The stand

King, Stephen

| 1978

When a man crashes his car into a petrol station, he brings with him the foul corpses of his wife and daughter. He dies and it doesn't take long for the plague which killed him to spread across America and the world.

Joakim Karlsson

2018-11-08

Recensionen avser den svenska översättningen av den förkortade versionen om 737 sidor.

Stephen King brukar förknippas med skräck/rysare men denna bok är mer av en dystopisk thriller, en till allra största delen verklighetstrogen sådan även om de övernaturliga elementen finns där men mer som en krydda. Det är många karaktärer med ingående bakgrundsbeskrivningar att hålla reda på men när man väl kommer in i det blir allt så mycket mer verkligt, och det bidrar verkligen till stämningen i boken. King har verkligen förmågan att trollbinda och måla upp miljöer och karaktärer på ett sätt som bidrar till berättelsen och får mig att fastna i den. Pestens tid är ett utmärkt exempel på detta och jag kan starkt rekommendera alla som inte avskräcks av längden (även den förkortade versionen är lite av en tegelsten) och som lockas mer av thrillers/äventyrsberättelser med övernaturliga inslag än skräck/fantasy att läsa den. En trollbindande berättelse om vad som händer med människor i kris och kampen mellan det goda och det onda. Kanske borde läsa den fullständiga versionen på engelska också?

Danje Förlag

2017-01-10

Lång, upprepande. Det blir lite tjatigt med sjukdomsförloppet. Men första gången jag läste den (när jag inte var lika kräsen) var det en djup och tacksam verklighetsflykt

Henrik Fogelberg

2016-09-17

I en topphemlig amerikansk militäranläggning har ett extremt smittsamt och dödligt virus utvecklats. Givetvis går någonting fel, viruset sprids och inom några veckor har nästan alla människor på jorden dött. De få överlevande börjar drömma märkliga drömmar. Dels om en urgammal färgad kvinna som kallar dem till sig och dels mardrömmar om en skrämmande man med röda lysande ögon. Drömmarna har en dragningskraft och en karavan av börjar leta sig mot den urgamla Moder Abigail i Boulder, Colorado. Mer suspekta element börjar samlas hos Randal Flagg i Las Vegas. Snart står det klart för alla att en sista strid skall ske mellan de få kvarvarande god och onda människorna. King började skriva boken vid mitten av 70-talet och han kom med en mastodont på 1200 sidor till sin redaktör. Denne tyckte att det var i mäktigaste laget och den kortades ned till ca 800 sidor. Tio år senare arbetade King om boken, lade till en del av det som plockats bort och introducerade en del nya karaktärer. Dessutom flyttades handlingen omkring tio år i tiden. Återigen kom boken upp till 1200 sidor. Jag kan hålla med redaktören om att det är i mesta laget. Boken är bra och han lyckas mest av allt med sina karaktärer. Alla huvudfigurerna har sitt eget liv och sin personlighet. Man tycker sig känna dem riktigt bra när man läst ut boken. Handlingen är kanske inte helt originell, men King sätter sin twist på den och jag dras in i berättelsen. Språket flödar och flyter på bra i alla fall i det engelska originalet. Översättningen vet jag ingenting om. Givetvis finns en del övernaturliga element med i boken, men de är relativt nedtonade. Temat är den kampen mellan gott och ont med tydliga kopplingar till Gud och djävulen. Modet Abigail står i direktkontakt med Gud. Hur är det med Randal Flag - är han djävulens utsände? Sammanfattningsvis, en läsvärd, välskriven och engagerande bok som hade kunnat vara ett par hundra sidor kortare.

Magnus Johansson

2016-08-05

En undergångsskildring som jag tyckte var episk och bra då jag läste den för över femton år sen.

Erica S

2014-07-13

Väldigt bra men smått seg

Matilda Krig

2014-06-22

På svenska, men det fanns inte som alternativ här...
Jag har älskat filmen/serien sen jag var liten, och sen den massor med gånger, så jag ville såklart se om boken höll samma klass. Det gjorde den absolut! Det var som en utvecklad, förlängd, minst lika bra version av filmatiseringen, och precis som en bok ska vara. Bekräftar bara vad jag redan tänkt - måste läsa mer av King!

Kickie Boman

2014-05-11

Läste den svenska utgåvan Pestens tid. En klassiker som håller än. Fantastisk även idag. En sån bok som man är glad att den är jättetjock :)

2014-02-28

Denna bok var då bättre än vad jag tyckte den var förra gången jag läste den

Patrick Fransson

2013-10-23

Det här är bland det bästa jag läst, någonsin. King när han är som allra bäst! Spännande och ruggig bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig.

