The Star-Rover

London, Jack

| 2008

Philip Stenström

2017-12-23

Darrell Standing är en hopplös, oförbätterlig figur som sitter inspärrad på livstid för mord på en universitets kollega. Med sitt morderkännande påstår han sig också ha en ”röd ilska”, dvs en förbannelse vilande över sig och sin släkt som oundvikligen får sina utlopp. Därtill besitter han likaså en ovanlig förmåga att resa långa distanser genom galaxen; som en så kallad Star-Rover. När han utsätts för tortyrliknande metoder på order av fängelsedirektören Atherthon, och tvingas bära tvångströja, inleder Standing en sorts trans där stjärnresor tar avstamp och fantasifulla platser tar sina former. Den enda tröst och medömkan Standing finner är den av två medfångar, Morrell och Oppenheimer, som kommunicerar i knackningar genom fängelseväggarna. Med galenskap i tvångströjan intar Standing en trans som överför honom till andra personer på slumpmässiga platser i historien. Det blir ett fantasispäckat äventyr som tar läsaren till nya och spännande platser i tid och rum.

Minnet av resterna skall förevigt bestå så länge själen är uthållig, och själen är oförstörbar. Vi bär, som Jack London poängterar, tusentals år av livshistoria ända sedan begynnelsen på moder jord. Historia är, enligt London, skriven i vår vävnad och ben, i vår motorik och organ, i våra hjärnceller och i vår själ. I romanen, The Star Rover, lyckas London fastslå det uppenbara om mänsklig evolution och dess styrkor och brister som präglar den. Det är en dubbelbottnad och djupgående berättelse som skildrar historiska händelser och karaktärer samtidigt som den återger en mans kamp mot utilitarism och dess oförrätter. Det är ett enastående mästerverk som bygger upp en spektakulär värld av funderingar och värderingar mitt i centrum av kaos och fångenskap. Som vanligt skildras likaså primitiva villkor som människan, på bekostnad av värderingar, omfamnar i en kall och grym tillvaro. The Star Rover är helt enkelt, med ödmjuka och uppriktiga skildringar, ett mästerverk som utan opponering hör hemma i litteraturhistoriens främsta rum.