The stand

King, Stephen

| 1978

When a man crashes his car into a petrol station, he brings with him the foul corpses of his wife and daughter. He dies and it doesn't take long for the plague which killed him to spread across America and the world.

Patrik Johansson

2023-12-14

Jätteschysst och stor historia att förgylla sin resa med

Ann S

2023-09-24

Värsta tegelsten 'de lux'. :)
Men gillade inte slutet han kunde ha ansträngt sig mera.

Stephen Kings bok kan jämföras med Justin cronins böcker 'flickan från ingenstans '
(Hotet om jordens undergång)
Jag upplevde Justin cronins böcker bättre

2021-02-20

Känns på något vis extra spännande att läsa mitt i en pandemi. Jag hade lite problem med bristen på intressanta kvinnliga karaktärer som inte hade som främsta funktion att bistå eller förstärka en manlig karaktär. Lite mycket tjat om "hans kvinna" också. Annars riktigt bra.

Paul Karlsson

2020-12-02

I de rådande pandemitider som pågår så har bristen på biopremiärer gjort att det inte finns några nya filmer att recensera. Så därmed får det bli en liten nödlösning att recensera en bok för att få med en recension i tidningen Infobladet som jag skriver för och vad är då mer passande i dessa tider än Stephen King romanen “Pestens Tid” som jag inför den kommande serien baserad på boken har läst ut. Så jag ska därmed med denna recension berätta vad jag tyckte om boken. Men först lite om bokens handling.

På bara några veckor slås hela USA ut av en superinfluensa. Smittan sprids med en fruktansvärd hastighet och sjukdomsförloppet är våldsamt. Städerna stinker av ruttnade kroppar och vägarna är fulla av stillastående fordon med döda passagerare. Världen har stannat. Mitt i kaoset finns det vissa människor som verkar vara immuna mot smittan. Först vet de inte om varandras existens, men så småningom bildas mindre grupper av överlevande som försöker hjälpas åt. Då kommer drömmarna: goda och onda drömmar som leder och lockar människorna på deras väg och samlar ihop dem i två läger. Mänskligheten är nästan utplånad men den eviga kampen mellan det goda och det onda fortsätter.

Att Stephen Kings kultroman “Pestens Tid” skulle bli så aktuell som den visade sig bli detta år var inget jag hade kunnat ana då jag i förebyggande syfte inför den kommande nyfilmatiseringen tog mig an denna 1222 sidor tjocka roman. En bok brukar vanligtvis vara en verklighetsflykt till en annan välrld, men i det här fallet tas man till en värld där situationen är snarlik den verklighet vi nu upplever med Covid 19. En superinfluensa kallad “Captain Trips” härjar i USA och utplånar större delen av vår planets befolkning. Superinfluensan uppenbarar sig precis som Covid 19 genom förkylningssymptom. Men sjukdomsförloppet är mycket värre. Man börjar hosta slem, halsen svullnar igen och en kort period därefter är man död. Det finns bara alternativen att man är immun eller så dör man. Med denna grundhistoria får vi följa ett gäng överlevande karaktärer som via drömmar samlas i två läger. Det ena lägret har drömt om en gammal svart kvinna kallad Mother Abigail som drivs av Guds vilja och det andra lägret har haft drömmar om en man ondskefull man kallad Randall Flagg som beskrivs som djävulens hantlangare. I en dystopisk värld ska dessa två läger samla sina krafter på olika håll för att mötas i en slutgiltig strid.

