Annelie Rickstrand

2017-03-01

Älskade den här boken. Mycket bättre än ettan. Men det kan delvis också bero på att man redan kände karaktärerna och kom in i handlingen direkt. Fantastisk.

Lotta Strandberg

2017-01-23

Bra fortsättning på första boken. Väl inläst och lätt att ta sig genom. Gripande om Lilas öde, Elena och deras lite märkliga vänskap.

2016-12-31

Tycker att Ferrantes böcker är hejdlöst överreklamerade, men tack och lov börjar det arta sig. Första delen och första halvan av den andra, Hennes nya namn, ger samma intryck av näst intill barnslig tonårsdagbok. Livet och den mänskliga samvaron i Neapels fattigkvarter (visserligen ett antal årtionden tillbaka) är så främmande att det är svårt att ta till sig den skvalleraktiga elakheten. När väninnorna kommer in i vuxenvärlden blir det dock riktigt gripande, upprörande och intressant. Sista halvan gör det värt att följa även kommande del tre.

MaPa

2016-12-29

Hilda Kraamer

2016-12-25

Hilda Kraamer

2016-12-25

Petra Nurminen

2016-12-19

Har läst både denna och del ett i romansviten och kan inte instämma i hyllningarna till dessa berättelser. Upplever båda böckerna som ganska långdragna och sega. Dock är det ändå på något sätt fängslande att följa relationerna och jag har därför valt att läsa båda böckerna klart

2016-12-15

Var verkligen pepp på denna bok efter att ha varit frälst på den första. Men blev dessvärre besviken. Tyckte det blev långsamt och tradigt. Den fångade mig inte alls på samma sätt. Vänskapen och spänningen väninnorna emellan finns där men ja jag vet inte vad det är, men det känns som en enda lång transportsträcka... och utöver det har jag helt svårt att hålla ordning på namnen, även om det finns en lista som hjälp... men ja det kan ju ha att göra med att jag är lite trött på boken, ville helst den skulle ta slut... trist men sant.

Bokmalin -

2016-11-27

Helt underbar bok! Längtar så efter nästa del. Lyssnar gärna på Robertino när han sjunger Romantica vid läsningen av boken.

2016-10-27

Mycket bättre än första delen. Hoppas på att den tredje delen kommer snart.

På djupet berörande. Alla motsatser och nyanser, Människans oförmåga och förmåga, Hur i all världen skall det gå?

Eriksallan Ea

2016-10-20

Drabbande, fängslande, tankeväckande, en bok som stannar kvar. Ändå väntar jag med fem stjärnor tills jag läst hela sviten.

Malin H

2016-10-08

Fortsatt fantastiskt om klass, kön och vänskap!

Ewa R

2016-10-06

Tyckte bättre om den här än den första delen som jag gav betyget 4. Ser fram emot kommande delar i serien.

Zack Simone

2016-08-25

Det blev ännu bättre. Fullständigt. Inga onödiga ord. Sån total närvaro. Ligger strax bakom sekunden och snurrar på den. Sedan är hon mitt iden, bakom den och under. Ibland känner jag faktiskt för att jubla.