The Shining

King, Stephen

| 1981

Reissue of the international bestseller in the dramatic new graphic cover style of No. 1 bestseller CELL

Matilda Persson

2020-07-11

Jag såg The Shining för ungefär 10 år sedan och jag vill minnas att jag inte tyckte särskilt mycket om den. Boken är väl lite samma sak, jag älskar inte den men jag hatar den inte heller. Dock lyckades boken med något som ingen annan bok har lyckats med, den gav mig emellanåt rysningar och obehagskänslor. Att följa Danny var helt klart det jag uppskattade mest, delarna om Wendy var däremot bara tråkiga. Det som antagligen störde mig mest med boken var alla återblickar som dessutom upprepades flera gånger vilket kändes överflödigt. Har dock hört att det är vanligt förekommande hos King. Den var helt klart spännande och beskrivningarna gjorde att det kändes som att jag var med på Overlook. Skulle väl säga att Varsel är en mysrysig bok som fått mig att vilja läsa mer av Stephen King.

En kuslig och välskriven bok där de utförliga beskrivningarna bygger på den kusliga känslan än mer. Spännande och riktigt bra!

Joakim Karlsson

2018-10-23

Väldigt stämningsfull och välskriven psykologisk skräck!

michael sivenbring

2016-10-24

Tänk er att kunna skriva Hitchcocks spänning. Stephen Kings bästa verk i min mening. övernaturligt med en smygande spänning, som bara ökar för varje mening. Brutalt ärliga beskrivningar skjuts av med sinnesnärvarande skarphet. Ett måste att läsa för alla skräck slukare.

Ulf Pettersson

2016-08-29

var tveksam till King men blev positivt överraskad, kan konsten att bygga upp en stämning

Paul Karlsson

2015-04-23

Nu har jag efter en ovanligt lång period av läsning läst ut Stephen Kings klassiker "Varsel" som kanske är mer känd för många under den engelska titeln "The Shining". Så jag ska nu med denna recension berätta vad jag tycke om boken, men först lite om handlingen.

Jack Torrance är en alkoholiserad lärare. Efter att ha blivit avskedad från sitt jobb i New England Preparatory School där han skadat en elev, bestämmer han sig för att bli författare. Han får skrivblockering och flyttar med sin fru Wendy och sin son Danny till Overlook Hotel i Klippiga Bergen för att få skrivro. Jack tar jobb på hotellet som vaktmästare under lågsäsongen, och hotellet är helt tomt på folk förutom han och hans familj. Hotellet har en förbannelse över sig och under vintermånaderna, då hotellet är i stort sett helt isolerat, blir Jack galen efter en tid. Jacks son Danny har dessutom övernaturliga krafter och får onda varsel av någon som han kallar Tony. Danny har också telepatisk kontakt med hotellets kock som har samma övernaturliga krafter. Dannys varsel talar om att något hemskt kommer att hända, och att stämningen på hotellet bara blir värre.

"Varsel" var en väldigt läsvärd bok. Stephen King visar verkligen hur han kan behärska verktygen att bygga upp en kuslig stämning. Har man sett filmatiseringen som Stanley Kubrick har gjort och gillade den så lär man efter att ha läst boken ändra uppfattningen om filmen. Jag tyckte att filmen var ett mästerverk innan jag läste boken. Nu tycker jag att filmen är rena skiten eftersom den hoppar över så många viktiga element som är viktiga i bokens handling. Att Jack Torrance är en nykter alkoholist hoppas tex över i filmen. I boken är det här en viktig detalj eftersom det är Jacks inre demoner från tiden som då han söp som lockas fram efter en period på det kusliga hotellet. Även hans fru Wendy och hans son Danny har viktiga karaktärsdrag som lyfts fram mer i boken än i filmen. Detta göra att man får mer sympati för karaktärerna i boken än i Kubricks halvdana filmatisering. Samt så trappas ondskan i Overlock Hotel upp på ett mer tilltalande sätt i boken.

Om jag bortser ifrån "The Dark Tower" serien så tycker jag helt klart att det här en av de hittills bästa Stephen King romanerna som jag har läst. Det enda som finns att klaga på är att det tar ganska lång tid innan det väl börjar hända något på det ensliga hotellet där boken utspelar sig. Men och andra sidan så känns de element som segar ner bokens händelseförlopp väldigt nödvändiga för att man får väldigt målande och färgstarka beskrivningar av bokens karaktärer som känns nödvändiga för det som komma skall. När det börjar hända grejer och man har tagit sig igenom den sega transportsträckan i bokens handling så är det svårt att sluta läsa.

Jag kan starkt rekommendera "Varsel" som en av Stephen Kings bästa och kusligaste romaner. I många delar av boken får man rysningar av obehag i hela kroppen när man läser. Det ska bli intressant att läsa uppföljaren "Doktor Sömn" i framtiden för att se om den är lika bra som "Varsel".

2015-04-14

Kings bästa om du frågar mig. Underbar. Har läst den fyra gånger nu. Skräcken lever vidare.

2015-04-14

Vilken underbart spännande och ryslig bok. Kan inte bli mycket bättre eller värre. Oj, vad jag tyckte om den.

