The Second Sex

de Beauvoir, Simone

| 1989

(Book Jacket Status: Not Jacketed)Introduction by Margaret Crosland; Translation by H. M. Parshley

Mita Zackrisson

2015-02-19

Intressant

Henrik Andersson

2014-06-29

Jag älskar inledningen som verkligen sätter huvudet på spiken vad gäller kvinnans kamp i samhället. Det finns ingen jämförbar kamp i historien då kvinnor och män har en naturlig samhörighet. Kvinnans historiska position är dessutom unik i det att hon aldrig nånsin varit fri och jämställd så det saknas ett historiskt fotfäste att ta stöd i. Mittendelen blir lite seg då mycket känns så självklart idag (lite som att läsa Darwin). Avslutningen är desto bättre med diskussion om orsaker till varför saker ser ut som de gör och om mannens ovilja till förändring. Intressant läsning, men jag föredrar lite mer samtida perspektiv. En stabil 3a.

Märta Fohlin

2013-04-20

Om jag någon gång ifrågasätter mig själv och varför jag gör som jag gör och känner som jag känner så finns rimliga förklaringar i Det andra könet.

Ulf Pettersson

2012-02-18

alltför ingående och omständig för min smak, orkade inte läsa den färdig

Siv Eriksson

2011-06-08

Bör läsas av alla!

Gudrun Edlund

2010-09-18

Den är lika aktuell nu som då den skrevs...tyvärr

2010-03-23

När Simone de Beauvoires ”Det Andra könet” gavs ut 1949 var den nog en av den moderna ”upplysningens” viktigare böcker. Jag skämtar inte.

I dag känns den dock aningens nattstånden.

Den uppstod i en tid där den historiska materialismen stod som högst på den intellektuella himlen. Vilket innebär att det till stor del är Marx och Engels visioner om det klasslösa samhället som inledningsvis sätter perspektivet på problemen och dess lösningar.

Och detta faktum har med tiden även bidragit till att skapa slagsida också åt stora delar av det feministiska projektet. Men det är ändå inte i det politiska anslaget som boken förlorar sin trovärdighet. Snarare är det i det entoniga mässandet om den manliga diskursens samlade myter, sagor och symboler.

Sida upp och sida ner möter man påståenden som, ”att kvinnan så ofta jämförs med vattnet beror bland annat på att hon är den spegel, vari den manlige Narcissus betraktar sig själv”. Ursäkta! Vad var det hon sa?

Eller att, ”alla barn har en fantasi som går ”på djupet” och som låter dem ana tingens inre hemliga rikedomar.” OK! Men stopp ett tag! Vilka ”inre hemliga rikedomar” talar vi egentligen om?

Vi får även lära oss att ”nästan alla flickor sörjer över att inte vara pojkar” och att ”hur hovsam och ridderlig mannen än är blir det första samlaget alltid en våldtäkt.” Aj då! Det förklarar i varje fall något av den nutida militanta feminismens retorik.

Plötsligt, en fullständig kovändning i perspektivet; ”kvinnan avundas inte mannen hans organ för att ta henne i besittning, hon avundas bytet.” Jasså!

Och inkonsekvenserna är det bäst att tysta ned eftersom, ”i en mans händer blir logiken ofta lika med våld”.

På detta sätt naglar de Beauvoire, genom en serie alldeles för enkla bilder, fast kvinnan vid de ålderdomliga myter och sagor som utgör vår kultur.

Och resultatet blir att det inte heller är möjligt för någon att frigöra sig. För vem kan någonsin ställa sig utanför språket, vid sidan av den gemensamma diskursen? Inte någon!

För en framtida, framgångsrik utveckling av kvinnors rätt till lika möjligheter är det hög tid att det skrivs en ny bibel för feminismen.

2010-03-22

Simone de Beauvoirs "Det andra könet" har i sextio år utgjort en inspirationskälla för världens feminister. Och med all rätt. Boken är en enastående ansats att försöka förklara världen så som den har presenterats för oss.

Genom sina variationsrika skildringar levererade de Beauvoire en lång rad viktiga ”nycklar till hela gåtan”, som hon uttryckte det. Hon räds här varken överhet eller tradition och tar verkligen sikte på att ordentligt genomlysa hela den bigotta föreställningsvärld som mannen sedan länge försökt placera kvinnan i.

Beauvoire skärskådar den kvinnliga historien, myten, biologin och fysiken ned i minsta detalj och når genom sina inträngande skildringar ända upp i livmodern – rent bokstavligen talat.

Hennes mission var att undersöka hur kvinnan blivit till den produkt hon är, vid sidan av sitt faktiska honkön. Beauvoire finner dock ett objekt som aldrig fått möjlighet att definiera sig själv – utifrån sig själv. Och det är här hennes berömda ”den Andre” uppstår – ett uttryck hon lånar från Hegel.

”Den Andre” i de Beauvoires skepnad blir den som alltid varit betraktad och aldrig fått uppträda som betraktare. Och kvinnan har därefter även inbjudits till att bli, vad hon kallar, ”medbrottsling” i denna samlevnadsfars.

Genom sitt beroende av mannen och genom att få ta del av hans position och rikedomar har kvinnan nämligen börjat att uppskatta sin underlägsna roll – sin belägenhet.

Hon lär sig att utnyttja kunskapen om vad som förväntas av henne för att på så vis få erkännande. Men denna position, menar de Beauvoire, har hitintills endast uppstått utifrån mannens relativa välvilja. Det är han som har givit henne status, frihet och öppnat världen för henne – men bara så länge hon gjort honom till viljes.

Själva detta anslag och insikterna kring ”den Andre” har sedan denna bok skrevs skapat outplånliga intryck och varit en dörröppnare för miljontals kvinnor och män världen över. När den gavs ut 1949 var den nog en av de viktigare böcker den upplysta världen hade skådat.

Och det är nog till stor del utifrån bokens uppgörelse med ”det evigt kvinnliga” som den moderna kvinnan erhållit styrka att börja erövra sig själv på ett nytt sätt.

2010-03-22

Läst ut den nu på morgonen och den har lämnat mig andlöst svarslös... vi får se om jag kommer till sans senare under dagen!

Bodil Svensson

2010-03-03

Känns lite gammalt idag.För 40 år sedan var det en riktig aha -upplevelse.Då läste jag den förkortade versionen, Måste erkänna att jag inte har läst allt i denna tegelsten.Det är en riktig kvinnobibel och måste varit oerhört radikal 1949! Fler sådana kvinnor!!

Johanna Galenpanna

2009-10-24

Tung som fasiken ibland, med ett akademiskt språk, men åhhh så bra. Att den sedan skrevs på 40-talet märkte jag knappt av. de Beauvoir var verkligen före sin tid. Läs den.

miranda åkermalm

2009-10-06

Många kvinnors bibel, och liksom bibeln är dte svårt att verkligen ta sig igenom hela. Jag har nog läst 3/4 hittills, det är alltid kul att bläddra upp npåt nytt avsnitt! Den första filosof som jag fakiskt förstår vad hon menar, inget krångligt språk eller omständig argumentation. MYCKET referenser och vetenskaplig. Smart analys över en kvinnas varande och liv, början till synen om könen som en social konstruktion.