The Selected Works of T.S. Spivet

Larsen, Reif

| 2009

T.S. Spivet is a 12-year-old genius mapmaker who lives on a ranch in Montana. His father is a tight-lipped cowboy and his mother is a scientist who for the last twenty years has been looking for a mythical species of beetle. His brother has gone, his sister seems normal but might not be, and his dog - Verywell - is going mad. It's odd, but then families are. T.S. makes sense of it all by drawing beautiful, meticulous maps kept in innumerable colour-coded notebooks: maps of the countryside, maps of his family's behaviour, maps of animal and plant life. He is brilliant, and the Smithsonian Institution agrees, though when they telephone with news that he has won a major scientific prize they don't suspect for a minute that he is twelve years old. So begins T.S.'s life-changing adventure, fleeing in the dead of night, riding freight trains two thousand miles across America to reach the awards...

Mårten Dahlberg

2011-11-16

Gripande. Fylld med spänning. Rekommenderas.

Smashie

2011-08-28

Väldigt rar bok! Ett ganska speciellt koncept, läsvärt!

Josefina Y

2011-02-18

Vackert bok med ett roligt upplägg. Tyvärr var det anteckningarna i marginalen som var den största behållningen. Grundhistorien lyckades aldrig intressera mig utan kändes platt och livlös.

Kenneth Olausson

2010-10-05

En besvikelse. Jag blev aldrig fascinerad av berättelsen om den, antar jag, autistiske pojken. För mig blev han, fram till sid 103, bara den så vanlige överspände högstadiepojken som vi ser omkring oss varje dag. Kanske blev det annorlunda från sid 104, men då var jag inte längre med.

Anne-Lie Månsson

2010-08-31

Jag älskar den här typen av böcker! Vacker, originell - en njutning att läsa och bläddra i. Underfundig!!

Jakob Nylin

2010-08-22

En gripande äventyrsroman i modern tid. T.S. Spivet är tolv år och kartlägger omgviningen med kartor och illustrationer. Illustrationerna når Smithson Institution i Washington, de har ingen aning om T.S.' ålder och ringer och meddelar att han har vunnit ett vetenskapligt pris. T.S. tvekar, men stiger på ett godståg som ska ta honom österut och så är äventyret i gång. Det är en osannolik historia, men jag både tror och inte tror på den. Vad som skiljer ut den är boken är kanske inte så mycket den historia som berättas som bokens utformning. Boken är fylld med spännande illustrationer och anteckningar som är tätt knutna till berättelsen, T.S. är både berättare och illustratör i boken. Från huvudtexten går sträckade pilar till marginalerna där illustrationerna och anteckningarna finns vilket får mig att tänka på hypertext: du följer de länkar som intresserar dig.

Maria L

2010-06-14

Hyllad bok och jag hade höga förväntningar. Tyvärr kändes den totalt krystad och ointressant. Skickligt och påhittigt konstruerad, men den grep aldrig tag i mig. Dock kände jag mig skyldig att läsa ut den eftersom det var jag som bett dem köpa in den på bibblan...

Eva Pettersson

2010-05-13

Mycket annorlunda och vacker bok, med fint språk och trevliga bilder!

Tarja Ahlgrén

2010-03-29

För den som har både barnasinnet och äventyrslustan i behåll ger denna bok mycket nöje.