The Secret Place

French, Tana

| 2014

"An absolutely mesmerizing read. . . . Tana French is simply this: a truly great writer." --Gillian Flynn Read the New York Times bestseller by Tana French, "the most interesting, most important crime novelist to emerge in the past 10 years" (The Washington Post)--and don't miss her newest, The Trespasser, now available In this "dizzyingly addictive"* novel, Detective Stephen Moran has been waiting for his chance to join Dublin's Murder Squad when sixteen-year-old Holly Mackey arrives in his office with a photo of a popular boy whose body was found at a girls' boarding school a year earlier. The photo had been posted at "The Secret Place," the school's anonymous gossip board, and the caption says "I KNOW WHO KILLED HIM." Stephen joins with Detective Antoinette Conway to reopen the case--beneath the watchful eye of Holly's father, fellow detective Frank Mackey. With...

janne lindh

2018-07-05

Jag har tidigare tyckt mycket om Tana Frenchs böcker, men den här gången blir jag besviken. Boken känns alldeles för lång och den ständiga tonårsjargongen blir efter ett tag bara påfrestande enformig. Behållningen blir faktiskt skildringen av poliserna.

2017-10-30

...med snudd på en fyra. French har ett lysande språk, här har översättaren med den äran fått jobba med att ge det lite tonårskänsla. Stark ungdomsvänskap på internatet, drömmar och kärlek, och till slut omogen verklighetsflykt som tar en förfärande vändning. Kanske hade boken vunnit på att kortas lite, men samtidigt är det fascinerande att följa tonårstjejernas krumbukter liksom de båda kriminalarnas munhuggande samarbete.

2017-10-22

Det är lite lustigt med Tana French. Jag var beredd att ge upp henne efter att jag hade läst den första delen i den här serien. Andra bokbloggare övertygade mig om att ge henne en andra chans. Efter att nu ha läst ut femte delen så är jag väldigt glad för att jag lät mig påverkas. Läs mer på min blogg

Om stark vänskap, och den förtrollande känslan det innebär att vara ung. Samtidigt som det växlar mellan eufori och panik. En pojke hittas mördad utanför en internatskola och fallet är fortfarande olöst ett år efter händelsen. Polisen har gett upp hoppet då det helt plötsligt dyker upp nya antydningar: ett fotografi på Chris, den mördade pojken, med texten "Jag vet vem som mördade honom". Helt plötsligt får utredningen ny fart och kompisband sätts på prov när polisen rotar i det mest privata. Vi får följa både poliserna Stephen och Conway i nutid, samt flickorna på internatet under året fram till mordet. Spännande och intensivt, tonåren var ingen lätt tid, helt klart. Jag kastas liksom tillbaka till mina egna tonår. Vissa delar har jag i princip förträngt, men som jag påminns om när jag läser boken. Obehagligt, men bra!

Per Ahlin

2017-09-05

Alldeles för lång. Kunde ha kortats 100 sidor lätt. Svagaste volymen i denna serie.

Anneli Johansson

2016-12-12

Gav upp efter halva boken. Trist språk och handling. Dessutom helt utan driv. Nej tack inget för mig.

2016-09-06

Tonårstjejer i grupp på internat! Herregud så elaka de kan vara. Som vanligt en mycket bra deckare med driv på att komma in i huvudet och tankarna på de inblandade. En mycket bra bok.

Jonna

2016-05-28

Typ 200 sidor för lång. Tappade bort mig väldigt ofta i tonåringarnas alla funderingar, sätt att vara och beskyllningar. Den var helt okej men stundvis tråkig.

Marianne Strandberg

2016-03-28

En svag fyra. Boken är väl lång. Och jag har lite svårt att förstå dessa tonåringar.

Kerstin Johansson

2016-03-13

Bra bok om det inte hade varit ett rackarns hoppande fram och tillbaka i tiden.
Varför står det inte i kapitelrubriken eller varför inte använda sig av olika typsnitt.
I övrigt bra

Gunilla Jönsson

2016-02-29

French bästa bok, så här långt.

2016-02-15

Det här är den första boken som jag läser av Tana French, och som jag har förstått det så är det hennes femte bok.

Boken är en blandning av en kriminalroman och en ungdomsskildring tycker jag.

Det är en mordhistoria och en polisutredning i grunden. Men huvuddelen av boken ägnas åt skildringen av två grupper, med fyra flickor i varje grupp, på en internatskola.

Tyckte mycket om boken, även om den kanske kunde ha kortats ner något i min smak. Men jag rekommenderar den absolut, och jag kommer att läsa flera böcker av författaren.