Liza Bolin

2013-10-12

låååååååååååång. byter karaktär efter den första epidemispridningen och blir religiös. byter karaktär igen och börjar handla om samhällsstruktur. sen blir den religiös igen. men väldigt Stephen King, every step of the way. kul att läsa som komplement till Dark Tower.

Anna H

2013-10-04

Mycket bra, sträckläsning.

Simon S

2013-09-15

Lite trist att ha läst ut den här boken. Bland det bästa jag läst hittills och kanske bland det bästa jag någonsin kommer att läsa

Nicklas Björk

2013-06-24

Fantastisk historia, väl utfört av Stephen King. I likhet med "Det" är bokens storlek dess nackdel, då den varierar mellan högt och lågt, men slutresultatet är en episk saga över människans domedagar. Mycket bra!

Sutra Stevens

2012-09-26

Läsningen av dne här boken var ett långt utdraget lidande föjlt av ett slut som kommer 500 sidor för sent.

Marita Ryen

2012-08-25

Första halvan är 5:a i betyg,mycket spännande. Resten av historien blir lite väl otrolig vilket ger betyg 4:a sammanlagt. En bra bok ändå.

Toni Torn

2012-05-23

834 sidor måste bjuda på mer spänning än så här

emelie .

2012-03-13

Stephen Kings bästa. Kanske världens bästa. Kan hända spårar den lite mot slutet, men sådan är King. Bäst. Läs den. Älska den. Läs om den.

Sofie Petersson

2012-01-29

Första hälften är en solklar femma, men sedan dalar det. Till stor del beror det på en hel del halvlama kärleksyttringar och att slutet känns lite haffsigt. Men Kingen imponerar med ett gediget persongalleri som känns trovärdigt och han är en mästare på att skriva enkelt och rappt.

Johanna Jigström

2012-01-05

Aj aj aj. Svårläst men ack så spännande. Tyvärr med ännu ett inte-tillfredsställande slut.

Henrik Larsson

2011-11-17

Min absoluta favoritbok. En bok som suger tag i läsaren på en gång, och sedan inte släpper greppet förrän vid dess sista sida.

Sara Marklund

2011-11-13

Underbar!!

Ann Carlsson

2011-10-30

En av de bästa böcker som skrivits! Har man inte sett filmen och inte läst boken så är jag mycket avundsjuk på de som har boken i sin hand just nu!! fantastisk tycker jag!!

Z

Zoe Hellman

2011-10-25

Jag gillar konceptet och personskildringarna är alldeles utmärkta. Tyvärr tappar boken tråden någonstans och när allt ska knytas ihop på slutet känns det bara konstigt.

Josef Bjursll

2011-10-02

Min King favorit helt klart . Speciella och intressanta personskildringar, hokuspokus ( sciense fiction) utan att bli larvigt. Spännande story.

Jonas Eklundh

2011-07-11

Den är inte speciellt välskriven, men det är något med den här boken som alltid fångat mig

Anna Renström

2011-03-26

Välskriven och läskig undergångsroman...jag och sambon läste den bägge två och såg den mycket sevärda och superlånga serien (många DVD-skivor). Bra berättelse!

miles andreas

2010-09-30

i början var dne riktigt bra skriven. sedan gick det utför och den blev ,, den ville liksom aldrig ta slut. skit bok! läs början och kasta den på elden!

Lite väl många huvudpersoner - svårt att hålla isär alla. Men - som väntat - en fantatiskt uppbyggd story.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

ohyggligt bra

Eyez Only

2010-02-13

En av mina absoluta favoritböcker, men den svenska översättningen suger. Som tex en man i boken som kallas Aces High - hur 17 kan man översätta det ordagrant till "Äss Högt"????

Freddy K

2010-01-28

Läste complete and uncut-versionen och det är ju en sannerligen episk bok. Har alla typiska king-element och håller spänningen uppe till slutet.

Johanna Andréasson

2009-09-06

Läst den på svenska.

Pia Kask

2009-06-25

En av dem som jag regelbundet läser om. Och funderar över hur jag skulle agera om jag blev ensam lämnad. Dra söderut för att överleva vintern? Bil eller mc? Packning? Vapen? Hur göra med katten, kan den åka med i sidoväskan? etc etc...