The Road

McCarthy, Cormac

| 2006

Flag from en

1774


A father and his son walk alone through burned America. Nothing moves in the ravaged, nuclear landscape save the ash on the wind. It is cold enough to crack stones, and when the snow falls it is grey. The sky is dark. Their destination is the coast, although they don't know what, if anything, awaits them there. They have nothing; just a pistol to defend themselves against the lawless bands that stalk the road, the clothes they are wearing, a cart of scavenged food - and each other. "The Road" is the profoundly moving story of a journey. It boldly imagines a future in which no hope remains, but in which the father and his son, 'each other's world entire', are sustained by love. Awesome in the totality of its vision, it is an unflinching meditation on the worst and the best that we are capable of: ultimate destructiveness, desperate tenacity, and the tenderness that keeps two people alive in...

Visa mer

Skapa konto f鰎 att s鋞ta betyg och recensera b鯿ker

Recensioner

E

Ellinor Karlberg

2016-08-12

Betyg

Obehaglig och intressant. Dyster

Per Englund

2016-05-05

Betyg

Bra men meningsl鰏t tidsf鰎driv.

A

Anders Zorn

2016-02-18

S錱 filmen f鰎 n錱ra 錼 sen & var skakad. S enkel och sorgsen. Var s鋕er p att jag inte ville se den igen. L鋝andet var samma pl錱a. Men 鋘d djupt m鋘skligt. Vissa historier k鋘ns som om de alltid funnits.

C

Christel Ivarsson

2016-01-28

Betyg

Den h鋜 kommer jag aldrig att gl鰉ma! Fr錸 f鰎sta meningen till den sista lever man i boken.

M

M錼ten F鋖dner

2015-08-10

Betyg

Underbar f鰎fattaruppl鋝ning

Charles Lang

2015-07-13

Betyg

M鯿ket bra

Nina Gustafsson

2015-07-13

Betyg

V鋑en 鋜 m鰎k och l錸g att g. Man lider med far och son.

P

PL *

2015-03-25

Betyg

Fantastiskt bra! Otroligt spr錵! L鋝!

I

Ingrid Selnes

2015-01-13

Betyg

Stark och suggestiv ber鋞telse. Lite besviken p slutet, annars hade jag gett boken fem stj鋜nor.

D

Dan Tilert

2014-12-30

Betyg

Kargt och skickligt skriven. Man f錼 verkligen k鋘sla av en askgr v鋜ld. Kylan, v鋞an och el鋘det tar sig t鋞t inp l鋝aren - f鰎 att inte tala om de mer direkt brutala hemskheterna. Jag skulle nog ha sv錼t att l鋝a en bok med motsvarande hemskheter som utspelade sig i samtiden, men p n錱ot s鋞t blev det l鋞tare i den obest鋗da hoppl鰏a efter katastrofen-milj鰊.
Det har g錿t n錱on m錸ad sedan jag l鋝te ut den men jag har inte slutat t鋘ka p den 鋘.

Nicklas Bj鰎k

2014-10-26

Betyg

M鰎k, m鰎kare, m鰎kast. "V鋑en" inte n錱ot bok som du ska l鋝as om du vill ha en liten mysstund och m bra, utan "V鋑en" har samma m鰎ka tyngd som t.ex. "1984" och 鋜 minst lika bra skriven. Det 鋜 ett gripande drama som vi f錼 ta del av och mycket l鋗nas till l鋝arens egna fantasi. Kortfattat s 鋜 detta v鋖skriven bok som belyser moralfr錱or och kampen mellan sitt onda och goda jag. Rekommenderas!

Wendy Balsam

2014-09-03

Betyg

riktigt hemsk, tragisk, sorglig och vacker p en och samma g錸g. fina dialoger mellan sonen och fadern.

Nikolaj T

2014-07-28

Betyg

'-Jag 鰊skar jag var hos mamma.
Han svarade inte. Han satt bredvid den lilla gestalten insvept i t鋍kena och filtarna. Efter en stund sa han.
-Du menar att du 鰊skar att du var d鰀?
-Ja.
-S f錼 du inte s鋑a.
-Men jag g鰎 det.
-S鋑 det inte. Det 鋜 en d錶ig sak att s鋑a.
-Jag r錼 inte f鰎 det.
-Jag vet. Men du m錽te l錿a bli.
-Hur ska jag kunna det?
-Det vet jag inte.'

J

Jennifer Bluebell

2014-04-18

Betyg

amazing.

Camilla Ask

2014-01-24

Betyg

En dyster historia n鋜 v鋜lden verkligen g錿t under. Ot鋍k, skr鋗mande men 鋘d fin.

L

Lars Brandstr鰉

2013-09-04

Betyg

Drogs verkligen in i den h鋜 boken. L鋞t att identifiera sig som far, gripande skildring av kampen f鰎 鰒erlevnad och vilka val de st鋖ls inf鰎.

N

Nina Nystr鰉

2013-08-25

Betyg

FRUKTANSV腞D! vad vill f鰎fattaren s鋑a?

Izabela Kosznik

2013-03-08

Betyg

En hemsk ber鋞telse fylld med hoppl鰏thet och ondska , mycket realistisk. Tyckte den var b鋞tre 鋘 filmen 鋠en om filmen var v鋖gjord men den k鋘des inte lika mycket dom boken

Izabela Kosznik

2013-03-08

Betyg

En hemsk bok men s realistisk , fylld med hoppl鰏het och fylld med ondska . Men den 鋜 bra , b鋞tre 鋘 filmen 鋠en om filmen var v鋖gjord och gjorde boken r鋞tvis

Izabela Kosznik

2013-03-08

Betyg

En hemsk bok men s realistisk , fylld med hoppl鰏het och fylld med ondska . Men den 鋜 bra , b鋞tre 鋘 filmen 鋠en om filmen var v鋖gjord och gjorde boken r鋞tvis

Izabela Kosznik

2013-03-08

Betyg

Hemsk ber鋞telse men 鋘d s realistisk . Jag har sett filmen och 鋠en den var hemsk men boken 鋜 nog lite b鋞tre .

