The Silmarillion

Tolkien, J R R

| 1979

This revised text is bound in cloth and leather and set in a clothbound slipcase. "The Silmarillion" is an account of the Elder Days, of the First Age of Tolkien's world. It is the ancient drama to which the characters in "The Lord of the Rings" look back to, and in which some of them took part.

Patrik Johansson

2023-12-14

För mig en underbar resa till en annan värld, en annan skapelse, ett fullständigt universum

Simon Kandelin

2021-10-04

Silmarillion är inledningsvis tungläst. Andra halvan sträckläste jag, uppslukad av alla släkthistorier, episka slag, relationsdraman och enskilda människoöden. Det är en samling berättelser som på ett skickligt sätt vävs ihop till ett sammanhängande narrativ (Midgårds historia) och därför också berikar Sagan om Ringen-trilogin något oerhört. Den löser många av de frågor och gåtor som uppstår i böckerna och filmerna. Jag hade flera "Aha!"-ögonblick.

Ett stort plus är kartan och namnregistret i slutet av boken. Jag sprang ofta mellan berättelse och register för att hålla isär de många karaktärerna. Silmarillion är en episk och transcendental läsupplevelse, unik på många sätt. Jag glömde flera gånger om jag befann mig i mitt trygga vardagsrum eller på Beleriands slätter under hot från fruktansvärda balroger, drakar och varulvar i norr - och i mitt hjärta blev berättelsen om Midgård sann.

Oskar Henriksson

2012-11-21

I J. R. R. Tolkiens verk Silmarillion får vi reda på bakgrunden till den värld som beskrivs i bland annat Bilbo - En hobbits äventyr och Sagan om Ringen. Boken kan nästan ses som en lärobok i historia och geografi då Tolkien sakligt redogör för världens utveckling, och han gör på det samma stora allvar som man kan finna i en lärobok. Vi får reda på varför världen rent fysiskt ser ut som den gör, det vill säga hur landmassorna har förflyttats och omformats över tiden, och hur de olika folkslagen, så som alver och dvärgar, har vandrat. Tolkien hade en förkärlek för språk vilket också märks i den här boken då det finns avsnitt om språkets utveckling samt hur man ska tolka de geografiska namnen.

Så de som börjar läsa Silmarillion i tron att det är en bok i samma stil som trilogin om härskarringen blir nog mycket förvånade, och de flesta blir också troligtvis besvikna då den här boken nog får anses som riktad till de som är mycket inbitna Tolkienfan. För oss andra blir det helt enkelt för svårt att hålla engagemanget uppe. Boken är så fullspäckad med namn, släktskap, geografiska platser och spänner över ett så stort tidspann att det krävs ett brinnande intresse för den här fantasivärlden för att man ska orka ta in allt. Sidorna är minst sagt faktaspäckade.

Med detta sagt så vill jag ändå rekommendera boken även till dem som inte är fanatiska Tolkienfan då det är en fascinerande bok. Här har vi alltså en lärobok i historia, geografi och till viss del också lingvistik över en påhittat värld! Är inte det coolt eller? Tänk vilken möda Tolkien måste ha lagt ned på att få ihop hela denna världs utveckling, här pratar vi inte om att få ihop några enskilda trådar i en deckare utan här handlar det om att synka kontinenternas rörelser med folken och språkets utveckling. Detta är stort! Så jag rekommenderar alla att testa att läsa Silmarillion, även om ni sedan med stor sannolikhet inte kommer att orka ta er igenom hela.

Oskar Henriksson

2012-11-21

Mattias Lönnebo

2012-01-13

Hur betygsätter man det här? En underbar bok full av fantastisk mytologi, men mer intressant än spännande. Helt klart för fansen!

Sarah Olsson

2011-09-07

Detta är en bok som jag enbart rekommenderar för de som redan älskar Tolkien och hans värld. Detta är ingen roman som är skriven för att ge dig en svindlande resa i fantastisk berättarteknik osv. Detta är en historiebok. Och man måste ha ett genuint intresse för att kunna uppskatta historieböcker.

Carola Abrahamsson

2010-12-14

Mycket namn platser o dyl som inte går att hålla isär men ändå kul att ha läst.

Nils Thor

2010-05-25

Intressant men väldigt tråkig. En massa namn och händelser virvlar förbi som man inte får något intresse för.

Fredrik Forséll

2010-05-15

Tyvärr är berättarstilen inte så kul. Men den ger helt en helt annan syn på det som händer i Sagan om Ringen när man har bakgrundsstoryn klar för sig.