Molly L

2015-03-23

Det är långt mellan gångerna som jag läser en så välskriven (!) spännande bok. De flesta brukar hamna på min '50-sidor-lista'. Den här rekommenderas varmt!

Sanna Carlborg

2014-12-19

Så mycket mer än en ytlig skräckroman, faktiskt. Bör ej läsas när man känner sig psykiskt instabil. Bör heller kanske inte läsas på svenska, då översättningen är hafsig. Min första King-roman - känner mig redan sugen på att fördjupa mig mer i hans bibliografi.

Marc Moore

2014-12-08

Spännande, men jag vill så gärna att det ska gå väl för familjen ju....

Anna Jensen

2014-09-02

En av de bästa böckerna jag läst. Helt i min smak på alla sätt och vis. -Nu måste jag se filmen :-)

Jättebra!

Matilda Krig

2013-11-27

Som alltid, mycket bättre bok än filmen. Man kom alla karaktärer så mycket närmare, och det hände fler läskiga saker än i filmen. Jättespännande, trots att man typ visste hur det skulle sluta. Har kommit fram till att jag gillar King :)

Anna H

2013-10-04

Mycket bra bok, originell och spännande.

Varsel är den första King-romanen jag läser och trots min ovilja mot att läsa översatta engelska böcker kan jag inte frångå Varsels otäcka, kusliga och fenomenala förmåga att påverka läsaren. Jag läste om familjen Torrance under en semester i en stuga i Jämtland - en stuga utan rinnande vatten där jag var tvungen att ibland pausa läsningen och smyga ut till dasset mitt i natten. Usch! Jacks förvandling steg för steg, de olika familjemedlemmarnas tankegångar och olika tolkningar av samma upplevelser samt de otäcka personerna och synerna som blivit kvar på hotellet är riktigt bra och riktigt övertygande - det blir aldrig "märkligt" eftersom allt kommer liksom smygande. Hade King kastat på oss allt på samma gång hade det varit allt för otroligt och konstigt, men när det så sakteligen läggs till först en och sedan flera märkliga, onda ting blir det inte lika överumplande utan snarare troligt. Rum 217 kommer för all framtid undvikas på hotell och jag kommer absolut läsa varenda King-roman som jag kan finna hädanefter.

Ola Janåker

2013-07-15

King-Klassiker som bör läsas!

Erica Andersson

2012-05-23

Fy tusan, fy tusan, fy tusan! Jag var tvungen att läsa den medan det var ljust ute för satan i gatan vad läskig den är! Huu!

Veronika S

2012-05-18

Förvånansvärt bra! Trodde faktiskt inte att den kunde överklassa filmen men faktum är att dom båda är fantastiskt spännande.
Rekommenderas verkligen.

Maria Lindén

2011-11-25

Blev väldigt besviken på den här boken. Handlingen är bra, både otäck och spännande, men språket är fruktansvärt. Jag fick läsa om vissa rader, till och med hela sidor ibland, för att jag inte hängde med vilken av huvudkaraktärerna det beskrevs utifrån just då och att meningarna avbröts med andra tankar. Annars gillar jag Stephen King, men här gick det inte hem hos mig!

Jag gillade verkligen denna bok men den vart lite seg i mellan åt.
Jag tyckte inte att den var så speciell läskig, men trotts detta så tycker jag att den är helt klart värd sin 5a i betyg =).

Rose-Marie Orward

2011-11-06

En av dom bästa böckerna jag har läst

Per Englund

2011-10-07

Läste denna bok innan jag såg filmen med samma namn. Boken är väldigt bra, filmen når inte upp till dess fotknölar ens.

Anna Nyman

2011-09-07

Jag trodde faktiskt ganska mycket på den här. King kan ju skapa spänning, och storyn var jag bekant med och gillade från filmen. Men det räcker liksom inte ända fram. Tycker början är bra, kanske halva boken ungefär. Sen tappar den nerv tyvärr och sista 50 är ganska tråkiga att läsa.

Sten

2011-03-10

Jag sträckläste. Kings sätt att gestalta är fenomenalt. Han målar upp bilder och skapar trovärdiga karaktärer trots övernaturligt tema.

Eyez Only

2010-12-08

Bra, men den är inte vare sig särskilt spännande eller otäck... Och slutet var mesigt.

Mattias Renström

2010-11-01

Till den trettonde boken delar jag ut min första femma. Den här fantastisk. Stundtals riktigt obehaglig, emellanåt bara mysryslig. Att ha sett filmen förstör INGENTING för läsupplevelsen. Min första bekantskap med Stephen King, en angenäm upplevelse!

Sara .

2010-09-23

Läskig bok, ska inte läsas om man är ensam hemma. Eller mörkrädd. Inte heller om man vill sova på natten. Men annars, så.

Elisabeth E

2010-08-06

En av Stephen Kings allra bästa böcker. Jag gillar karaktären Jack Torrance för sina mänskliga problem och han är så himla bra beskriven. En välberättad spökhistoria överhuvudtaget. Har du inte läst den så måste du göra det!