The Ship of Brides

Moyes, Jojo

| 2005

The year is 1946, and all over the world young women are crossing the seas in their thousands en route to the men they married in wartime, a nd an unknown future.In Sydney, Australia, four women join 650 other b rides on an extraordinary voyage to England - aboard HMS Victoria, whi ch still carries not just arms and aircraft but a thousand naval offic ers and men.Rules of honour, duty, and separation are strictly enforce d, from the aircraft carrier`s Captain down to the lowliest young stok er. But the men and the brides will find their lives intertwined in wa ys the Navy could never have imagined. And Frances Mackenzie - the eni gmatic young bride whose past comes back to haunt her thousands of mil es from home - will find that sometimes the journey is more important than the destination.

Catrin ....

2023-01-29

Fin berättelse om olika människors öden som korsas under en lång båtresa över Atlanten.

2022-12-11

Fin berättelse med många berörande livsöden. En sträckläsningsupplevelse.

Louise J

2022-11-03

En intressant och gripande bok. Jag tyckte att det var många karaktärer att hålla reda på i början av boken innan jag kom in i berättelsen. Den lyfte i andra halvan av boken. Karaktärer där alla har sina egna demoner att handskas med.

Jag föredrar böcker som utspelar sig i nutid och är lite mer farfyllda. Men jag fastnade ändå för den här då historien grep tag i en. Absolut läsvärd!

I "Bortom horisonten" av Jojo Moyes får vi följa med till år 1946. Kriget är slut och hoppfullhet råder. Flera har hastigt träffat kärleken under kriget och många ska nu återförenas. Från Australien förs nygifta unga kvinnor med båt till England. Många olika personligheter och med olika bagage ska under några veckor samsas på en båt och vissa ska dela hytt. Fast det bara är några veckor kan mycket ske.
~
Det är en väldigt fin bok och gripande. Det tog ett litet tag att komma in i boken men efter halva boken ville jag helst inte lägga ifrån mig boken. Helt klart en väldigt läsvärd bok.
~
#jojomoyes #bortomhorisonten #boktips #lästips #bokomdöme #efterkrigstid #finbok #gripande #hoppfull

Helena Rasmusson

2022-02-02

Fin berättelse om fyra kvinnor på en båt mellan Australien & England efter andra världskrigets slut.

Eva Pettersson

2021-10-10

Man blir aldrig besviken på Jojo Moyes böcker! I den här boken får vi följa fyra unga kvinnor från Australien som efter andra världskrigets slut färdas på ett stort krigsfartyg i flera veckors tid, för att ta sig till sina män och sitt nya liv i England. Långsamt växer historierna om de olika kvinnornas bakgrund fram, och jag blir mycket tagen av särskilt Frances berättelse. En bok som stannar kvar i mina tankar.

Katarina Nord

2015-03-12

Svag trea blir det för Krigsbrudar som jag läste på svenska. Inte alls så bra som hennes senaste böcker. Men historien om Frances lyfter boken och jag vill veta vem hon är och var hon kommer ifrån.

2015-01-20

Tycker faktiskt att hennes senare böcker är bättre. Men den är klart läsvärd. Läste den på svenska.

2014-11-25

Brudskeppet på svenska! Mycket bra bok. På ett sätt bättre än hennes senare titlar. Ska läsa även de andra tidigare böckerna innan "Livet efter dig". Fortsätter nu med nästa bok i högen!!

2014-07-30

Lättläst och snabbläst om naiva krigsfruar som forslad från Australien till England och ett nytt liv. Underhållning för stunden, men hade gärna fått mer insikt i kvinnornas farhågor i det nya landet istället för frisyrer.

Carina Svensson

2013-06-27

Gillade själva berättelsen jättemycket! :) Några saker störde jag mig dock på. Händelseförloppet haltade i vissa partier i början av boken. Orden "hon" och "henne", i samma mening, syftade på två olika personer. Det stod dessutom "han" på två ställen, där det skulle stå "hon". Trots dessa missar ger jag boken en fyra! :)

Katarina Strid

2012-10-01

Tyckte om den här boken och att följa de fyra kvinnornas resa.

Linnéa Krook

2012-04-27

En fantastisk bok om kvinnor. Älskade att läsa den

Helena Eriksson

2011-07-17

Gillade den här boken väldigt mycket. En fantastisk historia där vi får följa 4 krigsbrudar från andra världskriget på deras resa från sina familjer i Australien till deras män i England.

2010-02-01

Boken är värd att läsas för Frances skull. Hennes öde är mycket gripande. Författarinnan är tyvärr inte särskilt skicklig.