The Road

McCarthy, Cormac

| 2015

New territory for McCarthy: a post-apocalyptic landscape where listeners meet a man who recalls a better world and a boy who doesn't. With all the trademarks of vintage McCarthy--a man and his young son, a blasted American landscape, sparse prose that is at once brutal and tender--The Road further cements McCarthy's stature as one of America's greatest living novelists.

Jenny Nilsson

2022-05-12

Hudlöst, stilistiskt fulländat. En av mina största läsupplevelser.

Andreas Träff

2021-09-01

Förvånansvärt missförstådd bok även bland recensenterna vid utgivningen. Jag har sällan läst så många korkade dagstidningsrecensioner. (Det var bara Oprah som fattade!) Vår upplevda närhet idag till apokalypsen kan visserligen få boken att kännas angelägen, men det är inte primärt en bok om miljöförstöring, kärnvapenhot, samhällskollaps eller något annat apokalyptiskt tema. Det är bara en enkel, rättfram och inte särskilt lång bok om föräldraskapets, kanske i synnerhet faderskapets, dilemma. Och som sådan saknar boken värdigt motstycke. Den handlar huvudsakligen om den svåra balansen mellan instinkten att skydda sitt barn från allt ont och nödvändigheten i att rusta ett barn till självständighet i en värld som inte kommer att vara alltigenom god och heller aldrig har varit (man kan nog säga att vår västerländska samtid ramas in hotfullt av romanerna Blood Meridian och The Road). Boken handlar också om vad man väljer att försöka lämna efter sig genom sitt barn, det enda som egentligen blir kvar efter att man själv har försvunnit.

Lars B.

2021-08-08

Har inget att säga om den här mer än att den är bra. Läs den!

Hanna L

2020-06-14

Jättebra bok, mkt bättre än filmen, en klassiker.

2020-05-16

Helvetet är både poetiskt och vackert beskrivet i denna bok. Nästan alla människor är utplånade och de som är kvar kämpar för att överleva. I vägen beskrivs detta helvete ur en far och sons perspektiv. Som i alla katastrofer kommer det onda fram och många vill sko sig på andras bekostnad. Vem är ond och vem är god av de vi möter. Många tänkvärda frågor att begrunda. Det är ett starkt drama. Stark 4:a

Mikaela86

2019-10-25

Jag behövde anstränga mig för att hålla mitt intresse uppe, läste om flera sidor. Jag tycket språket är fattigt och det berör mig aldrig. Storyn i sig är egentligen ganska intressant och såg ett framtidsscenario hur det skulle kunna se ut när klimatet kraschat helt.

Hanna Fries

2019-01-03

Framtidsdystropi i dess renaste form.

Philip Stenström

2018-04-07

Vägen (engelska: The Road) - Cormac McCarthy

I en postapokalyptisk värld, full av mörker och förfall, återfinns en man och pojke, tillika fader och son. I ruinerna, längs med vägen, av det förgångna överlever de genom att söka och plundra vad de lyckas komma över. De är ständigt på jakt efter mat och skor. Det är en barsk värld som bygger på överlevnadsinstinkter och egoism. Mannen och pojken, rör sig sakta söderut, på vägen, för att finna en bättre och dräglig tillvaro. Samtidigt som de vill lägga en värld som kantas av bedragare, tjuvar och kannibaler bakom sig. Det är en vägen som bär dem söderut i en mörk och grå förfallande värld.

Vägen är en roman, av den välkända författaren Cormac McCarthy, som 2007 tilldelades Pulitzerpriset för bästa skönlitterära roman. Cormac McCarthy är en författare som är välkänd för sina glesa användning av kommatering. Han har en skrivstil i vilken han tycks föredra enkla och tydliga meningar med punkter. I romanen, Vägen, genomsyrar skrivstilen tydligt och graciöst, på ett sätt som får den att glöda mellan raderna.

Det är en grym och skrämmande tillvaro som skildras i Vägen. Förutom mörkret och den gråa omgivningen, i en övergiven och döende värld, plågas de båda huvudkaraktärerna, mannen och pojken, också av naturens element; jordbävning, blixtar, eldstormar, hagel, snö och regn. Allt runt omkring dem förmultnar och förfaller sakta bort i aska och damm in i glömskan. De ställs ständigt på prov och påminner sig själva hur de måste gå vidare, framåt. Deras liv består av ständig vaksamhet och jakt; de jagas av en förrädisk misstro till andra överlevare och är själva ständigt på jakt efter mat och skor, för att kunna färdas längs med vägen. De rannsakar och plundrar allt som de lyckas finna av minsta värde. De lever ständigt på gränsen till svält och fortsätter trots allt vandra söderut med döden som ständigt hägrar och förföljer dem.

