The Spy who Came in from the Cold

le Carré, John

| 1965

Leamas is finished. Every agent he ran in the field has been remorselessly hunted and killed. It is time to come home, to come in from the cold. But in the moral ambiguities of the Cold War, nothing is ever as it seems -- particularly where George Smiley is involved. With its thrillingly effective atmosphere and lean, brilliant prose, John le Carre's breakthrough novel is a suspenseful masterpiece, and a gripping insight into the unforgiving ethics of espionage. With it, he changed the rules of the game, and was rocketed to worldwide fame.

Jan Svensson

2023-03-31

Läser om denna för tredje gången nu. Upptäcker lite nya grejer. En del får förklaraingar efter att jag nu läst Le Carres första bok "Telefon från den döda" Den tråkiga, kalla och hänsynslösa spionvärld som beskrivs känns väldigt äkta på något vis. Alla lurar alla och alla tycks tycka det är ok då målet är satt mycket högre. Såg om filmen också med Richard Burton som är lika sevärld som boken läsvärd.

Nicklas Björk

2022-05-18

SPIONEN SOM KOM IN FRÅN KYLAN blev mitt första möte med Jon le Carré, och vilken underbart möte. Det här är min första lästa spionberättelse och jag har svårt att se att det kan bli så mycket bättre än så här.

Det är grått, trist och realistiskt. Kort och gott: det här är raka motsatsen till James Bond. Det händer väldigt lite, vi har inte några exotiska platser, men det är aldrig tråkigt. le Carré lyckas ta ett komplicerat ämne och lyckas skriva på sådant sätt att vem som helst kan läsa boken.

Det är en spännande, välskriven och tragisk inblick i spionernas värld.

2021-01-30

Spionverksamheten i ett nötskal, förmodligen. En sinnrikt utarbetad plan snirklar sig fram, lite invecklad och lite tråkig. Men spänningen höjs ju mot slutet och avslöjar den smutsiga verksamheten. Är det någon som vinner något?

2019-04-09

Håller mig i ovisshet in i det sista. Vackert språk.

Alexandra Coard

2017-11-22

Intressant ur ett historiskt perspektiv om kalla kriget men pobert språkligt.

Magnus Johansson

2016-07-22

Gråkall skildring av spionverksamheten i Östtyskland. Omväxlande inträngande och spännande, i bästa Greene-stil. Filmen med Richard Burton kan också rekommenderas!

Kristin Larsson

2015-07-15

Mycket dålig översättning i den nya upplagan, översatt av Lena och Cai Melin. Leta upp en tidigare om det finns, är mitt råd. Engelska idiom är direktöversatta ord för ord utan innebörd och genitiv-s på namn används genomgående.

Jan Svensson

2014-12-13

Spännade och överraskande. Intrigen är invecklad men slutet ändå förutsägbart på något vis. Utan bokcirkeln på Lundströms bokradio så hade jag inte läst om den, så tack Lundström. Minns kalla kriget även om spionvärlden är totalt främmande.

Den bästa spionroman jag läst. Inte bara oavbrutet oviss och spännande, utan också tragisk och uppriktigt förorättad av sakernas tillstånd. Underrättelsetjänsterna övertrumfar varandra i ett tjuv-och-rackarspel där rätt och fel, vinna och förlora, förlorat sina värden. Offren blir romantikerna inblandade i romanens kärlekshistoria och de politiska idealisterna som givit sig in i leken av fel skäl: för att de felaktigt tror att det i politik är idealen som räknas och att en människa gör en skillnad.

Jan Banan

2014-01-30

Nja, jag vet att den är en klassiker och hade jag läst den på 70-talet när spionthrillers verkligen var på tapeten, så hade jag säkert blivit mer imponerad. Lite halvtråkig faktiskt och på tok för "agenthemlig" för min smak.

Klara Ahlersten

2013-02-21

Spännande medan jag läste, ingenting jag tänkt mycket på då jag väl stängt pärmarna.

Marcus Nyblom

2010-10-18

Oerhört bra.

Maria Nordström

2010-09-04

Jo, den var bra men inte så bra som man kan vänta sig av en så omtalad bok. Det är en spännade tid handlingen utspelas under. Jag är lite insnöad på Stalin efter att ha läst Montefiore. Då passar denna bok utmärkt.

David Larsson

2010-03-26

Även om romanen i helhet är väldigt bra så är det framförallt dess sista rader som lyser starkast, då författaren lyckas klämma in mer känslor i skrift än vad man tror är möjligt.

Jennie Rosén

2010-01-04

Läste den. Spionböcker kanske inte är min grej...

Tobias Wahlberg

2009-08-17

Jag är lite förvånad över allt rosande av just den här le Carré-romanen. Välskrivet är det naturligtvis. Men världen är en mer komplex plats nu. Detta har gjort författarens senare verk betydligt mer intressanta än det här, i mitt tycke.