Anders B鰎jesson

2012-12-09

Betyg

En dystopi men 鋘d inte. I allt det m鰎ka, bl鰐a, kalla en v鋜me mellan mannen och sonen. K鋗pandet mot ett m錶 som de hoppas skall sk鋘ka den n錱on sorts trygghet.
Under tiden jag l鋝te ber鋞telsen bar jag olika funderingar fr錸 boken med mig i vardagen. Julhetsen fick sig verkligen en t鰎n.

E

Eva Fr鰀eberg

2012-12-04

Betyg

G鋖ler attentat man 鋜 glad och optimistisk n鋜 man b鰎jar l鋝a. Men det 鋜 en fantastisk beskrivning av den totala hoppl鰏heten.

S

Saga Fogel

2012-10-26

Betyg

Otroligt laddad st鋗ning. Sv錼 bok att f鰎st sig p...g錼 att tolka p m錸ga s鋞t. G錼 snabbt att l鋝a och ger avtryck, allts tycker jag att den 鋜 l鋝v鋜d 鋠en om den 鋜 lite seg och 鋠en om handlingen upprepar sig.

T

Tomas Br鋘nmark

2012-10-21

Betyg

Den var lovande. Men den beskrivna far錽onrelationen 鋜 pl錱samt stereotyp intets鋑ande.

M

Mathias Olofsson

2012-10-14

Betyg

Bra handling, kanske lite f鰎 sv錼 f鰎 mig:)

A

Anton Svensson

2012-09-05

Betyg

P錰restande l鋝ning som stundtals inte k鋘des tidsv鋜t. Bra handling och mustig anv鋘dning av satsradning 鋠en om det fick 鰃onen att g i kors.

K

Karin L鰂strand

2012-09-05

Betyg

Usch s deprimerande att l鋝a och jag fattar inte alls storheten i texten. Hur kunde "boktipset" ha s fel som tippade att jag skulle ge den en 5:a.

A

Anna Nyman

2012-09-01

Betyg

V鋜lden mccarthy m錶ar upp svindlar och tar andan ur mig. Men spr錵et och relationen, som s m錸ga andra gillar, ber鰎 mig inte alls lika mycket. Det blir en trea, om 鋘 stark.

Nils Rollb鋍k

2012-08-16

Betyg

Oerh鰎d bok i avseendet att den 鋜 grym och k鋜leksfull p samma g錸g. Fick mig n鋜a till t錼ar vid flera tillf鋖len, medan den vid vissa tidpunkter 鋜 lite tradig i all gr録et. Boken och filmen kompletterar varandra, tycker jag!

Gunilla J鰊sson

2012-07-12

Betyg

Jag s錱 filmen f鰎e jag l鋝te boken, trots att den st錿t i min bokhylla flera 錼.Filmen 鋜 v鋖digt obehaglig, men troligtvis helt realistisk, om en s錮an h鋜 katastrof skulle intr鋐fa.

Sara Wall

2012-07-12

Betyg

En enkel och mycket vacker ber鋞telse

T

Thomas Sievert

2012-07-01

Betyg

Stark bok. V鋖digt blek och obehaglig och atmosf鋜isk. Oerh鰎d.

S

Stefan Antonsson

2012-06-10

Betyg

En oerh鰎t sp鋘nande bok! Relationen mellan far och son skildras med ett fantastiskt djup! L腟!

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

Betyg

Bokheroin! Gick inte att sl鋚pa den och man f鰎fasas, r鋎s, hungrar, fryser konstant och s鋞ter till fulgr錿en rej鋖t mot slutet... Fantastiskt ber鋞tad och ett lysande spr錵, vilket inte helt f鰎v錸ande blev pulizerprisad. Otrolig!

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

Betyg

Bokheroin! Gick inte att sl鋚pa den och man f鰎fasas, r鋎s, hungrar, fryser konstant och s鋞ter till fulgr錿en rej鋖t mot slutet... Fantastiskt ber鋞tad och ett lysande spr錵, vilket inte helt f鰎v錸ande blev pulizerprisad. Otrolig!

emelie .

2012-05-08

Betyg

Det h鋜 verkligen ingen rolig l鋝ning. Fruktansv鋜d. Och helt fantastisk! Kanske en av de starkaste b鯿ker jag l鋝t. Men sv錼hanterlig. Sv錼bed鰉d. Jag har f鰎s鰇t reda ut mina tankar kring den h鋜 boken i ett blogginl鋑g s klicka fram min blogg (膎nu en blogg om b鯿ker) och l鋝 mer om the Road d鋜

M

Marcus Sohl

2012-04-11

Betyg

Fantastiskt bra! Kargt och koncentrerat p alla plan. Tv personer i en n鋝tan destillerad ber鋞telse som utspelar sig i ett helt f鰎鰐t och utbr鋘t landskap. Allt ber鋞tat med ett sparsmakat spr錵 utan on鰀iga krusiduller. Man kan n鋝tan k鋘na doften av aska fr錸 boksidorna och blir n鋝tan f鰎v錸ad n鋜 man tittar upp fr錸 boken och uppt鋍ker att v鋜lden faktiskt inneh錶ler f鋜ger.
Ett definitivt m錽tel鋝a!

Marit Ed鑞

2012-03-08

Betyg

Jag tyckte den var v鋖digt ot鋍k, men 鋘d bra.

F

Folke K Larsson

2012-02-28

Betyg

Antingen blir man uttr錵ad och orkar inte l鋝a eller s sl錼 den an, man grips av boken och det g錼 inte att l鋑ga den 錿 sidan. 膔 det s h鋜 det blir? M鋘niskans natur ligger p lur under ett ytligt skikt av civiliserat beteende. Hon som kan l鰏a allt utom sin egen framtid. Samtidigt finns det hopp, liksom det finns goda tankar och m鋘niskor. Man kan fundera 鰒er vem den lille pojken egentligen f鰎est鋖ler...

Helena Nilsson

2012-02-03

Betyg

Det h鋜 鋜 v鋖 en s錮an bok som man M臩TE tycka om. OK, men filmen 鋜 b鋞tre:-)

J

Johan Gr鰊dahl

2012-01-08

Betyg

Ett fantastiskt vackert underg錸gsscenario. Sp鋘nande!

