The Queen's Tiara

'Over Sweden's capital hovered the foul genius of regicide. Above, its wings were black as a midnight in March; beneath, red as the flames bursting out in a theatre at a masquerade.' One of Sweden's greatest classics, this moving novel weaves the tale of the beautiful but sexless androgyne Tintomara with whom both sexes fall in love, around the assassination of the 'Theatre King' Gustav III on the stage of his own opera house at a masked ball in 1792. Tintomara too comes to a tragic end in what was to have been merely a melodramatic entertainment for the court. But not before s/he causes all sorts of disastrous complications and confusion...

Fredrik Umark

2023-02-20

Småkul men ingen större upplevelse

Solveig Andersson

2018-05-15

talbok storytel, Anna Godenius läser
Mycket uppskattande klassiker, en lisa för själen att lyssna på det vackra och förvåningsvärt moderna av språk. Mycket bra. Skickligt uppläst av Godenius dessutom! Läs den!

Ronja Karlsson

2018-01-19

Ännu en Almqvist bok som var före sin tid med sitt queera innehåll.

D

Dan Tilert

2015-07-20

Bitvis är den lite kul. Bitvis är den lite som ett studentspex. Men den är också svårläst i kraft av att vara rörigt och knasigt skriven, och det är inte bara för att den är gammal - jag har läst flera samtida böcker som är betydligt mer lättillgängliga. Man kan förstås hävda att lättillgänglig inte är samma sak som bra, men jag tycker att Drottningens juvelsmycke är onödigt rörigt skriven och för mig drar det ned njutningen boken skulle kunna ge.

Sara Gren

2015-05-13

Intressant ur ett queerperspektiv, kul med livliga dialoger för den som gillar teatraliska dramer. Trevligt om en, som jag, gillar franska. Men - jag längtade ofta tillbaka till Mary Shelleys monster, en karaktär jag ömmade betydligt mer för.

Emma Svanberg

2015-03-30

Förvånansvärt spännande

pernilla göth

2014-02-19

En roman som har så mycket mer att ge än vad det först verkar som. Första gången jag läste igenom den läste jag den på två dagar på grund av tidspress. Men den tjänar mycket på att man tar sin tid och verkligen funderar över den problematik som Tintomara för med sig i med hens obefintliga tillhörighet i kön, klass m.m och hennes förmåga att röra sig över alla gränser. Mycket aktuell även idag.

Camilla Nilsson

2013-11-27

Den har tagit mig över ett år att läsa klart men det ligger absolut inte hos texten utan helt och håller hos mig själv. Jag gillar verkligen det här! En fängslande story (med de enstaka sega perioderna) och ett oerhört vackert och klingande språk. Är också överförtjust i de queera dragen som löper genom hela historien och som tar gestalt i Timtomara själv. Rekommenderas!

Sanna Carlborg

2013-07-02

Det som räddar boken från att bli en etta, då den är nästintill oläslig (åtminstone första halvan, åtminstone min sextiotalsupplaga) är idén Tintomara. Hen är en spännande, mystisk gestalt som förjänat en bättre bok att beskrivas i än den här.

Liza Bolin

2011-12-15

förvånansvärt bra för en gammal bok. EXTREMT genusmässigt framåttänkande, skiftningarna mellan dramatisk dialog och prosa gör att spänningen hålls. tyvärr var jag tvungen att speedläsa den inför ett seminarium.

Elisabeth E

2011-04-01

3+. Bättre och intressantare än jag trodde att den skulle vara. Mycket bättre än "Det går an". Intressant sätt att lägga upp boken på. Almqvist varierar mellan drama och prosaform.