The Shining

King, Stephen

| 1981

Reissue of the international bestseller in the dramatic new graphic cover style of No. 1 bestseller CELL

michael sivenbring

2016-10-24

Tnk er att kunna skriva Hitchcocks spnning. Stephen Kings bsta verk i min mening. vernaturligt med en smygande spnning, som bara kar fr varje mening. Brutalt rliga beskrivningar skjuts av med sinnesnrvarande skarphet. Ett mste att lsa fr alla skrck slukare.

Ulf Pettersson

2016-08-29

var tveksam till King men blev positivt verraskad, kan konsten att bygga upp en stmning

Paul Karlsson

2015-04-23

Nu har jag efter en ovanligt lng period av lsning lst ut Stephen Kings klassiker "Varsel" som kanske r mer knd fr mnga under den engelska titeln "The Shining". S jag ska nu med denna recension bertta vad jag tycke om boken, men frst lite om handlingen.

Jack Torrance r en alkoholiserad lrare. Efter att ha blivit avskedad frn sitt jobb i New England Preparatory School dr han skadat en elev, bestmmer han sig fr att bli frfattare. Han fr skrivblockering och flyttar med sin fru Wendy och sin son Danny till Overlook Hotel i Klippiga Bergen fr att f skrivro. Jack tar jobb p hotellet som vaktmstare under lgssongen, och hotellet r helt tomt p folk frutom han och hans familj. Hotellet har en frbannelse ver sig och under vintermnaderna, d hotellet r i stort sett helt isolerat, blir Jack galen efter en tid. Jacks son Danny har dessutom vernaturliga krafter och fr onda varsel av ngon som han kallar Tony. Danny har ocks telepatisk kontakt med hotellets kock som har samma vernaturliga krafter. Dannys varsel talar om att ngot hemskt kommer att hnda, och att stmningen p hotellet bara blir vrre.

"Varsel" var en vldigt lsvrd bok. Stephen King visar verkligen hur han kan behrska verktygen att bygga upp en kuslig stmning. Har man sett filmatiseringen som Stanley Kubrick har gjort och gillade den s lr man efter att ha lst boken ndra uppfattningen om filmen. Jag tyckte att filmen var ett msterverk innan jag lste boken. Nu tycker jag att filmen r rena skiten eftersom den hoppar ver s mnga viktiga element som r viktiga i bokens handling. Att Jack Torrance r en nykter alkoholist hoppas tex ver i filmen. I boken r det hr en viktig detalj eftersom det r Jacks inre demoner frn tiden som d han sp som lockas fram efter en period p det kusliga hotellet. ven hans fru Wendy och hans son Danny har viktiga karaktrsdrag som lyfts fram mer i boken n i filmen. Detta gra att man fr mer sympati fr karaktrerna i boken n i Kubricks halvdana filmatisering. Samt s trappas ondskan i Overlock Hotel upp p ett mer tilltalande stt i boken.

Om jag bortser ifrn "The Dark Tower" serien s tycker jag helt klart att det hr en av de hittills bsta Stephen King romanerna som jag har lst. Det enda som finns att klaga p r att det tar ganska lng tid innan det vl brjar hnda ngot p det ensliga hotellet dr boken utspelar sig. Men och andra sidan s knns de element som segar ner bokens hndelsefrlopp vldigt ndvndiga fr att man fr vldigt mlande och frgstarka beskrivningar av bokens karaktrer som knns ndvndiga fr det som komma skall. Nr det brjar hnda grejer och man har tagit sig igenom den sega transportstrckan i bokens handling s r det svrt att sluta lsa.

Jag kan starkt rekommendera "Varsel" som en av Stephen Kings bsta och kusligaste romaner. I mnga delar av boken fr man rysningar av obehag i hela kroppen nr man lser. Det ska bli intressant att lsa uppfljaren "Doktor Smn" i framtiden fr att se om den r lika bra som "Varsel".

2015-04-14

Kings bsta om du frgar mig. Underbar. Har lst den fyra gnger nu. Skrcken lever vidare.

2015-04-14

Vilken underbart spnnande och ryslig bok. Kan inte bli mycket bttre eller vrre. Oj, vad jag tyckte om den.

Molly L

2015-03-23

Det r lngt mellan gngerna som jag lser en s vlskriven (!) spnnande bok. De flesta brukar hamna p min '50-sidor-lista'. Den hr rekommenderas varmt!

Sanna Carlborg

2014-12-19

S mycket mer n en ytlig skrckroman, faktiskt. Br ej lsas nr man knner sig psykiskt instabil. Br heller kanske inte lsas p svenska, d versttningen r hafsig. Min frsta King-roman - knner mig redan sugen p att frdjupa mig mer i hans bibliografi.

Marc Moore

2014-12-08

Spnnande, men jag vill s grna att det ska g vl fr familjen ju....

Anna Jensen

2014-09-02

En av de bsta bckerna jag lst. Helt i min smak p alla stt och vis. -Nu mste jag se filmen :-)

Jttebra!