Vägen är dystopisk roman med en handling som utspelar sig i en utdöende värld utplånad av ett okänt fenomen. Trots dess konstanta mörker återfinns ljuset i den altruism som skildras i relationen sinsemellan man och pojke, fader och son. Relationen dem emellan är den enda står emot döden. De är en kärleksfull relation som värmer i en annars väldigt mörk och dyster handling präglad av egoism och dekadens. Ljuset är likaså en återkommande ljuspunkt och glöd i romanen. Elden och ljuset är det liv som glöder i en annars mörk och dyster tillvaro full av sorg och aska. Fadern och sonen är bärare av ljuset. De bär den framåt trots de motgångar och motstånd det får utstå och uthärda. Vägen är en enastående och välskriven roman som får en att uppskatta de små tingen som vi annars tar för givet i livet. Det är tårdrypande och samtidigt fruktansvärt vackert när man begrundar dess djup och betydelse för en tidlös klassiker.

Kamali 

2018-03-11

Herregud så dystert! Ta 100% obeveklig tragedi och lägg till en nypa misströstan, hopplöshet och grymhet så har du denna dystopi i ett nötskal. En av de mörkaste böcker jag läst. Betyg 4 på gränsen till 5.

Sanna Carlborg

2017-10-15

Det här kan vara det mest tröstlösa jag läst och generellt gillar jag det postapokalyptiska temat. Jag har konsumerat rätt mycket Walking Dead och The Last of Us och båda dessa är mycket, mycket lika Vägen. Således känns läsningen för mig mer välbekant än ny och stimulerande.

En namnlös far med en namnlös son ser sig som de goda i en värld där allt liv är utdött så när på några människor, varav de flesta är kannibaler. I denna hopplösa värld försöker de nå kusten där de hoppas att fler goda ska finnas. På vägen begår dock fadern en del hemskheter för att skydda sin son, som i sin tur förfäras över detta. Sonen är nämligen orubbligt god.

Jag tycker boken är läsvärd och lyckas med sin stämning. Men det filosofiska budskapet går ärligt talat inte fram till mig. Jag tror inte själv på någon uppdelning i onda och goda människor utan mer på att situation och förutsättningar skapar det vi upplever som ondska och godhet. Tycker det är lite oklart om det är det författaren också vill förmedla eller om han vill säga något helt annat med sonen som klamrar fast vid moralen och mot alla odds överlever. Lägger ifrån mig boken med känslan att den är överskattad.

Ellinor Karlberg

2016-08-12

Obehaglig och intressant. Dyster

Per Englund

2016-05-05

Bra men meningslöst tidsfördriv.

Christel Ivarsson

2016-01-28

Den här kommer jag aldrig att glömma! Från första meningen till den sista lever man i boken.

Mårten Fäldner

2015-08-10

Underbar författaruppläsning

Charles Lang

2015-07-13

Möcket bra

Nina Gustafsson

2015-07-13

Vägen är mörk och lång att gå. Man lider med far och son.

PL *

2015-03-25

Fantastiskt bra! Otroligt språk! Läs!

Ingrid Selnes

2015-01-13

Stark och suggestiv berättelse. Lite besviken på slutet, annars hade jag gett boken fem stjärnor.

D

Dan Tilert

2014-12-30

Kargt och skickligt skriven. Man får verkligen känsla av en askgrå värld. Kylan, vätan och eländet tar sig tätt inpå läsaren - för att inte tala om de mer direkt brutala hemskheterna. Jag skulle nog ha svårt att läsa en bok med motsvarande hemskheter som utspelade sig i samtiden, men på något sätt blev det lättare i den obestämda hopplösa efter katastrofen-miljön.
Det har gått någon månad sedan jag läste ut den men jag har inte slutat tänka på den än.

Nicklas Björk

2014-10-26

Mörk, mörkare, mörkast. "Vägen" inte något bok som du ska läsas om du vill ha en liten mysstund och må bra, utan "Vägen" har samma mörka tyngd som t.ex. "1984" och är minst lika bra skriven. Det är ett gripande drama som vi får ta del av och mycket lämnas till läsarens egna fantasi. Kortfattat så är detta välskriven bok som belyser moralfrågor och kampen mellan sitt onda och goda jag. Rekommenderas!

Jennifer Bluebell

2014-04-18

amazing.

Camilla Ask

2014-01-24

En dyster historia när världen verkligen gått under. Otäck, skrämmande men ändå fin.

Lars Brandström

2013-09-04

Drogs verkligen in i den här boken. Lätt att identifiera sig som far, gripande skildring av kampen för överlevnad och vilka val de ställs inför.

Nina Nyström

2013-08-25

FRUKTANSVÄRD! vad vill författaren säga?