Lasse Nordenhem

2011-12-05

Betyg

Orkade bara l鋝a halva. Oerh鰎t upprepande och l錸gtr錵ig, gillar heller inte spr錵et.

S

Sofie Petersson

2011-09-04

Betyg

Bra om kampen om 鰒erlevnad.

Emma Karlsson

2011-08-17

Betyg

Hm...ja, visst. Den 鋜 bra. Lite sp鋘nande, sorglig, 錸gestframkallande och fint skriven. Men sen d?

N

Niclas Lindstr鰉

2011-06-25

En fantastisk bok som sliter en mellan hopp och f鰎tvivlan. Det 鋜 en h錼d, postapokalyptisk v鋜ld d鋜 v錼a vanliga normer och v鋜deringar inte l鋘gre betyder ett smack. Hemsk och sorglig.

H

Henrik Eklund

2011-06-21

Betyg

Den b鋝ta bok jag l鋝t. Utan tvekan. Fantastiskt spr錵. Knivskarpa skildringar av h鋘delser och milj鰁r. T鋘kv鋜t om m鋘niskans h鋘synsl鰏a natur men 鋠en om v錼 starkaste drivkraft: K鋜leken.
Minimalistisk handling: Att 鰒erleva dagen. Att tvinga sig att ha hopp i en total hoppl鰏het.

Det 鋜 en omtumlande upplevelse att l鋝a Cormac McCarthys postapokalyptiska m鋝terverk "V鋑en". Vissa partier 鋜 direkt illam錯nde-framkallande i sin kliniska exponering av ondska. Andra partier s vackra att man blir t錼鰃d. Att medelm錿tor som Saramago f錼 nobelpriset framf鰎 den brilliante McCarthy 鋜 f鰎v錸ande.

Ska man s鋑a n錱ot negativt s 鋜 det v鋖 slutet i s fall.

L鋝 l鋝 l鋝!

E

erik linge

2011-05-27

Betyg

Kanske det vackraste och sorgligaste jag n錱onsin l鋝t.

L

Lars Andersson

2011-05-16

Betyg

En r鋞t s bra bok, av en f鰎fattare som inte anv鋘der ett ord i on鰀an. 膔 en klinisk milj som boken utspelar sig i, s han anpassar sig helt enkelt efter den. Har inget direkt negativt att anm鋜ka p.

Sn鋖la snickaren

2011-05-01

Kanonbra! Men filmen var 鋘nu b鋞tre.

K

Karl Nordstr鰉

2011-03-17

Betyg

They write Nobel price on the backside. No way. It felt as if I was playing Fallout, not reading a book. It was good, but not extraordinary

Kenneth Olausson

2011-02-16

Betyg

Sorg. Hoppl鰏het. F鰎tvivlan. Men ocks hopp. Trots allt. (Men tyv鋜r blandar McCarthy in Gud i slutet av boken. Det borde han inte gjort).

Conny J

2011-02-08

Betyg

Skr鋗mande, r鰎ande och fullst鋘digt formidabel! Cormac McCarty n鋝ta amerikan som f錼 Nobelpris...(f錼 vi hoppas i alla fall)

D

Betyg

Riktig sp鋘ningsroman! Tyv鋜r s錱 jag filmen f鰎st, men den h鰈l mig 鋘d f鋘gslad till sista sidan.

Jag har skrivit en l鋘gre recension p min blogg: http://maladets.blogspot.com/2010/12/road-cormac-mc-carthy.html

Linda 舠lund

2010-12-13

Betyg

Oj. Trodde verkligen inte att jag skulle fastna i den n鋜 jag bl鋎drade igenom den. Vandring, efter katastrof, sl鋚a kundvagn, inga namn ... Sedan b鰎jade jag l鋝a ... Ber鋞tars鋞tet och den sparsmakade dialogen 鋜 bokens starkaste kort, f鰎fattaren s鋑er s mycket genom allt som man f鰎st錼 att huvudpersonen och hans pojke l錿er bli att s鋑a. , om man kunde skriva dialog som Cormac McCarthy ...

Tina Frennesson

2010-11-12

"Kom bara ih錱 att det du stoppar i huvuvdet blir kvar d鋜 f鰎 alltid, sa han. Du borde kanske l鋑ga det p minnet.
Man gl鰉mer v鋖 en del saker.
Ja, man gl鰉mer det man vill minnas och man gl鰉mer det man vill minnas."
Jag kommer att minnas den h鋜 boken som ett underbart portr鋞t mellan far och son trots att det 鋜 en underg錸gskildring utan dess like. Allt 鋜 m鰎kt, dystert och de flesta goda m鋘niskor har dukat under. Fadern g鰎 dock sitt sista f鰎 att ingjuta hopp och tro i sonen om att det fortfarande finns k鋜lek kvar i v鋜lden och att han kommer att klara sig.
Boken har 鋠en blivit filmatiserad men den h鋜 var en s stark l鋝upplevelse att jag tror att jag nog inte vill se filmen.

Birgitta Spele

2010-11-07

Betyg

"V鋑en" heter den p svenska. Den f錸gade mig direkt, str鋍kl鋝te ut den! Vacker, sorglig, m鰎k, sp鋘nande och annorlunda.

Betyg

Egentligen en v鋖digt m鰎k och dyster bok. Inga personbeskrivningar, katastrofal milj gr錿t, gr錿t gr錿t...! Men lyckas man f錸ga bokens budskap 鋜 den ruskigt bra!

Robin Harrysson

2010-10-01

Betyg

Fantastiskt, om man orkar m鰎kret i sedvanlig ordning. Medm鋘sklig, vacker och skr鋗mande. Nedtonad men samtidigt grandios. Fantastisk r鋍ker, egentligen.

Mattias Renstr鰉

2010-09-22

Betyg

Ingenting f鰎 den som f鰎v鋘tar sig post apokalyps s錽om i Fallout 3, vilket jag just spelat d jag l鋝te boken. V鋑en 鋜 en fin ber鋞telse som, trots att jag inte trodde det sj鋖v, verkligen grep tag i mig. N鋜 jag l鋝t ut den ville jag bara l鋑ga bort den fort, 鋘d kunde jag inte sluta t鋘ka p den.

