The Rehearsal

Catton, Eleanor

| 2009

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Jag har vldigt svrt fr det fragmentariska berttandet. Det tillfrde ingenting. Sprket vgde upp till viss del.

Lotta Mattsson Frjd

2011-09-26

Det hr r en minst sagt frvirrande bok. Redan efter ngot kapitel s var jag beredd att lgga ner den och aldrig ta upp den igen. Jag strde mig p sprket som verkade extremt konstlat och verdrivet och hur rrig boken verkade, men jag gav den en chans och det var bra tur att jag gjorde det. Efter ett tag s brjade allt sakta med skert uppdagas fr mig och jag kunde inte slppa boken frrn jag kommit till sista sidan.

Makt r ett dominerade tema i boken. Makten frldrar har ver barn, lrare ver elever, kvinnor ver mn och vise versa. Men den stora frgan r vad i leken r verkligt, vad r skdespel? Det r svrt att veta d alla karaktrer, bde p och av scen, framstlls som skdespelare. Det finns tv separata delar i boken, olika tidsramar dr den ena fljer dag till dag och den andra mnad fr mnad, det svra r att det frutom detta hoppas fram och tillbaka i tiden. Jag har alltid haft svrt fr snt, men just p grund av att den hr boken r s pass frvirrande i grunden s gr det snarare boken bttre, inte smre.

Trots att historien kretsar kring relationen mellan Mr Saladin och Victoria s spelar de vldigt sm roller och man fr inte mnga konkreta detaljer om relationen. Det finns mycket man undrar ver. Hur brjade det? Hur lngt gick det? Hur lnge? Allt man fr veta kommer frn oplitliga kllor, skvaller frn avundsjuka, fantasifulla tonrsflickor. Det r omjligt att skilja p alla berttelser, vart de kommer ifrn och om de r sanna eller ej. Helt enkelt fr mnga motsgelsefulla detaljer som kommer frn olika hll. Man kan tolka den p olika stt vilket mrktes p boktrffen jag var p hos Wahlstrm & Widstrand. Jag r osker p om jag har greppat boken eller ej, men oavsett s r jag riktigt glad att jag lste den. Den kom som en frisk flkt och fick mig att tnka till lite mer n vanligt. Slppa mitt tvngsmssiga stt att vilja veta precis allt om allt och alla om s bara fr en stund. Jag fick fly vardagen lite utan att g till min vanliga fantasiberikade vrld av bcker, samtidigt som jag slapp den trista verkligheten. Repetitionen r inte en bok jag lskar eller hatar. Det r en bok jag upplevde och kan rekommendera andra att uppleva.