The Sense of an Ending

BOOKER PRIZE WINNER - NATIONAL BESTSELLER - A novel that follows a middle-aged man as he contends with a past he never much thought about--until his closest childhood friends return with a vengeance: one of them from the grave, another maddeningly present. A novel so compelling that it begs to be read in a single setting, The Sense of an Ending has the psychological and emotional depth and sophistication of Henry James at his best, and is a stunning achievement in Julian Barnes's oeuvre. Tony Webster thought he left his past behind as he built a life for himself, and his career has provided him with a secure retirement and an amicable relationship with his ex-wife and daughter, who now has a family of her own. But when he is presented with a mysterious legacy, he is forced to revise his estimation of his own nature and place in the world.

Mikaela86

2021-07-07

Första halvan är bra sen blir den sämre. Jag har svårt att se vad jag känner, går otroligt fort att läsa. Flyt rakt igenom men ja, något saknas för mig för att ge högre betyg.

Per Fr

2016-02-09

Mycket bra bok. Tänkvärd.

Helena ES

2016-01-21

En bok som jag i höstas fick av en kollega i Holland. Hon lovordade den så jag hade jättehöga förväntningar som tyvärr inte riktigt infriades. Den är lättläst och intressant men grep inte riktigt tag i mig.

Anna Hedenstedt

2015-06-26

Lagom lång, lagom innehållsrik, lagom tankeväckande. Väckte dock inga starkare känslor hos mig.

Anders Friberg

2015-04-14

Sådär, bra språk, men lite seg

Lotta Berling

2014-03-19

Först tyckte jag riktigt mycket om den här boken: språket, sättet att berätta, ett behagligt tempo där funderingar över livet och tillvaron fick ta plats - allt tilltalade mig och jag njöt av läsningen. Tyvärr förändrades detta gradvis och det slutade med att jag tyckte mer och mer illa om hur både karaktärerna och handlingen utvecklades.

Susanna Svanberg

2014-02-11

Första halvan av boken lovad mer än vad slutet höll för tycker jag. Men det var ändå en riktigt bra bok.

Robert Johansson

2013-04-21

Hade väntat mig lite mer.

Marianne Jigenheim

2013-02-19

tråkigt att en så bra bok inte höll i slutet

Anette Tunius

2013-02-08

Tänkvärd, komprimerad livshistoria med vackert språk

Anna Lindström

2012-11-23

Velar mellan 2:a och 3:a. Känner mig lite snopen då BT estimerar 4,6 i betyg från min sida? Gillade den inte riktigt, kom aldrig in i boken. Och slutet!? Nej, jag blev mest irriterad, mer och mer mot slutet av boken. Till bokens "försvar" kanske ska tilläggas att jag lyssnade vilket innebar att jag inte kunde bläddra tillbaka och fundera och stanna upp vid meningar, som man kan behöva. I alla fall jag, tydligen ;)

Michael X

2012-11-16

Början var lovande - mitten blev utdraget - och slutet för affekterat. Bra berättat men mynnar ut i en bagatell om att nånting som var upphöjt i minnet egentligen var misslyckat och tarvligt.

Merja A

2012-09-20

När jag väl, efter lite motstånd hade kommit in i boken var den svår att släppa.
Spänning och psykologiska intriger finns det mycket av trots den lilla volymen.

Ulla Englund

2012-08-29

Facit efter 40 år, gjort är gjort, sagt är sagt, men det glömda skrivna går det att ta del av om det finns kvar. Ånger är dock inget att gräva ner sig i. Den här författaren vill jag läsa mer av trots att jag tycker att han rörde till slutet i denna bok lite väl mycket.

Mia Engman

2012-08-21

En av de bättre böckerna jag läst. I denna bok berättar och bestämmer läsaren större delen av vad som faktiskt händer, hellre än den fantastiske Julian Barnes. Tror att läsare ibland sätter för stor tillit till författaren istället för att tänka själv. Just detta är vad denna bok handlar om. Rekommenderas starkt för läsare med fantasi,

Bobby K

2012-06-30

Var väl bland annat för att Tony skrev i brevet att det skulle vara orättvist mot barnet om dom fick en avkomma, och att tom. Veronicas mamma hade varnat honom för henne. Man skulle kunna tolka det som att Veronica kanske inte alls var speciellt dum eller svår, det kanske var mamman och Adrian och Tony som var det.

2012-06-17

Duktig författare, han kan verkligen skriva så att jag härdar ut att läsa om denne genomtriste figur som heter Tony Webster. Vi är jämngamla och jag lovar det finns andra sätt att se på livet. Varken road eller rörd lämnar jag denna roman om spilld mjölk. PS Upplösningen är obegriplig DS.

Hanna Bragberg

2012-05-23

Tyckte det var en rörig historia. Var det alltså Adrian och Veronicas mamma som fick Downs-barnet? Och varför var det så förskräckligt i så fall? Hängde inte med riktigt där.

frida lindkvist

2012-05-08