The Silence of the Lambs

Harris, Thomas

| 1988

There's a killer on the loose who knows that beauty is only skin deep, and a trainee investigator who's trying to save her own hide. The only man who can help is locked in an asylum. But he's willing to put a brave face on - if it will help him escape.

ElinsBokhylla

2020-07-31

Bokens handling är till största del spännande och bra, jag tycker om att man parallellt med varandra får följa ut FBI:s utredning samtidigt med mördarens liv och agerande. Men däremot upplever jag handlingen som lite överdriven och inte så trovärdig. Det var många delar i boken som jag inte riktigt tyckte kändes så trovärdiga eller verklighetstrogna, speciellt bokens största handling. Att FBI tar hjälp av en livstidsdömd man för att lösa ett brott, inte så trovärdigt i mina ögon.
Men däremot så tyckte jag att det var intressant att läsa en bok om FBI och den amerikanska polisstyrkan då jag på senaste tid mest läst om den svenska polisstyrkan, lite uppfriskande och annorlunda.

Bokens språk gjorde mig lite förvirrad, det var svårt att följa med i vissa dialoger och som de olika karaktärerna hade sinsemellan. Därför gjorde det även lite svårt för mig att följa med i bokens handling och förstå vad som skedde och inte skedde. En del meningar och dialoger var väldigt konstiga och jag fick läsa om de flera gånger vilket gjorde att läsflödet inte blev så bra som jag hade hoppats.

Överlag tycker jag att boken är okej, jag saknade spänning då jag inte upplevde att det kom förrän i slutet av boken. Karaktärerna var välskrivna och hade en bra grund men jag hade hoppats på att man hade fått se lite mer utav polisarbetet och intervjuerna med Hannibal Lecter.
För mig personligen så känns bokens handling som att den skulle passa bättre som film eller miniserie, vilket jag vet att det finns. Jag tror att spänningen, skräcken och brutaliteten skulle komma fram på ett bättre och mer skrämmande sätt i en filmatisering än i en bok, för jag upplevde boken som väldigt tam och rörig med konstiga dialoger.

När Lammen Tystnar av Thomas Harris är en detaljerad bok som har en bra handling, kapitlen är lagom långa och detaljerade. Dock är det något som saknas för mig, boken är seg och har ett för mig konstigt språk som gör boken tråkig. Jag är lite besviken på boken då jag såg fram emot den och hade hoppats på mer men den är helt klart läsvärd och rekommenderas. Dock inte riktigt lika starkt som andra böcker jag har läst.

Jag är mycket imponerad av Harris val av huvudkaraktär och hur bra han lyckas med att gestalta agent Starling och hennes känslospektrum samt alla härskartekniker som männen runt omkring henne rör sig med. Hon får vara stark men ändå kvinnlig utan att det spelar över eller blir stereotypt. Och Harris lyckas också väl med sina andra personporträtt: även om Dr Lecter är obehaglig och oberäknelig på ett rysande sätt, så är det inte han som står för den obehagligaste personligheten och heller inte den som verkar mest "ond" av de som figurerar i romanen. Det priset kammas nog snarare hem av Doktorn på mentalsjukhuset som ska behandla Dr Lecter. Väldigt läsvärd och smart!

Nicklas Björk

2013-05-28

En aning sämre än "Röd Drake" och det beror på att bokens antagonist inte är lika intressant som Röda Draken. Dock ska det sägas att spänningsfaktorn i "När lammen tystnar" är skyhög och historien är välskriven. En bok som inte går att lägga ifrån sig. Mycket bra!

Håller med Gustavs kommentar, filmen är bra mycket bättre än boken som är till och med mycket svagare än författarens första bok i serien "Röd Drake".

En av de få gångerna där jag tyckte att filmatiseringen var bättre, inte för att boken var dålig utan för att filmen var absolut lysande.

Paul Karlsson

2011-10-07

Denna boken känner nog alla till. För det var filmatiseringen som gjorde den till en klassiker. Här handlar det om Clarice som likt Graham i andra boken tar sig an en mordgåta där en seriemördare gett sig på en massa unga flickor som de finner som flådda lik på mordplatsen. Återigen blir det Hannibal Lecter som får hjälpa till att leta ledtrådar. Men han vill ha något tillbaka av Clarice. Vad är frågan och vågar hon släppa in denna känslolösa psykopat i sin hjärna. Väldigt spännande och man förstår verkligen varför denna historian fängslat så många. Kan skarkt rekommenderas!

Mattias Renström

2011-10-06

När lammen tystnar gör som Arkiv X och Twin Peaks, skapar en spännande och framför allt mysryslig historia med en FBI-agent i huvudrollen. Den här historien är bra, tempot är skönt, Hannibal Lecter är en av de intressantaste karaktärer jag läst om, kapitlen är lagom långa och boken är ypperligt disponerad. Om jag inte var så snål med femmorna skulle den här få en!

Anna Idrestam

2011-10-03

Spännande nagelbitare.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Filmen oxå ruggigt bra.

2011-01-16

Även länge sen jag läste den här, läste den någon gång efter att jag sett filmen första gången. Storyn är spännande, och då var den i alla fall annorlunda.

Liza Bolin

2010-07-22

Lättsmält och spännande, kapitlen är bara två sidor långe så man sitter där halv tre på natten och tänker: ja men ett kapitel till kan jag läsa! Harris har ett rakt och sakligt språk som passar för thrillers.

Jag har läst den svenska. Otroligt spännande!!!

Maria Larsson

2009-07-24

Bland det bästa jag läst i genren. Spännande, otäck och fängslande.