The Selection 1 - Ceremonin

Cass, Kiera

| 2016

Ceremonin är första boken av fem i Kiera Cass enormt populära fantasyserie. Hungerspelen möter The Bachelor i denna internationella bästsäljare. Om du fick en chans att vinna både kärlek och ett bättre liv, skulle du ta den, även om det innebar att du var tvungen att ompröva allting du tidigare trott på? För trettiofem tjejer är The Selection deras livs chans, en möjlighet att fly det liv och den kast de är födda i och istället leva i lyx och rikedom. De ska få bo i det kungliga slottet, tävla om att vinna prins Maxons hjärta och om att bli Illéas nästa drottning. America Singer har aldrig drömt om den typen av liv och hon vill absolut inte vara en del av en kungafamilj som förtrycker sina undersåtar. Men kanske är saker inte riktigt vad de ser ut att vara kanske har America och prins Maxon mer gemensamt än vad hon vågat drömma om?

sannareads

2022-04-13

⭐️ Betyg: 4.5

Denna boken förvånade mig verkligen! Den har fått mycket publicitet på Booktok och därför trodde jag att boken kanske hade blivit lite över-hypad. Men denna boken var faktiskt väldigt, väldigt bra!

Den första tredjedelen av boken var ärligt talat lite seg — alltså de första 100 sidorna — men efter det blev berättelsen verkligen jättebra!

Jag tyckte om hur snabbt berättelsen togs framåt och att Amerika inte var sofistikerad, pryd och endast ville åt kronan. Hon var istället väldigt mänsklig och snäll, hon kändes som en person som man hade velat bli vän med.

Triangeldraman är inte riktigt min grej — ärligt talat gillar jag inte dem — så jag hoppas inte att nästa boks plot endast kommer handla om Americas val mellan Maxon och Aspen.

Jag är helt klart på team Maxon!

Therese Östman

2020-11-24

Enkelt språk och bra skrivet. Betyg: 4

Alice Knutson

2020-01-08

Katarina Strid

2019-10-06

Inte riktigt lika bra som de tidigare, men det är något med dessa böcker som gör att man bara måste läsa vidare! Och det är intressant med de omvända perspektiven.

Katarina Strid

2019-07-12

Över förväntan, enkel underhållning som jag sträckläst.

👎👎 Napp

Emma Jonsson

2018-12-19

Bästa boken i serien, läsvärd.

Tilde Johnsson

2018-02-27

Jag tyckte om den när jag läste den för lite mer än ett år sen men nu när jag har haft tid att analysera den inser jag att den verkligen följer en typisk tonårsbokmall: En söt vit tjej som kommer från en traumatisk bakgrund tvingas göra något som hon inte vill men måste. På vägen blir hon kär i två killar (alla i boken är heterosexuella) och hon vet inte vem hon ska välja etc. Det följer en så typisk mall och alla tjejer i boken är söta, tystlåtna, fina och sjukt feminina och alla killar är riktigt macho. Annars är det en fin story.

Jessica Andersson

2018-02-15

Man läser den här boken med ett leende på läpparna hela tiden.

Charlotte B

2017-11-28

Älskade de tre första och läste ut dom på max 3 dagar var. Denna har jag hållit på med i nästan en hel månad. Tyckte att huvudrollsinnehavaren är SÅÅÅ bortskämd så det är inte sant.

Therese A

2017-11-24

Inte lika bra som de första tre. Tog ganska lång tid att få ordning på alla namn

Therese A

2017-11-24

Bra! Som en mer feminin verision av hunger games.