K

Kim Rydvald

2010-09-20

Betyg

Jag har sv錼t att se storheten i den h鋜 boken. Eller, jo, jag kan f鰎st populariteten, och boken 鋜 tvekl鰏t v鋖skriven och suggestiv, men den 鋜 i grund och botten en novell. N鋝tan varenda kapitel kan kastas om utan att dramaturgin f鰎鋘dras n鋗nv鋜t, eftersom absolut ingenting h鋘der, och slutet 鋜 fegt.

F

Fredrik Evertsson

2010-09-17

Betyg

Originell, men inte tillr鋍kligt bra f鰎 ett h鰃re betyg

Henrik Andersson

2010-09-14

Betyg

Visst 鋜 den bra, korthuggen och rak. Existensiell utan att vara pretanti鰏 men en k鋘sla jag fick 鋜 att den kunde varit 鋘nu b鋞tre. Ville haft lite till. Konstigt. Har ni k鋘t s n錱on g錸g?

Har ej sett filmen, kanske f錼 lov att g鰎 det

Mats T

2010-08-13

Betyg

R鋞t kuslig bok fast sp鋘nande och en v鋖digt kuslig milj.
Jag gillad handlingen v鋖digt mycker allts en mycket bra skriven bok..

Agneta J

2010-08-13

Mycket m鰎k och emellan錿 s ot鋍k att det g鰎 ont att l鋝a men ocks en fin skildring av k鋜leken mellan far och son.

S

stig kallander

2010-08-09

Betyg

Vet inte vad jag tycker. En stark trea blir det till slut.

Liza Bolin

2010-07-27

Betyg

Minimalistiskt spr錵 som l鋗nar mycket 錿 fantasin. Jag tycker den var riktigt bra, dock blev jag besviken p slutet.
Jag beundrar f鰎fattare som kan skriva s bra om s lite. T鋘kte lite p The Gunslinger av Stephen King - en man springer genom en 鰇en.
Jag st鰎de mig en smula p vissa g錸ger d bisatser fick en egen mening, men andra sidan gav det korthuggna spr錵et en passande dimension till bokens inneh錶l.

Ren閑 G鰐hberg

2010-07-07

Betyg

Boken f錸gade mig snabbt och h鰈l intresset uppe hela v鋑en fram till de sista 10 sidorna kanske. Jag gillade verkligen inte alls slutet. Det k鋘ns som att McCarthy totalt fegade ur och detta s鋘kte helt klart mitt betyg p boken. Den hade ju kunnat bli s otroligt bra.

Astrid Broqvist

2010-06-06

Betyg

V鋖digt bra bok, gick v鋖digt l鋞t att str鋍kl鋝a. Jag gillade att man inte fick veta precis allt. Bakgrunden till att v鋜lden s錱 ut som den gjorde och s.
Om det gick att ge betyget 4,5 skulle jag g鰎a det f鰎 boken 鋜 v鋜d mer 鋘 fyra, men inte riktigt en femma.

Betyg

Fruktansv鋜t gripande bok som f錸gar en direkt! Riktigt bra skriven.

Jasmina <3

2010-05-27

Betyg

Detta 鋜 en v鋖digt bra skriven bok .
Jag gillar den skarpt..

D

David Chrisander

2010-05-07

St鰎sta bokupplevelsen p m錸ga 錼 - fy f鰎 helvete vad bra den var. Nu blir det fler Cormac McCarthy-b鯿ker.

Eyez Only

2010-05-05

Betyg

Jag l鋝te boken p svenska f鰎st, sen har jag inte kunnat sl鋚pa den utan m錽te l鋝a om den igen men den h鋜 g錸gen gjorde jag det p engelska. Den 鋜 naturligtvis lika bra, men kanske det ger en extra nyans att l鋝a den p originalspr錵et.

Betyg

Obarmh鋜tig och pl錱sam, men samtidigt s sk鰎. Tror ty鋠rr att jag l鋝te den under fel f鰎uts鋞tningar: p pendelt錱et till och fr錸 jobbet - annars hade femman nog varit given.

123 Linnea

2010-03-29

Betyg

Jag tyckte mycket om den. Den ber鰎de. Det enda negativa 鋜 att man kan f en k鋘sla av att m錸ga amerikanska filmer g錼 p samma tema. Men det g鰎 ju inte boken s鋗re, iof.

Merja A

2010-03-28

Betyg

Hade nog inte l鋝t "V鋑en" om inte s m錸ga skrivit s positivt om den h鋜 p BT.

F鰎 mig var den som en l錸g m鰎k tunnel utan 鋘de.
N錱on g錸g hittade far och son ov鋘tat massor med mat i n錱ot 鰀ehus, det var v鋖 bra, annars el鋘de.

Boken var 鋘d s v鋖skriven och speciell, s鋜skilt
skildringen av relationen mellan far och son - s karg men vacker.

Hade nog gett den tre om den hade fortsattit, 240 s. orkade jag med ( knappt).

A

Anchi L

2010-03-26

Betyg

Jag fick boken av en bekant med orden "En av de b鋝ta jag l鋝t." och jag h錶ler med henne. Det 鋜 ingen bok att l鋝a om man vill roas f鰎 den oroar hela tiden.

M

Mia Enell

2010-03-24

Betyg

Trots att det 鋜 en m鰎k historia 鋜 detta 鋘d en bok att tycka om. Den som tror att det skall vara skr鋗mande i betydelsen l鋝kig/ryslig blir nog besviken, den h鋜 boken 鋜 skr鋗mande p ett helt annat plan...

Karin .

2010-03-23

Finns i min bokhylla men lockar inte alls. Trots alla positiva kommentarer.

unni drougge

2010-03-10

Betyg

Har man sett Mad Max-filmerna och massa cyberpunk 鋜 boken en upprepning. Fast v鋖digt suggestiv domedagsfeeling. Av n錸 outgrundlig anledning en pageturner trots monotonin.

