The Slap

Tsiolkas, Christos

| 2010

2020-12-27

En bok som man uppslukas av. Ett härligt men udda persongalleri med inte alltigenom gemytliga människor men de känns så äkta. Även ämnet är sprängstoff och riktigt tankeväckande. Vad är rätt och vad är fel?

Anna Hedenstedt

2018-06-23

En bok som verkligen drar in en (när man väl, efter att ha läst de fyrtio första sidorna, ritat upp ett persongalleri så att man kan ha koll på vem som är vem). Men jag förstår inte varför författaren väljer att avsluta med ett kapitel om Richie?

Louise Ö

2017-07-18

Bra! Visar på komplexiteten i oss människor! Inget är svart eller vitt. Lite väl snubbig på sina håll. Männen i boken framstår som mansgrisar. Hoppas inte alla män är så!

Emma Hortlund

2016-07-27

Jag tycker att ingen av bokens karaktärer är särskilt sympatiska. Det fokuseras alldeles för mycket på sex och finns inget annat innehåll. Dessutom så är i stort sett alla otrogna. Jag tycker att hela boken lämnar en lite smutsig känsla. Jag tyckte inte om den.

maria görts

2016-05-22

Stereotyp o förutsägbar. Läste inte ut.

Maria Klamas

2015-04-10

Fantastisk är måttet på mitt tyckande om denna bok. Älskade serien och älskar även boken. Boken utspelar sig i Melbourne, en stad som jag verkligen älskar, mindes kände och längtade tillbaka... Personerna som en får följa är så sanna, så nakna och rena i allt de gör även det som de kanske inte är så stolta över. Att följa varje person blir så personligt och nära och ändå knyts historien samman. Så många känslor, händelser, och moraliska dilemman som en själv börjar fundera över hur en skulle ha gjort, agerat och tänkt... Så galet bra!!

Sarah JN

2014-08-31

Fångar en direkt. Lyckas fånga olika karaktärer. Gillar inte mansgrisarna men så är en del australiensiska män.

Å

Åsa Arveberg

2014-08-02

Handlingen är väl bra men fruktansvärt många grova ord och karaktärer som är egoistiskt hemska. Skulle aldrig läst boken om det inte vore en läsebok till min bokklubb.

Amelie Adrielsson

2013-12-29

Om man hade kunnat ge minuspoäng hade jag gjort det!

Jag fattar inte hur en bok som vunnit priser och hyllats världen över kan vara så usel... Författaren måste vara en mycket sexuellt frustrerad man eftersom det mesta verkar anspela på detta ämne. Alltifrån att karaktären under en shoppingtur i mataffären blir så upphetsad över en snygg kvinna att han så fort han kommer hem måste låsa in sig på toan för att onanera i smyg medan frun och barnen väntar utanför, till att han drogar ner sig på deras grillfest och inte vet om han ska sätta på frun eller sin tonårsälskarinna...

Tack, men NEJ tack!

Anette Gripenberth

2013-11-07

Intressant konflikt att läsa om men boken var onödigt lång, kunde varit 100 sidor kortare.,.

Liza Bolin

2013-10-12

jag kommer aldrig läsa ut den. tråkig med riktigt vidriga karaktärer.

2013-09-27

Riktigt, riktigt bra! Tyvärr tappar den lite mot slutet, men är ändå en fullpoängare:-)

Alltså, jag älskade den i början. Sedan sådär. Gillade inte slutet, tycker inte den hade något slut. Ojämn var den oxå, men bra - absolut.

Eva Pettersson

2013-08-21

Jag blev väldigt besviken på den här boken. Själva huvudstoryn om örfilen är intressant, men alla karaktärer verkar besatta av sex, vilket beskrivs med fula ord och på ett förnedrande sätt för kvinnan. Förstår inte riktigt varför denna bok fått sådan uppmärksamhet och nominerats till fina priser.

Helene Robertson

2013-08-03

Tråkig. Storyn så tunn. Nog större i länder där stämningar är vardag. Trist att läsa en bok där man verkligen inte gillar karaktärerna alls. Författarens beskrivning av könsorgan och sex är med total brist av känsla och kärlek. Ingen bok för mig.

Sara Sandquist

2013-07-28

Mycket intressant bok och den fick mig verkligen att fundera, bl.a. över hur jag hade reagerat i en liknande situation. Jag gillade att man fick följs olika personer. En del översättningar var dock en besvikelse.

Louise Nordström

2013-07-19

Fattar inte att denna bok ens blivit publicerad! Den saknar storyline, språket är ointressant och de flesta karaktärer framstår som djupt sexistiska och dessutom drogromantiker. Mitt exemplar kommer att läggs i pappersinsamlingen!

Charlotte Karlsson

2013-06-17

Otäck drogromantik i denna bok. Jag har svårt att tro att man kan använda droger som många gjorde i denna bok utan att utveckla ett beroende.

Jessica Bengtsson

2013-03-09

Grymt bra bok, stark fyra!
Gillar att boken förs framåt genom de olika komplexa karaktärerna som fått varsitt kapitel, tycker författaren är fantastisk på att beskriva flera totalt olika personligheter. Det är både mörkt och rått och samtidigt hoppfullt. En annorlunda läsupplevelse!

Michaela Schuller

2012-11-29

Positivt överraska, tyckte den verkade tråkig när jag fick den i handen men den var riktigt bra. Kunde inte sluta läsa och väldigt intressant att följa fe olika karaktärerna.

Frida Jakobsson

2012-10-04

Grymt bra bok. Fantastiska personbeskrivningar. Perfekt för en bokklubb att diskutera.

Emeli Backström

2012-09-09

Örfilen och de moraliska betänkligheterna kring denna kommer i skymundan. Istället följer vi personerna som var närvarande vid händelsen under en period därefter. Det är en annorlunda värld än Sverige. Större öppenhet mot mycket och liberala förhållningssätt men ett blasé liv som utsätter karaktärerna för självdestruktivitet i deras förhållanden.

Lättläst men ibland haltar språket när personer byter pronomen.

Lena Floser

2012-09-08

Berättandet är omständigt och karaktärerna är stereotypa, språket är platt och trist. Till och med de ofta förekommande sexscenerna är tråkiga. Det finns inte så mycket bra att säga om den här boken förutom att det förmodligen fanns en bra idé någonstans från början.

Jenny Stenberg

2012-08-23

Den här boken är inget för mig. Bråk, droger och sex. Vad mer? Jag tycker inte alls om den här boken. Kanske är det översättingen. Kanske är det historien som inte alls känns intressant. Till en början intesserad den mig, men efter 100 sidor är jag ganska klar med boken. Nej, jag är inte positivt inställd till denna bok & förstår inte varför den har vunnit pris.

Josefine Ejebjörk

2012-04-08

Sista kapitelet var nog bäst, synd att det ska dröja så långt innan man kommer till riktigt bra skrivande.

Malin H

2011-07-03

välskriven och intressant, starkt av författaren att kunna berätta ur så många perspektiv. men klyshigt och stereotypt på sina håll. också ganska tydligt att man från början liksom ska tycka att ungen förtjänar en örfil, det komplicerades i stort sätt inte tycker jag. blev trött på alla otrohet, alla droger, alla avsugningar. vill inte riktigt tro på att alla män drivs bara av sex och pengar.

Bia Sigge

2010-12-19

Till de som liksom jag gillar Zadie Smith, Woody Allen, Ian McEwan, Jonathan Franzen. Oerhört bra. Helt realistisk, dvs inget för de som vill ha mystiska inslag. Mansporträtten är magnifika! Inte ett dugg svårläst, men litterär.