The Scorpio Races

Stiefvater, Maggie

| 2011

From the #1 New York Times bestselling author of Shiver and Linger comes a brand new, heartstopping novel.Some race to win. Others race to survive. It happens at the start of every November: the Scorpio Races. Riders attempt to keep hold of their water horses long enough to make it to the finish line. Some riders live. Others die. At age nineteen, Sean Kendrick is the returning champion. He is a young man of few words, and if he has any fears, he keeps them buried deep, where no one else can see them. Puck Connolly is different. She never meant to ride in the Scorpio Races. But fate hasn't given her much of a choice. So she enters the competition - the first girl ever to do so. She is in no way prepared for what is going to happen. As she did in her bestselling Shiver trilogy, author Maggie Stiefvater takes us to the breaking point, where both love and life meet their greatest obstacles,...

2020-10-03

Maggie Stiefvater är en författare som jag har varit nyfiken på väldigt länge. Mest tack vare C.R.M. Nilssons envisa promotande. När jag hittade Dödsritten på bokrean för ganska många år sedan så köpte jag den direkt. Sedan har den stått där i hyllan, övergiven. I år tyckte jag att det var lika bra att ta med författaren i min Boktolva, så att den äntligen blev läst. Det är något jag inte ångrar. Myten/legenden om vattenhästar (påminner om vår egen bäckahäst) kan jag inte påstå att jag har hört talas om tidigare och i så fall definitivt inte i Stiefvaters version. Den är ett hopkok av många olika berättelser och hon har gjort det riktigt bra.

Jag uppskattar att vi uppenbarligen befinner oss i vår egen värld. Någonstans omkring Skottland eller Irland, skulle jag tippa på. Alla människor heter helt vanliga namn. Det är bara vattenhästarna är "onaturliga". När vi befinner oss är dock oklart. Det görs en hel del hokus pokus för att (försöka) skydda sig från dessa vattenhästar, men man får inga som helst förklaringar till cirklar som man spottar i, järn som läggs mot deras hud eller järneksbär som stoppas upp i deras näsborrar. Jag undrar så klart, men det stör mig inte. Faktum är att jag nog gillar det.

Dödsritten är ingen nagelbitande spänning, utan mer en riktigt obehaglig känsla. Handlar den om hästar? Ja, på samma sätt som Fredrik Backmans Björnstad handlar om hockey.
OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2020/10/dodsritten-av-maggie-stiefvater.html

Theres B

2015-07-26

Underbar bok läst i ett svep

Anna Jensen

2015-06-21

En helt underbar roman där fantasin känns som realitet. Mycket bra skriven och även om man hade kunnat läsa mer om huvudpersonerna känns det bra att boken hade ett riktigt avslut (författtaren kommer inte skriva fler böcker i detta tema). Mycket läsvärd!

Nja vad ska säga om denna, den var bra men den nådde då inte hela vägen upp till en 5a tyvärr.

Rebecka Angelin

2013-09-02

Gillade denna boken. Annorlunda än de fantasy jag brukar läsa men det var bara kul att inte bara läsa om Vampyrer, varulvar eller liknande. Den hade de mesta jag vill att en bok ska ha, men skulle vilja ha mer kärlek. Det finns där, men jag gillar mer sånt. (Kanske därför det finns kärleksromaner :) ). Fast gillar kombinationen fantasy & kärlek som bäst!