Eyez Only

2010-03-04

Betyg

En av de b鋝ta b鯿ker jag l鋝t, men fy f*aan vilken ot鋍k historia!

Monika H滗gg

2010-02-27

Betyg

En bok och ber鋞telse som g錼 rakt in i hj鋜tat och sj鋖en. Sv錼t att l鋑ga den ifr錸 sig, vill bara forts鋞ta att l鋝a och l鋝a intill sista ordet. En kuslig historia med stort symboliskt v鋜de. V鋑en - livet - k鋜leken.

P

Peder Bergsten

2010-02-21

Betyg

Alldeles f鰎 dyster .....

Rebecka Bevka

2010-02-12

Betyg

Att McCarthy distanserar sig fr錸 personerna i boken, inte ger dem tydliga karakt鋜sdrag och serverar oss deras tankar och k鋘slor tror jag handlar om att de ska kunna vara vilka som helst, det vill s鋑a jag och du. Ett mycket effektivt s鋞t att f boken att verkligen drabba l鋝aren. Distansen medf鰎 en subjektiv k鋘sla av att det som utspelar sig i boken inte drabbar n錱on namngiven fiktiv person utan en sj鋖v. S har jag tolkat det och jag tror att det 鋜 ett ytterst medvetet val av McCarthy d det ger historien och boken stora f鰎delar.

Frida Gustavsson

2010-02-12

Oj, hj鋖p! Jag skulle kunna ge den en femma. Jag skulle kunna ge den en etta. Handen p hj鋜tat s imponerar inte McCarthys spr錵 p mig det minsta lilla, jag fann det rent av irriterande. Och egentligen, i 鋜lighetens namn, 鋜 karakt鋜erna ganska platta och ointressanta. 膎d var den helt om鰆lig att l鋑ga ner! Det 鋜 en fr錱a om st鋗ningsuppbyggande, hela tiden en k鋘sla av att vara 鰒ervakad och r鋎d, hela tiden en om鰆lig kamp mot klockan utan att egentligen veta vad det 鋜 man k鋗par f鰎. Och alldeles fylld av fr錱or sitter jag h鋜, efter den sista sidans slut, och har fortfarande hj鋜tklappning, fortfarande stressad och livr鋎d. Och det, mina v鋘ner, det 鋜 verkligen m鋝terligt skrivet av Herr Cormac!

(L鋝te boken p engelska, r錵ade ta den svenska h鋜 bara.)

Johanna Galenpanna

2010-02-08

Betyg

Givetvis kan det ocks vara ett uttryck f鰎 鰀mjukhet, som du s鋑er. Jag menade inte att s鋞ta mig till doms 鰒er McCarthy, det var bara en h鰃st personlig reflektion jag gjorde 鰒er boken. Den var dock v鋖digt intressant att diskutera :) Det gav faktiskt boken en annan dimension, vilket var mycket v鋖kommet. S錮ant gillar jag. Approp dimension, s tror jag att mycket av boken f鰈l bort f鰎 mig med de platta karakt鋜erna. Jag hade velat ha n錱ot mer att l鋑ga in i min bild av b錮e pappan och pojken. De blev s anonyma. Och 錿erigen kan jag se grejen med det ocks. Men jag 鋜 nog en s錮an som vill ha lite mer grund f鰎 karakt鋜erna 鋘 vad som erbj鰀s i boken. Nu tycker jag att man fick "fylla i" s mycket sj鋖v att jag vill drista mig till att s鋑a att f鰎fattaren _n鋝tan_ bara har gjort en mall, en kontur d鋜 l鋝aren fick fylla i f鋜gen sj鋖v. Som i en m錶arbok. Och det k鋘ns lite f鰎 mycket som nyheter, lite s錮鋜 anonymt. Mer som journalistik 鋘 sk鰊litteratur. F鰎st錼 du vad jag vill s鋑a? Jag har v鋖diga problem med att formulera mina tankar om den h鋜 boken korrekt :)

David Noaksson

2010-02-08

Betyg

Uppskattar att du tog dig tiden att redog鰎a f鰎 dina tankar. Sj鋖v upplever jag det som att det du kallar "distanserat" snarare f錼 den motsatta effekten, att jag f錼 en mer "verklig" relation till personerna n鋜 jag _inte_ serveras deras innersta tankar och k鋘slor, dvs som det 鋜 i verkliga livet. Och att du s鋞ter dig till doms 鰒er McCarthy och anklagar honom f鰎 att g鰎a det l鋞t f鰎 sig, att han inte g鰎 lidandet r鋞tvisa, k鋘ns en aning f鰎m鋞et. Kan det inte lika g鋜na ses som ett utslag av 鰀mjukhet, att han de facto inte g鰎 sig till uttolkare av sina huvudpersoners k鋘sloliv? Vad 鋜 det som s鋑er att vi f鰎st錼 en situation b鋞tre - el鋘det, mis鋜en, umb鋜andena - genom att en f鰎fattare f鰎s鰇er leva sig in i det (och som i slut鋘den bara blir kvalificerade gissningar)? Kan vi inte vinna insikter i andra liv genom att studera yttre omst鋘digheter, som hur de agerar och beter sig, hur de konverserar och samspelar? Den gamla devisen "show not tell", kort och gott. Jag f鰎s鰇er inte argumentera bort din upplevelse av boken - blev du inte ber鰎d av den s ska du givetvis ge den en 1a. F鰎st錼 vad du menar med att dialog och text g錼 in och ut ur varandra, men personligen hade jag aldrig n錱ra problem med att avg鰎a n鋜 n錱on pratade (och vem det var som pratade) och n鋜 det var ber鋞tande text. Hur som helst, kul med lite diskussion.

Elisabeth Lov閚

2010-02-08

Jag tyckte om boken, en femma. Det karga spr錵et har sitt pris och om man inte gillar det s 鋜 den s鋕ert outh鋜dlig. Jag 鋖skar det kortfattade och underf鰎st錮da h鋜. Och str鋘gt taget har ju en f鰎fattare all r鋞t i v鋜lden att skriva om lidande p sitt s鋞t.