Cece G

2017-02-25

Den här boken är verkligen inte lika bra som de tre första då den är väldigt seg och det händer nästan ingenting förän i slutet utav boken. Man får inte riktigt en känsla för karaktären och det gör än inte sugen på att läsa nästa bok. Jag tycker ändå att man borde läsa den här boken då den sista boken "The crown" är mer händelserik och man behöver läsa "the heir" för att hänga med i "the crown"

Nu börjar jag tröttna på de här böckerna. Har ju lyssnat på fyra i sträck och de är väldigt, väldigt lika och utan egentligt djup. The Heir bjuder visserligen på en mer intressant kvinna som huvudperson. Hon står på sig, säger ifrån och låter ingen trampa på henne. Hon ska en dag bli drottning och beter sig som en sådan. I mångt och mycket beter hon sig som en man - och det här får hon väldigt mycket skit för. Det blir tyvärr det som det fokuseras mest på i boken, hur egoistisk hon är och hur hon måste förändra sig för att folket ska gilla henne. Hade hon varit en manlig arvinge skulle ingen ha höjt på ögonbrynen för att hon beter sig som hon gör, men nu är hon ju kvinna och likt de andra böckerna verkar huvudpoängen vara att lära oss kvinnor hur vi ska bete oss och att vi inte ska synas, höras eller ta för mycket plats. Lite plats får vi ta, och vi ska vara naturliga och lättsamma men inte för bångstyriga.

Eftersom de tre böckerna innan handlat om hur prinsen hade sin Selection kan man inte låta bli att jämföra hans mot prinsessans. Alla flickor som kom till honom fick otroligt många regler att följa, och uppgifter att utföra för att bevisa sin kompetens att bli en blivande drottning. Pojkarna som har samlats för prinsessans Selection behöver inte göra några test alls. De tjafsar emot, tar plats, tar sig friheter och slåss med varandra och får ändå vara kvar på slottet. Det är ingen nyhet att män alltid tillåts ta mer plats än kvinnor i i stort sett alla sammanhang men att detta inte problematiseras eller ens tas upp av kungen och drottningen som ju upplevt båda Urvalen? Det är som att författaren själv har glömt vilka krav hon satte på flickorna i den förra triologin och nu låter pojkarna härja fritt. Snark.

Verkligen hatälsk på den här boken. Såhär:

Saker jag gillar:
- Prinsessor och tanken på att bli prinsessa och läsa om någon som tas upp från slummen och får fina kläder och fint hår. Som man alltid lekte när man var liten liksom.
- Kärlekssagor med pirr i magen och killar som kämpar för en.
- Berättelsen är konstigt nog aldrig tråkig även om det egentligen inte händer någonting spännande alls. Jag är hela tiden underhållen.
- Att drottningen får vara en fin person.

Saker jag ogillar:
- Det tjatiga i triangeldraman.
- Tjejer som snackar illa om tjejer. Överhuvudtaget beskrivs vi tjejer som rätt patetiska i den här boken.
- Macho snubbar med "stolthet" som de kan köra upp någonstans.
- Hetero-normen som inte ens ger plats för att prinsen kanske skulle vilja testa på homoerotik?
- Hur lik den är Hunger Games på så många punkter.
- Att huvudpersonen heter America. Kan inte låta bli att skandera ut "... Fuck Yeaaah!" efter varje gång hennes namn har ropats ut i ljudboken. Allt enligt Team Americas kampsång från filmen med samma namn (som jag förvisso inte har sett).
- Gaah det fjantiga i att America ska vara Maxons "vän" och hjälpa honom med saker och att han går med på det och att han såklart blir kär i henne för att hon är den enda som inte vill ha honom och det klassiska, fjantiga att killar vill ha den osminkade och oförställda och gah gah gaaah.... Jag får egentligen PANIK på den här boken men gillar den ändå? Jag får det inte att gå ihop i mitt huvud! Jag satte direkt på bok 2 när den här boken var slut, även om det är så otroligt många saker som jag är irriterad eller stör mig på! Något bra måste den ha, om inte annat så är den iallafall underhållande. Ibland får det räcka.

Charlotte B

2016-05-29

Åh, sååå bra bok som var extremt svår att slita sig från. Jag längtar så mycket efter tvåan.

Jenny Majgren

2015-01-04

Lyssnade igenom alla tre böckerna på mindre än tre dagar.
Fängslande. Nästan som en chick-lit version av hunger games.