The Shadow Sister

Riley, Lucinda

| 2016

Following on from the bestselling The Seven Sisters and The Storm Sister, The Shadow Sister is the third book in Lucinda Riley's spellbinding series, loosely based on the mythology of the Seven Sisters star cluster.Star D'Aplièse is at a crossroads in her life after the sudden death of her beloved father - the elusive billionaire, named Pa Salt by his six daughters, all adopted by him from the four corners of the world. He has left each of them a clue to their true heritage, but Star - the most enigmatic of the sisters - is hesitant to step out of the safety of the close relationship she shares with her sister CeCe. In desperation, she decides to follow the first clue she has been left, which leads her to an antiquarian bookshop in London, and the start of a whole new world . . .A hundred years earlier, headstrong and independent Flora MacNichol vows she will never marry....

2023-11-07

3+ Underhållande, lättläst. Ingen stor litteratur, men svår att lägga ifrån sig. Jag vill absolut läsa resten av serien.

2023-10-19

Riktigt bra koppla-av-läsning! Välskriven "dramatik och romantik" som utlovas. Lite historik också inblandad - i första delen om Kristusstatyn i Rio, i denna del om norska Grieg och Ibsen. Spännande läsning, svår att lägga ifrån sig. Jag ska definitivt läsa mig igenom hela serien.

2023-03-21

Boken innan denna (nr 4 i serien - Månsystern) föll mig inte väl i smaken, som de tidigare böckerna gjort. Men med denna höjdes nivån igen.
Boken har (som jag nämnt i tidigare recension av serien) samma upplägg som de andra böckerna. Men jag tycker absolut att denna handling stack ut från de övriga och därmed anser jag den vara värd att lyssna på. Men kanske att delen som handlar om Electras mamma var något kort i jämförelse med de andra delar i boken. Boken är trots allt över 22h lång så det hade gått att fördela bättre kan jag tycka.
Men boken anses av mig som sagt vara väldigt bra. Läs/lyssna själv vettja.

2023-03-06

Har en läst de tidigare böckerna i serien så är en förberedd på hur boken är upplagd och hur språket är. Det skiljer sig inte mycket åt mellan böckerna. Dock handlar det om de olika systrarna och de har en varsin historia att berätta så jag upplever ändå att böckerna fortsätter att vara intressanta.
Jag tycker nog att denna bok var lite bättre än den tredje i serien och ser nu fram emot bok nummer 5.

2022-11-08

Tycker nog att denna bok är lika bra som den första i serien. Det är fortsatt hög kvalité på berättelsen och jag upplever inte det som något negativt att boken pendlar mellan dåtid och nutid. Det vävs samman på ett fint sätt. Att historia även blandas in i berättelsen tycker jag förhöjer handlingen.
Denna bok är även den värd att lyssna på.

2022-11-08

Denna bok är även den värd att lyssna på.

2022-11-01

Skriver det efter varje bok jag läst i serien men denna tycker jag helt klart är bäst hitintills!! Älskar att den utspelar sig på Australiens västkust och i norra territoriet. Också väldigt intressant att få ta del av aboriginernas historia. Kärleksrelationerna tycker jag också har ett större djup än i det tidigare böckerna.

2022-10-15

Berättelsen om den tredje systern är än så länge min favorit i serien. Tycker mycket om romaner som utspelar sig i engelsk miljö.

2022-07-27

Även denna bok i serien om de sju systrarna är läsvärd. Roligt att den till stor del utspelar sig i Norge.

2022-03-06

⭐⭐⭐⭐

2022-01-22

🤓📚

2022-01-09

Bra!

2021-12-30

Behaglig läsning. Berättelsen växlar mellan historier från olika tider som snyggt vävs ihop. Jag ger boken en klar 4a och fortsätter med bok nr 3 i berättelsen direkt. 🤓👍🏻

Therese A

2021-12-29

Sorgligare än första men också väldigt mycket mer uppenbar handling. Listade ut alla stora ”avslöjanden” långt innan de blev avslöjade vilket drar ner betyget till en trea

Terese Olofsson

2021-12-29

Svårt att inte ryckas med i historien. Längtar SÅ till denna filmatiseras. Kan inte sluta tänka på hur vackert det kommer att vara.

2021-12-10

Tyckte boken innan var mycket bättre, men läsvärd denna också!

Josefine Malmer

2021-08-24

Andra boken serien och får nog säga att den är minst lika bra. Dock är det samma upplägg med historier från olika tider som vävs samman, vilket inte ger samma "överreskningsmoment" som i första boken. Boken är även sorligare än den första, både historien om Anna och Ally.

2021-08-17

2021-08-07

Spännande bladvändare med mycket historia. Absolut läsvärd!

2021-08-07

Spännande bladvändare med mycket historia. Absolut läsvärd!

2021-08-05

2021-07-29

2021-06-12

Jaha då var sexan utläst! Jag tyckte att den här boken var lite sämre än de övriga fem. Kanske beror det på att handlingen utspelade sig i New York. Jag är så trött på alla dessa hundratals romaner som utspelar sig just där! Men som alltid när man läser böckerna om stjärnsystrarna får man en trevlig stunds avkopplande läsning. Just idag läste jag att författarinnan avlidit i cancer vilket var en sorglig nyhet, men hon kommer ju att för alltid leva kvar i alla sina romaner. Och vilken tur att hon hann att avluta hela serien! Vila i frid Lucinda Riley.