Johanna Galenpanna

2010-02-08

Betyg

D var det inte bara jag d, vad sk鰊t :) Du var lite b鋞tre p att formulera dig 鋘 jag ;)

Thomas Karlsen

2010-02-08

Betyg

Jag 鋜 helt med dig Johanna. Monotont el鋘de. Trist och ytligt. Karakt鋜erna helt platta. Han 鋜 skicklig p att med f ord driva handlingen fram錿. Visst, men det 鋜 inte ett filmmanus jag vill l鋝a n鋜 jag l鋝er b鯿ker, jag vill hellre ha litteratur.

Johanna Galenpanna

2010-02-08

Betyg

D f鰎s鰇er vi igen d, f鰎hoppningsvis lite mer v鋖formulerat den h鋜 g錸gen :) Det var nog lite 鰒erilat att skriva kommentar s snabbt efter att jag hade l鋝t ut boken f鰎 den beh鰒de f sm鋖ta ett tag.
Jag vill som l鋝are inte bli skriven p n鋝an, och jag uppskattar absolut metaforer. Pojkens omtalade gudomlighet t.ex., det tolkar jag som mannens sista hopp om en b鋞tre v鋜ld. Han lever endast f鰎 pojken = pojke "helig", uttryck s f鰎 att g鰎a det l鋞t f鰎 sig. Men. Handlingen k鋘ns upprepande. "Jaha, nu m鰐te de en person till som pojken ville r鋎da men det gick inte den h鋜 g錸gen heller, och pojken blev 錿erigen ledsen f鰎 det. Jaha. Det var ju tr錵igt." Samma handling upprepas; de vandrar, blir jagade/ f鰎f鰈jda/ iakttagna, letar mat, hittar mat, sv鋖ter, blir bestulna. Men var 鋜 det meningen att jag som l鋝are ska bli ber鰎d? Allt detta beskrivs en distans som jag har sv錼t att ta till mig. Det blir f鰎 mig mer som en beskrivning snarare 鋘 en upplevelse. Och jag tror att det 鋜 d鋜i min kanske n錱ot missriktade ilska kommer ifr錸. Ilska 鋜 fel ord, men jag tycker att f鰎fattarens distanserade s鋞t 鋜 handlingen or鋞tvis. Jag kan l鋞t se den aktuella situationen i verkligheten, t.ex. i ett inb鰎deskrig eller liknande, och f鰎 mig 鋜 den h鋜 bokens text alltf鰎 minimalistisk f鰎 att g鰎a "lidandet" r鋞tvisa. Vad har f鰎fattaren f鰎 r鋞t att g鰎a det s enkelt f鰎 sig? Men andra sidan, jag kan ocks t鋘ka mig att det 鋜 distansen i boken som f錼 folk att tycka att det 鋜 s bra, f鰎 att det blir universellt. Men j a g vill inte l鋝a en bok som 鋜 universell p det s鋞tet. Jag vill l鋝a en bok om mannen och pojken, och deras tankar och upplevelser. P ett djupare plan 鋘 vad boken 鋜 skriven. Jag vet inte, det kanske 鋜 jag som inte f鰎st錼 att uppskatta boken, det kan mycket v鋖 vara s. Vad det g鋖ler ostrukturerad s var det nog textens uppbyggnad jag menade. Jag har sv錼t f鰎 text d鋜 beskrivningen g錼 in i dialogen, det blir flummigt f鰎 mig (och d鋜 har vi f鰎klaringen till flummigt). Sj鋖vgod vet jag inte riktigt vart det kom fr錸. Kanske f鰎 att jag tyckte att boken var s amerikansk. Men det vet jag inte heller hur jag ska f鰎klara. Nu har jag inte l鋝t "P spaning efter den tid som flytt" men allt beh鰒er inte vara djupt filosofiskt f鰎 att jag ska gilla det. Tv鋜tom.
Men visst. Jag kan f鰎st alla er som tycker att den 鋜 bra. F鰎 det 鋜 den. 膙en om jag personligen inte gillar boken s 鋜 det inte sv錼t att se att de bitar jag inte gillar, 鋜 det som g鰎 boken bra. Det enkla spr錵et ger utrymme f鰎 l鋝arens fantasi att skapa st鋗ning och bilder, den 鋜 rakt p sak och som n錱on uttryckte det ?bara 鋜?. Det 鋜 inga svulstiga, t錼drypande scener vilket skulle ha dragit ner trov鋜digheten. Den sk鰊skriver inte fasorna, men det blir inte heller gore av det hela. Och s vidare. S visst 鋜 det en bra bok. Jag skulle egentligen kunna s鋞ta en femma lika g鋜na som en etta. Men jag gillade den inte.

David Noaksson

2010-02-07

Betyg

Ja, 錿erkom g鋜na Johanna och utveckla vad det 鋜 i "V鋑en" som v鋍ker din ilska. 膔 genuint nyfiken eftersom jag inte kan relatera till din kritik 鰒er huvud taget. P vilket s鋞t 鋜 boken obegriplig? Bara f鰎 att McCarthy inte l鋑ger ut texten om varf鰎 mannen ser pojken som gudomlig kan du v鋖 dra egna slutsatser utifr錸 var handlingen utspelas (postapokalyptisk tid) osv. Allting beh鰒er inte skrivas p l鋝arens n鋝a; bra b鯿ker stimulerar tanken och v鋖komnar l鋝arens egen fantasi.
Flummig? Hur d?
Sj鋖vgod? Va?!
Utan struktur? Till st鰎sta delen linj鋜t ber鋞tad...
Ytlig? J鋗f鰎t med "P spaning efter den tid som flytt" eller?

Att man ogillar McCarthys spr錵behandling eller historien i sig kan jag ha f鰎st錯lse f鰎, men flummig, sj鋖vgod, ytlig och utan struktur? Nej.

