The Reader

Schlink, Bernhard

| 1997

INTERNATIONAL BESTSELLER - Hailed for its coiled eroticism and the moral claims it makes upon the reader, this mesmerizing novel is a story of love and secrets, horror and compassion, unfolding against the haunted landscape of postwar Germany. "A formally beautiful, disturbing and finally morally devastating novel." --Los Angeles Times When he falls ill on his way home from school, fifteen-year-old Michael Berg is rescued by Hanna, a woman twice his age. In time she becomes his lover--then she inexplicably disappears. When Michael next sees her, he is a young law student, and she is on trial for a hideous crime. As he watches her refuse to defend her innocence, Michael gradually realizes that Hanna may be guarding a secret she considers more shameful than murder.

Zack Simone

2017-07-13

Fint berttat, poetiskt sprk. Den styrande moraliska principen str drfr inte (s mycket).

2014-02-04

Efter Hglsaren lste jag novellsamlingen Krleksflykter, som jag kom att tycka mycket om. Tta sm berttelser ofta med ett moraliskt dilemma ...mycket bra!

2014-02-04

om frtoligheten mellan tv mnniskor en kvinna och en mycket yngre man just efter andra vrldskriget och boken avslutas s att lsaren stannar kvar i boken dillemma eller etiska och moraliska frga.

Maria Jnsson

2012-08-14

Svr att betygstta men nrmare en fyra n en trea. Intressant perspektiv.

Ciccis bokblogg

2012-04-19

Det r en oerhrt knslosam och bra berttelse om en udda relation och ven om Tysklands nutidshistoria. Boken r s vlskriven att det knns som det verkligen r Michael som har skrivit boken, allts att berttelsen r sjlvupplevd.

Annorlunda bok dr det hnder en massa saker men som egentligen inte har ngon direkt handling. Boken r ganska tunn, mycket lttlst och enkel att komma igng med.

2011-12-07

Jag har boken i min hand och jag har en ljudbok men jag har i skrivande stund bara sett filmen som r strlande. I filmen r upplsningen ett stort etiskt dilemma och jag brjar undra vad som r rtt och vad som r fel och allt som finns dr emellan. Jag terkommer nr jag lst boken eller lyssnat p den.

Anna-Karin L

2011-01-18

Frsta boken vi lste i bokklubben och boken var fngslande ven om jag inte riktigt gillade huvudpersonerna. Tvivlar p att det var krlek...

Amelie Adrielsson

2010-11-30

Tyckte inte oken rckte nda fram. Ngot saknades och den kndes inte rlig utan konstruerad. Enda anledningen till att jag lste klart var att jag nd ville veta hur den skulle sluta och det r tackvare det som jag ger den tv stjrnor.

Nils Thor

2010-05-26

Bra, fngslande.

Ulla Englund

2010-04-04

Nja, lst och lst; filmen var toppen!

Anette B

2010-02-05

Det var vr frsta Bokklubbsbok och jag blev besviken p valet jag gjort. Hade hga frvntningar. Infr trffen gick jag igenom boken lite igen och upptckte att jag fick en helt annan bild av handlingen nu nr jag visste vad som skulle hnda. Ska absolut lsa den en gng till.

2010-02-04

Handling: De har massor med sex en sommar sen frsvinner hon. Han terser henne 10 r senare som juridikstuderande. Hon r anklagad fr ohyggligheter som vaktare vid koncentrationslger. Jag uppfattade inte alls att det var frgan om krlek mellan dem. Kan vi sga att han blev hennes sexslav? I alla fall: Jag tyckte inte om boken. Kanske fr att jag hjrtligt avskydde bgge huvudpersonerna.

Gunvi Lundqvist

2010-01-30

Lser hr att den finns som film, skall bli en njutning att se den, finns frhoppningsvis p DVD.

kom p nu, att det r den hr boken som r THE READER. Jag lste boken fr ratal sedan och var inte srskild vervldigad... Filmen r mycket bttre. Jag minns att jag lste boken p en flygplats och att pappa hade skickat den till mig i Karibien.

kristina johansson

2009-07-12

En annan favorit. Jag hade sett filmen innan och var bara tvungen att lsa boken och inte blev jag besviken heller. En fem etta!