Matilda Krig

2013-11-27

Som alltid, mycket bttre bok n filmen. Man kom alla karaktrer s mycket nrmare, och det hnde fler lskiga saker n i filmen. Jttespnnande, trots att man typ visste hur det skulle sluta. Har kommit fram till att jag gillar King :)

Anna H

2013-10-04

Mycket bra bok, originell och spnnande.

amanda hildur

2013-07-31

Varsel r den frsta King-romanen jag lser och trots min ovilja mot att lsa versatta engelska bcker kan jag inte frng Varsels otcka, kusliga och fenomenala frmga att pverka lsaren. Jag lste om familjen Torrance under en semester i en stuga i Jmtland - en stuga utan rinnande vatten dr jag var tvungen att ibland pausa lsningen och smyga ut till dasset mitt i natten. Usch! Jacks frvandling steg fr steg, de olika familjemedlemmarnas tankegngar och olika tolkningar av samma upplevelser samt de otcka personerna och synerna som blivit kvar p hotellet r riktigt bra och riktigt vertygande - det blir aldrig "mrkligt" eftersom allt kommer liksom smygande. Hade King kastat p oss allt p samma gng hade det varit allt fr otroligt och konstigt, men nr det s sakteligen lggs till frst en och sedan flera mrkliga, onda ting blir det inte lika verumplande utan snarare troligt. Rum 217 kommer fr all framtid undvikas p hotell och jag kommer absolut lsa varenda King-roman som jag kan finna hdanefter.

Ola Janker

2013-07-15

King-Klassiker som br lsas!

Erica Andersson

2012-05-23

Fy tusan, fy tusan, fy tusan! Jag var tvungen att lsa den medan det var ljust ute fr satan i gatan vad lskig den r! Huu!

Veronika S

2012-05-18

Frvnansvrt bra! Trodde faktiskt inte att den kunde verklassa filmen men faktum r att dom bda r fantastiskt spnnande.
Rekommenderas verkligen.

Andreas Ruuth

2012-01-06

Den egentliga anledningen till varfr King inte gillade Kubricks version av den hr boken var skert fr att den skrmde skiten ur honom och bevisade vem den riktiga skrckmstaren var.

Som vanligt nr det gller King: pladder, macho-skit, brutalt uttalad rasism och ett so so-slut. r det din grej s varfr inte, men om du vill ha ngot bra s leta nn annanstans. Inte ett dugg lskig.

Stop drinking and take your fucking medecine, KIng

Maria Lindn

2011-11-25

Blev vldigt besviken p den hr boken. Handlingen r bra, bde otck och spnnande, men sprket r fruktansvrt. Jag fick lsa om vissa rader, till och med hela sidor ibland, fr att jag inte hngde med vilken av huvudkaraktrerna det beskrevs utifrn just d och att meningarna avbrts med andra tankar. Annars gillar jag Stephen King, men hr gick det inte hem hos mig!

2011-11-07

Jag gillade verkligen denna bok men den vart lite seg i mellan t.
Jag tyckte inte att den var s speciell lskig, men trotts detta s tycker jag att den r helt klart vrd sin 5a i betyg =).

Rose-Marie Orward

2011-11-06

En av dom bsta bckerna jag har lst

Per Englund

2011-10-07

Lste denna bok innan jag sg filmen med samma namn. Boken r vldigt bra, filmen nr inte upp till dess fotknlar ens.

Anna Nyman

2011-09-07

Jag trodde faktiskt ganska mycket p den hr. King kan ju skapa spnning, och storyn var jag bekant med och gillade frn filmen. Men det rcker liksom inte nda fram. Tycker brjan r bra, kanske halva boken ungefr. Sen tappar den nerv tyvrr och sista 50 r ganska trkiga att lsa.

Cecilia Sten

2011-03-10

Jag strcklste. Kings stt att gestalta r fenomenalt. Han mlar upp bilder och skapar trovrdiga karaktrer trots vernaturligt tema.

Eyez Only

2010-12-08

Bra, men den r inte vare sig srskilt spnnande eller otck... Och slutet var mesigt.

Mattias Renstrm

2010-11-01

Till den trettonde boken delar jag ut min frsta femma. Den hr fantastisk. Stundtals riktigt obehaglig, emellant bara mysryslig. Att ha sett filmen frstr INGENTING fr lsupplevelsen. Min frsta bekantskap med Stephen King, en angenm upplevelse!

Sara .

2010-09-23

Lskig bok, ska inte lsas om man r ensam hemma. Eller mrkrdd. Inte heller om man vill sova p natten. Men annars, s.

Elisabeth E

2010-08-06

En av Stephen Kings allra bsta bcker. Jag gillar karaktren Jack Torrance fr sina mnskliga problem och han r s himla bra beskriven. En vlberttad spkhistoria verhuvudtaget. Har du inte lst den s mste du gra det!

KR

2010-07-28

Lste 80 sidor eller s innan jag gav upp. Medioker prosa och totalt ointressanta personer. Har han inte samma arketyper i alla sina bcker? Det verkar i alla fall s, eftersom Kings karakterisering bestr av att rabbla upp sina huvudpersoners barndomsleksaker i stllet fr att utforska deras motiv. Dessutom r ju telepati och snt hokus pokus ospnnande per definition. En riktig skitbok.