Johanna Galenpanna

2010-02-07

Betyg

En av de f鰎sta tankarna jag fick av boken var en sorts ilska 鰒er att verkligheten kan faktiskt te sig f鰎 m鋘niskor idag, och s skriver n錱on en fiktiv ber鋞telse, som givetvis utspelar sig i USA, om far och sons kamp f鰎 鰒erlevnad, p ett s錮ant distanserat s鋞t som "V鋑en" 鋜 skriven. Att det sedan gav f鰎fattaren ett Pulitzerpris, det gjorde inte saker b鋞tre. Den fortfarande n錱ot (v鋖digt) oformulerade tanken gjorde mig f鰎bannad, av n錱on anledning. Jag kan inte helt formulera varf鰎 det g鰎 mig s arg, men arg blev jag. Det kanske kommer en mer v鋖formulerad bok fram鰒er. Men det var inte en bok f鰎 mig iaf, det kunde jag snabbt konstatera. Dessutom var den obegriplig. Vad var det f鰎 prat om att pojken skulle vara gudomlig p n錱ot s鋞t? Jag tyckte att boken var flummig, amerikansk, sj鋖vgod, utan struktur och 鰒erlag mest ytlig. Trots f鰎fattarens ord om karakt鋜ernas r鋎sla osv., det fl鰐 bara ovanp. Nej, jag gillade den inte alls.

Jag f錼 錿erkomma med en mer v鋖formulerad kommentar n鋜 jag har sm鋖t boken lite.

Madelene Helgesson

2010-01-30

Betyg

Det h鋜 鋜 鋘nu en bok som bara "鋜". Inga f鰎sk鰊ingar eller med en vanlig "bokmall" (som inledning, klimax, ect). Och jag 鋖skar den f鰎 det. Detta 鋜 en v鋖digt deprimerande historia som tacklar jordens underg錸g och om det 鋜 v鋜t att leva i en d鰁nde tillvaro. McCartys spr錵 鋜 simpelt men effektfult och jag rekommenderar den till er med lite stake (f鰎 鋠en om jag inte 鋜 s鋜skilt fink鋘slig var det m錸ga delar som fick mig att blekna en smula).

Mary Lewis

2010-01-19

L鋞tl鋝t men v鋖digt ot鋍k. Varje dag ungef鋜 likadan, en fruktansv鋜d kamp om 鰒erlevnad f鰎 en far och en son efter en stor katastrof d鋜 allt 鋜 nedbr鋘t, d鰐t och t鋍kt av sot och aska. F鰎st錼 inte hur dom alltid kan ha tillg錸g till vatten och att det fortfarande finns skog kvar. Mannens k鋜lek till sonen och samf鰎st錸det mellan de b錮a 鋜 vackert och gripande men resten f錼 mig att m d錶igt.

Anna H

2010-01-19

En fantastisk bok.S m鰎k,s sorgsen,s vackert skriven.Den kommer att finnas kvar l鋘ge l鋘ge i mina tankar.

Lotta Berling

2009-12-26

Betyg

Gripande, m鰎kt, m鋝terligt skriven. Ibland n鋝tan outh鋜dligt. Tvingar mig fram錿 ord f鰎 ord med en knut i magen. Jag t鋘ker medan jag l鋝er att det m錽te vara tungt att skriva en s錮an bok - att han orkade. Men jag 鋜 tacksam f鰎 att han gjorde det, f鰎 detta 鋜 den b鋝ta bok jag l鋝t i 錼.

Lina Svensson

2009-12-23

Betyg

En bok som man l鋝er ut p en dag. Det ska bli intressant att se filmen,

Elisabeth Lov閚

2009-11-28

L鋝 den! Och om du f鰎tvivlar n錱onstans p v鋑en v鋘d blad och l鋝 ut den! Det starkaste och vackraste n錱onsin.

Elisabeth Karlberg

2009-11-27

Betyg

En m鰎k bok som man bara inte kan sluta l鋝a

Stefan Hall

2009-11-22

Betyg

Ot鋍k. Effektiv. Gav boken en fyra. Men efter ett par veckor k鋘de jag mig tvungen att g tillbaka och h鰆a betyget. Den stannar kvar hos l鋝aren strax under de kognitiva funktionerna.

L

Linda Karlund

2009-11-14

En av de b鋞tre b鯿ker jag kommit 鰒er. Jag gr鋞 och f鰈l in ett apatiskt tillst錸d efter sista sidan. I all or鋞tvisa och hoppl鰏het var det f鰎bannat vackert. Fr錸 f鰎sta till sista sidan.

Ida Hellstr鰉

2009-11-11

Betyg

Obehagligt hur faderns urskiljning mellan de ?goda? och ?onda? i boken sakta sm鋖ts samman. N鋜 det g鋖ler 鰒erlevnad 鋜 det sv錼t att veta om man kommer klarar av att leva efter sina v鋜deringar. Och var g錼 gr鋘sen mellan att vara god och ond, i 鰒erlevnadssyfte? Bra beskrivningar, bra bok.

Bulliga B

2009-10-06

Ja, jag s鋑er d det. Vilken bok, som jag gr鋞. S hemsk men 鋘d s vacker och sorglig. Fantastisk!

Rolf Hedman

2009-10-04

Betyg

En vacker bok i allt sitt el鋘de. Det vackra best錼 i relationen far och son. Och det 鋜 trots allt vad det handlar om. 膔 det inte ljust runt omkring f錼 vi g鰎a det vackert och hoppfullt.

Elin Ahlgren

2009-10-02

Betyg

L錿 oss hoppas att vi aldrig beh鰒er uppleva n錱ot som liknar bokens handling.

Axel Anf鋖t

2009-09-27

Betyg

Ljusglimtarna 鋜 f och sl鋍ks g錸g p g錸g av ett dystopiskt m鰎ker. S鰐t stoff!

Jonas Olsson

2009-09-13

Betyg

F鰎 att m bra m錽te man m illa ibland! En blivande klassiker enligt mig!

Karin Lundberg

2009-08-29

Betyg

St鰎tobehaglig l鋝ning, men fin, djup men sorglig fader/sonskildring.

Mylar .

2009-08-16

Betyg

Sp鋘nande och annorlunda i sitt korta men 鋘d v鋖beskrivande spr錵. Tyv鋜r lite fantasil鰏 stundtals s att uttrycket "typiskt" infinner sig i huvudet. Utan dessa bottennapp skulle boken l鋞t f錿t full pott.