Boken är som sagt väldigt tjock och det tog lång tid för mig att ta mig igenom den. Ibland är det långa något sega partier att ta sig igenom i boken innan storyn tar fart på allvar. Själva superinfluensan är egentligen bara temat för början av boken och när den biten är avverkad och man får följa de få som har överlevt så börjar storyn ta fart lite. Det finns bara en del lite sega partier kring den kommitté som den goda sidan bildar för att bland annat stifta lagar och annat för att få det nya samhället att fungera. Men när väl den biten är avklarad så blir boken så spännande att man har svårt att lägga ifrån sig den. Det handlar mycket om hur man bygger upp en helt ny värld när allt det man tog för givet har utplånats. Stephen King skapar verkligen en värld som man slits in i direkt och det är spännande att följa hur det nya samhället skapas. “Pestens Tid” känns lite som Stephen Kings försök att att placera J.R.R. Tolkiens “Sagan om Ringen” trilogi i vår värld. Många av elementen liknar uppbyggnaden i Tolkiens värld. Ett brödraskap som beger sig iväg och ska bekämpa ondskan trots att det känns hopplöst. Boken har även väldigt välskrivna karaktärer som man snabbt får sympati för oavsett om de är allierade på den onda eller den goda sidan. Jag kan starkt rekommendera boken och tycker att det är en av Stephen Kings bästa romaner. En femma av fem möjliga är mitt betyg till boken “Pestens Tid”.

Elisabeth Svensson

2020-08-08

Årets semester ok av Stephen King levererade även i år. Men jag läste den på svenska Pestens tid.

Emelie Jonsson

2020-05-11

Stephen King är tyvärr inget för mig eller för den som gärna vill att allt ska hända i början. Jag har inget tålamod att ta mig igenom .

Joakim Karlsson

2018-11-08

Recensionen avser den svenska översättningen av den förkortade versionen om 737 sidor.

Stephen King brukar förknippas med skräck/rysare men denna bok är mer av en dystopisk thriller, en till allra största delen verklighetstrogen sådan även om de övernaturliga elementen finns där men mer som en krydda. Det är många karaktärer med ingående bakgrundsbeskrivningar att hålla reda på men när man väl kommer in i det blir allt så mycket mer verkligt, och det bidrar verkligen till stämningen i boken. King har verkligen förmågan att trollbinda och måla upp miljöer och karaktärer på ett sätt som bidrar till berättelsen och får mig att fastna i den. Pestens tid är ett utmärkt exempel på detta och jag kan starkt rekommendera alla som inte avskräcks av längden (även den förkortade versionen är lite av en tegelsten) och som lockas mer av thrillers/äventyrsberättelser med övernaturliga inslag än skräck/fantasy att läsa den. En trollbindande berättelse om vad som händer med människor i kris och kampen mellan det goda och det onda. Kanske borde läsa den fullständiga versionen på engelska också?

Danje Förlag

2017-01-10

Lång, upprepande. Det blir lite tjatigt med sjukdomsförloppet. Men första gången jag läste den (när jag inte var lika kräsen) var det en djup och tacksam verklighetsflykt

Magnus Johansson

2016-08-05

En undergångsskildring som jag tyckte var episk och bra då jag läste den för över femton år sen.

Erica S

2014-07-13

Väldigt bra men smått seg

Matilda Krig

2014-06-22

På svenska, men det fanns inte som alternativ här...
Jag har älskat filmen/serien sen jag var liten, och sen den massor med gånger, så jag ville såklart se om boken höll samma klass. Det gjorde den absolut! Det var som en utvecklad, förlängd, minst lika bra version av filmatiseringen, och precis som en bok ska vara. Bekräftar bara vad jag redan tänkt - måste läsa mer av King!

Kickie Boman

2014-05-11

Läste den svenska utgåvan Pestens tid. En klassiker som håller än. Fantastisk även idag. En sån bok som man är glad att den är jättetjock :)

Denna bok var då bättre än vad jag tyckte den var förra gången jag läste den

Patrick Fransson

2013-10-23

Det här är bland det bästa jag läst, någonsin. King när han är som allra bäst! Spännande och ruggig bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig.

Liza Bolin

2013-10-12

låååååååååååång. byter karaktär efter den första epidemispridningen och blir religiös. byter karaktär igen och börjar handla om samhällsstruktur. sen blir den religiös igen. men väldigt Stephen King, every step of the way. kul att läsa som komplement till Dark Tower.