2013-03-08

En hemsk berättelse fylld med hopplösthet och ondska , mycket realistisk. Tyckte den var bättre än filmen även om filmen var välgjord men den kändes inte lika mycket dom boken

2013-03-08

En hemsk bok men så realistisk , fylld med hopplöshet och fylld med ondska . Men den är bra , bättre än filmen även om filmen var välgjord och gjorde boken rättvis

2013-03-08

Hemsk berättelse men ändå så realistisk . Jag har sett filmen och även den var hemsk men boken är nog lite bättre .

2012-12-09

En dystopi men ändå inte. I allt det mörka, blöta, kalla en värme mellan mannen och sonen. Kämpandet mot ett mål som de hoppas skall skänka den någon sorts trygghet.
Under tiden jag läste berättelsen bar jag olika funderingar från boken med mig i vardagen. Julhetsen fick sig verkligen en törn.

Eva Frödeberg

2012-12-04

Gäller attentat man är glad och optimistisk när man börjar läsa. Men det är en fantastisk beskrivning av den totala hopplösheten.

Saga Fogel

2012-10-26

Otroligt laddad stämning. Svår bok att förstå sig på...går att tolka på många sätt. Går snabbt att läsa och ger avtryck, alltså tycker jag att den är läsvärd även om den är lite seg och även om handlingen upprepar sig.

Tomas Brännmark

2012-10-21

Den var lovande. Men den beskrivna faråsonrelationen är plågsamt stereotyp å intetsägande.

Mathias Olofsson

2012-10-14

Bra handling, kanske lite för svår för mig:)

Anton Svensson

2012-09-05

Påfrestande läsning som stundtals inte kändes tidsvärt. Bra handling och mustig användning av satsradning även om det fick ögonen att gå i kors.

Karin Löfstrand

2012-09-05

Usch så deprimerande att läsa och jag fattar inte alls storheten i texten. Hur kunde "boktipset" ha så fel som tippade att jag skulle ge den en 5:a.

Anna Nyman

2012-09-01

Världen mccarthy målar upp svindlar och tar andan ur mig. Men språket och relationen, som så många andra gillar, berör mig inte alls lika mycket. Det blir en trea, om än stark.

Nils Rollbäck

2012-08-16

Oerhörd bok i avseendet att den är grym och kärleksfull på samma gång. Fick mig nära till tårar vid flera tillfällen, medan den vid vissa tidpunkter är lite tradig i all gråhet. Boken och filmen kompletterar varandra, tycker jag!

Gunilla Jönsson

2012-07-12

Jag såg filmen före jag läste boken, trots att den stått i min bokhylla flera år.Filmen är väldigt obehaglig, men troligtvis helt realistisk, om en sådan här katastrof skulle inträffa.

Sara Wall

2012-07-12

En enkel och mycket vacker berättelse

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

Bokheroin! Gick inte att släppa den och man förfasas, räds, hungrar, fryser konstant och sätter till fulgråten rejält mot slutet... Fantastiskt berättad och ett lysande språk, vilket inte helt förvånande blev pulizerprisad. Otrolig!

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

emelie .

2012-05-08

Det här verkligen ingen rolig läsning. Fruktansvärd. Och helt fantastisk! Kanske en av de starkaste böcker jag läst. Men svårhanterlig. Svårbedömd. Jag har försökt reda ut mina tankar kring den här boken i ett blogginlägg så klicka fram min blogg (Ännu en blogg om böcker) och läs mer om the Road där

Marcus Sohl

2012-04-11

Fantastiskt bra! Kargt och koncentrerat på alla plan. Två personer i en nästan destillerad berättelse som utspelar sig i ett helt förött och utbränt landskap. Allt berättat med ett sparsmakat språk utan onödiga krusiduller. Man kan nästan känna doften av aska från boksidorna och blir nästan förvånad när man tittar upp från boken och upptäcker att världen faktiskt innehåller färger.
Ett definitivt måsteläsa!

Marit Edèn

2012-03-08

Jag tyckte den var väldigt otäck, men ändå bra.

Folke K Larsson

2012-02-28

Antingen blir man uttråkad och orkar inte läsa eller så slår den an, man grips av boken och det går inte att lägga den åt sidan. Är det så här det blir? Människans natur ligger på lur under ett ytligt skikt av civiliserat beteende. Hon som kan lösa allt utom sin egen framtid. Samtidigt finns det hopp, liksom det finns goda tankar och människor. Man kan fundera över vem den lille pojken egentligen föreställer...

2012-02-03

Det här är väl en sådan bok som man MÅSTE tycka om. OK, men filmen är bättre:-)

Johan Gröndahl

2012-01-08

Ett fantastiskt vackert undergångsscenario. Spännande!

Lasse Nordenhem

2011-12-05

Orkade bara läsa halva. Oerhört upprepande och långtråkig, gillar heller inte språket.

Sofie Petersson

2011-09-04

Bra om kampen om överlevnad.

Emma Karlsson

2011-08-17

Hm...ja, visst. Den är bra. Lite spännande, sorglig, ångestframkallande och fint skriven. Men sen då?