Anders L

2009-08-07

Betyg

B鋝ta boken jag l鋝t p l鋘ge.Vacker far-sonskildring i en framtida mardr鰉 av aska. McCarthys tar en verkligen med p v鋑en och hans knappa stil passar perfekt till milj鰊 och historien. L鋝 den!

BOKMANIA bokblogg

2009-07-31

Betyg

En bok med stort B. L鋝 min recension h鋜: http://www.bokmania.net/2008/11/vgen.html

K

Kristina B

2009-07-17

Betyg

Tyv鋜r - en besvikelse. F鰎 mycket mis鋜, ondska som skapas av den mis鋜 de lever i. L鋝te drygt halvv鋑s o m錮de r鋞t illa av boken. Man f錼 sluta b鯿ker man ogillar - o det gjorde jag med denna... Tippad femma, men det 鋜 inte d鋜f鰎 jag l鋝er - f鰎 att m illa - utan f鰎 att berika mitt liv.

Jonas Zejlon

2009-07-16

Betyg

Jag vart nyfiken p V鋑en n鋜 jag letade efter b鯿ker med temat "Efter katastrofen" som jag r錵ar vara v鋖digt f鰎tjust i. Dock vart jag lite 鰒eraskad n鋜 jag uppt鋍kte att boken inte direkt handlade om detta, utan endast tog avstamp i en s錮an milj f鰎 att, med detta som bakgrund, ber鋞ta en otroligt sorglig, men 鋘dock hoppfull, historia om relationen mellan far och son och hur v錼an m鋘sklighet med v鋖digt sm medel kan reduceras till att bli en kamp om 鰒erlevnad d鋜 ingen m鋘niska har n錱ra bet鋘kligheter att d鰀a ist鋖let f鰎 att d鰀as.

En riktig bok b鰎jar n鋜 man l鋝t ut den, brukar man s鋑a, och detta st鋗mer perfekt in p V鋑en. De fr錱or som st鋖ls l鋝aren mellan raderna 鋜 av ett s錮ant 鰀esm鋞tat och m鰎kt slag att man inte kan sluta t鋘ka p den. Fadern i boken, exempelvis, presenteras i b鰎jan av lite som en hj鋖te, men gradvis f鰎st錼 man att 鋠en han 鋜 besatt av det m鰎ker som drabbat resten av v鋜lden.

Det minimalistiska spr錵et som McCarthy anv鋘der sig av tyckte jag fr錸 b鰎jan var lite f鰎 "konstigt", men efter ett tag uppt鋍kte jag att detta till trots hade f鰎fattaren 鋘dock lyckats f鰎medla s錮ana levande bilderi mitt huvud av hur allt s錱 ut och var i v鋜lden han beskriver, och 鋠en i efterhand m錽te jag s鋑a att trots all d鰀 och el鋘de s 鋜 denna bok full av eget liv. Mycket kan vara tack vare just det minimalistiska spr錵et osm uppmuntrar l鋝aren att tolka in sina egna bilder och 鋠en sina egna fr錱or och svar p de dilemman som huvudpersonerna st鋖ls inf鰎.

Boken 鋜 inte s鋜skilt l錸g, men den k鋘ns 鋘d episk av stora m錿t, och jag uppmuntrar alla att l鋝a denna bok d den k鋘ns v鋖digt relevant f鰎 vi som lever i dagens v鋜ld, b錮e ur en humanistisk vinkel, men 鋠en f鰎 att boken 鋜 skriven p ett s鋞t som passar dagens individualistiska attityd. L鋝!

Karin D

2009-07-14

Betyg

Jag fick boken rekommenderad genom boktipset men det var ingen fulltr鋐f f鰎 min del.

Jag tyckte att f鰎 mycket blev osagt och att boken var alltf鰎 distanserad, t ex genom att aldrig anv鋘da personnamn. Jag tyckte ocks att det var f鰎 m錸ga fr錱or kvar n鋜 den var slut - mest av allt vad det var f鰎 katastrof.

Men 鋘d blev jag f鋘gslad - det f錼 jag erk鋘na - utan att det 鋜 en bok jag skulle rekommendera n錱on annan att l鋝a.

Att den 鋘d f錼 betyg 3 鋜 f鰎 att jag gillade det knappa spr錵et och att st鋗ningen skickligt byggdes upp.

Dan-Ove Willman

2009-07-12

Betyg

Oerh鰎t stark och gripande. En sak som blev synlig var hur os鋕ert spr錵et blir och hur sv錼t det blir att kommunicera eftersom den verklighet som pappans spr錵 refererar till inte existerar f鰎 pojken. Han har ingen m鰆lighet att v鋜dera pappans ber鋜rlese: allt kan lika g鋜na vara sagot och myter. Den enda verklighet de delar 鋜 v鋑ens.

Staffan Blom閚

2009-06-12

Betyg

Helt fantastisk bok. M錽te l鋝as.

Sigge Eklund

2009-05-30

Betyg

Det h錶ler i sig. Jag l鋝er romaner igen. En stor l鋝upplevelse, som n鋜 man var yngre. Satt uppe sent. Det finns tv saker som g鰎 den h鋜 v鋖digt personlig f鰎 mig. Ett: Dialogen (ibland ordl鰏) mellan pappan och sonen, som jag ju sj鋖v upplever varje dag nu. Tv: Milj鰊 枲allt 鋜 鰀e, alla 鋜 d鰀a. Jag 鋜 besatt av alla de ber鋞telser som tar avstamp d鋜: I am legend, 28 days later, etc. Nu vill jag l鋝a mer. Nu vill jag uppleva det h鋜 igen, ikv鋖l.

Samuel Karlsson

2009-04-27

Betyg

Cormac McCarthy 鋜 en intressant arvtagare till s鰀erns gamla m鋝tare. Han f鰎nyar tilltalet men r鰐terna ligger synliga i dagen. I V鋑en lyckas han skapa en f鰎t鋞ad sp鋘ning med sm medel. En riktig bladv鋘dare som st鋖ler fr錱an om vem som 鋜 ond och vem som 鋜 god p sin spets.