Anna H

2013-10-04

Mycket bra, sträckläsning.

Nicklas Björk

2013-06-24

Fantastisk historia, väl utfört av Stephen King. I likhet med "Det" är bokens storlek dess nackdel, då den varierar mellan högt och lågt, men slutresultatet är en episk saga över människans domedagar. Mycket bra!

Sutra Stevens

2012-09-26

Läsningen av dne här boken var ett långt utdraget lidande föjlt av ett slut som kommer 500 sidor för sent.

Marita Ryen

2012-08-25

Första halvan är 5:a i betyg,mycket spännande. Resten av historien blir lite väl otrolig vilket ger betyg 4:a sammanlagt. En bra bok ändå.

Toni Torn

2012-05-23

834 sidor måste bjuda på mer spänning än så här

emelie .

2012-03-13

Stephen Kings bästa. Kanske världens bästa. Kan hända spårar den lite mot slutet, men sådan är King. Bäst. Läs den. Älska den. Läs om den.

Sofie Petersson

2012-01-29

Första hälften är en solklar femma, men sedan dalar det. Till stor del beror det på en hel del halvlama kärleksyttringar och att slutet känns lite haffsigt. Men Kingen imponerar med ett gediget persongalleri som känns trovärdigt och han är en mästare på att skriva enkelt och rappt.

Johanna Jigström

2012-01-05

Aj aj aj. Svårläst men ack så spännande. Tyvärr med ännu ett inte-tillfredsställande slut.

Henrik Larsson

2011-11-17

Min absoluta favoritbok. En bok som suger tag i läsaren på en gång, och sedan inte släpper greppet förrän vid dess sista sida.

Sara Marklund

2011-11-13

Underbar!!

Ann Carlsson

2011-10-30

En av de bästa böcker som skrivits! Har man inte sett filmen och inte läst boken så är jag mycket avundsjuk på de som har boken i sin hand just nu!! fantastisk tycker jag!!

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

Jag gillar konceptet och personskildringarna är alldeles utmärkta. Tyvärr tappar boken tråden någonstans och när allt ska knytas ihop på slutet känns det bara konstigt.

Josef Bjursll

2011-10-02

Min King favorit helt klart . Speciella och intressanta personskildringar, hokuspokus ( sciense fiction) utan att bli larvigt. Spännande story.

Jonas Eklundh

2011-07-11

Den är inte speciellt välskriven, men det är något med den här boken som alltid fångat mig

Anna Renström

2011-03-26

Välskriven och läskig undergångsroman...jag och sambon läste den bägge två och såg den mycket sevärda och superlånga serien (många DVD-skivor). Bra berättelse!

miles andreas

2010-09-30

i början var dne riktigt bra skriven. sedan gick det utför och den blev ,, den ville liksom aldrig ta slut. skit bok! läs början och kasta den på elden!

Lite väl många huvudpersoner - svårt att hålla isär alla. Men - som väntat - en fantatiskt uppbyggd story.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

ohyggligt bra

Eyez Only

2010-02-13

En av mina absoluta favoritböcker, men den svenska översättningen suger. Som tex en man i boken som kallas Aces High - hur 17 kan man översätta det ordagrant till "Äss Högt"????

Freddy K

2010-01-28

Läste complete and uncut-versionen och det är ju en sannerligen episk bok. Har alla typiska king-element och håller spänningen uppe till slutet.

Johanna Andréasson

2009-09-06

Läst den på svenska.

Pia Kask

2009-06-25

En av dem som jag regelbundet läser om. Och funderar över hur jag skulle agera om jag blev ensam lämnad. Dra söderut för att överleva vintern? Bil eller mc? Packning? Vapen? Hur göra med katten, kan den åka med i sidoväskan? etc etc...