Katarina Strid

2021-05-25

Ännu en intressant berättelse från en ny del av världen. Denna gång hamnar vi i Afrika, och USA. Nutidsdelen är ok men tenderar att bli lite långdragen, och språket flyter inte så bra. Ska bli spännande att läsa nästa bok!

Sofi Lindberg

2021-03-14

Började serien med att läsa denna! Var svårt att komma in i i början men när man väl fattat galoppen går det av i väldig fast. Köpte sedan de andra böckerna och de kom man lättare in i, när man förstår Lucindas rytm kommer man snabbt i dem. Fångslande, drömmande och trollbindande.

2021-03-06

”Solsystern” är den sjätte boken om de sju systrarna och den bok som förutom den första boken fängslade mig mest.

Det är en varm berättelse om kvinnor som kämpat och kämpar för sina rättigheter och för det de vill ha. Lucinda väver in historiska platser och personer på ett sådant sätt i sin historia med sitt språk att berättelsen blir väldigt levande.

Electras historia är gripande, spännande och den gör mig inte besviken. Dåtiden blandas återigen med nutid och vävs ihop till en helhet och just detta är författaren väldigt bra på! Tid och rum försvinner när jag läser och nu längtar jag efter den sjunde boken, ”Den saknade systern”.

Har du inte läst böckerna om de sju systrarna så rekommenderar jag dem varmt!

Katarina Strid

2020-03-25

Har läst de fyra första böckerna i denna serie i följd nu, och de är alla mycket underhållande och lättlästa. Man sveps med till olika hörn av världen och olika tidsepoker. Denna tyckte jag var en av de bättre hittills, kanske för att jag har en fascination för Australien.

2020-03-07

Fjärde boken i serien om ”De sju systrarna”. Återigen en bok som jag inte kan sluta att läsa, precis som de tre föregångarna. Trots att boken är ganska tjock läser man ut den på nolltid. En perfekt serie att läsa då man ”bara” vill ha underhållande läsning. Nu inväntar jag femman i pocketversion.

Karin Sandberg

2020-02-25

👍

Karin Sandberg

2020-02-25

👍

Sara Tynn

2020-02-15

Superbra bok som man inte vill lägga ifrån sig! Precis som tidigare böckerna i serien!

Inga-May Lundkvist

2019-09-11

2019-09-07

Nu har jag läst de första tre böckerna om de adopterade ”stjärnsystrarna” i ett sträck. Denna roman handlade om den tredje systern som hittar sin historia och släkt i England. Den tredje romanen var lika tjock och lättläst som de två första. Vill man ha lättläst underhållning där man tar varje ledig stund för att läsa vidare är denna serie perfekt. Sedan att alla är snygga och välutbildade med perfekt passande kunskap för varje systers historia får man lämna därhän för detta är ”bara” underbar underhållning!

2019-06-08

”Pärlsystern” av Lucinda Riley är den fjärde boken om de sju systrarna som söker sina rötter och sin identitet.

Den konstnärliga CeCe har alltid känt sig som en utböling. Efter att systrarnas adoptivfar – Pa Salt, som hans döttrar tillgivet kallar honom – gått bort står hon ensam kvar utan sin ständiga skugga, systern Star. Hon hoppar av konstskolan, där hon ändå vantrivts, och med en känsla av att inte ha något att förlora går hon på första bästa plan till Thailand. På Krabis vackra stränder möter hon den mystiske Ace, en man till synes lika ensam som hon själv, men med mörka hemligheter ... Etthundra år tidigare reser Kitty McBride, prästdotter från Edinburgh, till Australien som sällskapsdam. Väl på plats möts hon av upplevelser hon aldrig kunnat drömma om, inte minst i form av de två tvillingbröderna Drummond och Andrew McCrombie – den ene vild och äventyrlig, den andre ambitiös arvtagare till ett framgångsrikt pärlfiskeföretag.

Liksom de andra delarna i denna fantastiska berättelse fångas man av historien, växlandet mellan nutid och dåtid. Boken är trots sina nästan 600 sidor väldigt lättläst och jag önskar att den inte ska ta slut samtidigt som jag inte kunde släppa den. @lucindarileyofficial är väldigt bra på att beskriva miljöer, de är färgstarka och jag kan se dem spelas upp framför mina ögon.

Det här är en pärla till bok, en sagolik bok om livsöden som korsas och hur dåtiden påverkar nutiden! Det är som att säga hejdå till en kär vän när jag lägger ifrån mig boken! Saknar historien redan!

Terese Johansson

2019-05-26

Bästa boken hittills i den serien, måste jag nog säga. Det var i alla fall den boken jag hade svårast att lägga ifrån mig.

Dock retade jag mig lite på Star ibland. Hon blev arg och sur på konstiga saker. Till exempel gnällde hon ju på att Mouse var otrevlig och när han själv sa att han inte är särskilt trevlig blev hon förbannad. Mycket konstigt.

2019-04-13

”Skuggsystern” av @lucindarileyofficial är liksom de två tidigare delarna en helt fantastisk bok. Blandningen av två historier, en i nutid och en i dåtid som vävs ihop är underbar. Det är romantik, det är längtan, värme, dramatik och så mycket mer. Den här serien om de sju systrarna tar som jag skrivit förut andan ur mig och jag tycker att denna del är den bästa av de tre som kommit ut.

Jag började läsa boken igår och släppte den nu när den var klar. Det är en ”jag vill läsa vidare men jag vill inte att den ska ta slut” bok.

Lucinda skriver väldigt målande och beskrivande. Det går att ta på de känslor som Star och Flora känner 100 år emellan. Jag älskade boken och längtar till att nästa del ska ges ut!