The Pillars of the Earth

Follett, Ken

| 2017

#1 New York Times Bestseller Oprah's Book Club Selection The "extraordinary . . . monumental masterpiece" (Booklist) that changed the course of Ken Follett's already phenomenal career--and begins where its prequel, The Evening and the Morning, ended. "Follett risks all and comes out a clear winner," extolled Publishers Weekly on the release of The Pillars of the Earth. A departure for the bestselling thriller writer, the historical epic stunned readers and critics alike with its ambitious scope and gripping humanity. Today, it stands as a testament to Follett's unassailable command of the written word and to his universal appeal. The Pillars of the Earth tells the story of Philip, prior of Kingsbridge, a devout and resourceful monk driven to build the greatest Gothic cathedral the world has known . . . of Tom, the mason who becomes his architect--a...

Gunilla Andersson

2022-03-13

Mycket bra

Karin Åkeson

2020-04-13

D

den_stressade

2019-04-10

Detta är boken som stabilt förankrade mitt tekniska intresse(jag läser till ingenjör mycket tack vare att jag läste denna bok som 15åring), men även psykologiintresset jag besitter kan spåras till denna bok (jag brukar annars mest läsa fantasy, men uppskattar ett väluppbygd drama mellan de tunggrodda verken).

Ken Follets människosyn är den stabilaste och hans moralism gör en trygg och glad att leva i vår tid.

Denna bok beskriver en tid då vetenskap och religion kunde gå hand i hand, men oftast gjorde det inte det, mattematik ansågs vara "Djävulens verktyg".
Men Ken Follet målar upp en värld som framstår som mer begriplig och nästan "modernare" än dagens sammhälle.

Han får en att förstå att människor för 1000 år sedan var lika mänskliga som vi idag, de hade dock andra förutsättningar och möjlighet att förstå sin tid och sin värld.

TLDR:
Köp boken och försök läsa den, den bör finnas med i varje respektfull bokhylla.
Och hans språkliga och retoriska talang är oändligt mycket större än mitt, och de ca 1000 sidorna kan ses som en mentalvårdande spa-behandling om du klarade av att läsa hela min "recension".

Artur Foxander

2018-11-27

Bättre än vad jag väntade mig. På vissa sätt påminner den om Asimovs "Stiftelsetrilogin". Vid upprepade tillfällen uppkommer det kriser som verkar inte ha någon lösning... Ända tills huvudkaraktärerna kommer på ett sätt som löser alla problemen på en gång. Riktigt imponerande att författaren lyckas skapa dessa scenarier gång på gång genom hela boken.

Min enda riktiga kritik är att allt är så otroligt tillfixat: alla egenskaper hos alla karaktärer finns där just så att de ska samspela och leda fram till lösningarna på kriserna som kommer med jämna mellanrum. Karaktärerna har inte mer djup än vad som behövs för att de ska agera på exakt det sättet som behövs för att föra handlingen framåt. Det är som att läsa ett komplicerat pussel. Man vet att bitarna ska falla på plats och man vet även att det finns exakt så många bitar som behövs för pusslets skull.

Å andra sidan... Det är ett riktigt snyggt pussel. Det gör kanske inte så mycket att pusselbitarna inte har någon egen historia eller djup.

Alexandra Coard

2017-12-30

Den här boken är som en ståtlig stridshingst som haltar. Ståtlig i förhållande till den spännande historien men haltar av många olika orsaker, lite mycket repetitioner, lite orimligheter och lite för mycket detaljer om katedralbyggen. Men jag tog mig igenom den och reaktivt snabbt dessutom.

Jacob G

2017-11-22

Bara läs!

Annelie Saxby

2017-09-21

Underbar

Anette Öhrn

2017-06-17

Man kan tycka att det inte händer så mycket men det gör det! Helt klart den bästa boken jag någonsin läst.

2017-03-19

En härlig episk berättelse från medeltida England. En del tekniska detaljer om klosterliv och katedralbyggande kan man slarvläsa lite, i övrigt är det med fascination man läser om Tom Byggare, hans umbäranden, familjeförhållanden och arbetsliv. Fortsättningen ska jag läsa snarast!

Linda Billström

2017-01-15

Fantastisk bok!

Lysande.

Carolina Bellenger

2015-03-27

Medeltid, katedraler och kärlek. Mycket av det bästa!

Charlotte Malm

2014-12-19

Jag gillar historiska romaner men den här orkade jag inte läsa ut. Alldeles för lång bok och lite tråkigt språk. Historien är intressant och för en gång skull är filmen bättre än boken.

Izabela Horn

2014-11-30

En historisk Roman att fördjupa dig o och glömma tid och rum. Det är en av de bästa böckerna som jag har läst!

Maria Viking

2014-07-19

Bland de bästa böcker jag läst!

erik .

2013-07-19

Spännande bok. Hade fått ett högre betyg om det inte varit för se i min smak överdrivet långa miljöbeskrivningarna.

Jonas Utterström

2013-05-04

Underhållande och lättläst. Kan dock tycka att han skruvar berättelsen lite väl långt.

Sandra Katby

2013-04-12

Bok som man inte vill ska ta slut. Dok kan byggskildringarna bli lite tråkiga ibland, men det vägs upp av alla intressanta livsöden.

Wilhelm Fajers

2013-02-16

En sådan bok som man inte vill ska ta slut, ett mästerverk helt enkelt.

emelie .

2013-01-11

OK, så jag var visserligen typ 14 när jag läste den här boken, men jag minns den som en fantastisk spännande och intressant bok. PLanerar att läsa den fristående fortsättningen för att se om Follets historiska romaner håller även i vuxen ålder.

Björn Math

2013-01-05

Mycket bra

Charlotta CG

2012-09-21

Jodå, jag gillar tjocka, historiska romaner och om det är om England så desto bättre eftersom jag är anglofil. Dock tog det mig åratal att börja med den här eftersom det är en fiktiv katedral som byggs och jag hade hellre läst om en riktig. Väl inne i boken så störde det mig inte så mycket som jag trott eftersom det varvas med riktiga platser och händelser.

Fantasin är det inget fel på och det händer mycket som gör boken till en sidvändare men t.o.m. jag tycker att den hade vunnit på att kortas ett par hundra sidor. Den är full av upprepningar som om man inte minns vad man läst några kapitel tidigare och det är lååånga beskrivningar av katedralarkitektur (författarens passion). Dessutom är det väldigt stereotypa goda och onda i boken så ingen blir vidare komplex i sin personlighet och huvudpersonernas känsla för att vara på rätt tid vid rätt plats är enastående gång på gång trots att vi talar medeltid med långsamt resande och dåliga kommunikationer. Inte särskilt realistiskt. Sammantaget alltså en trea för blandningen av absolut toppen och botten.

Mathias Sundin

2012-07-28

Ibland snubblar man över en bok som aldrig får ta slut och som man blir evigt tacksam till författaren att han har skrivit. Detta är en sådan. Bättre blir det inte.

Helena Lind

2012-06-28

Över 1000 sidor på engelska och jag har inte tråkigt en minut. Detta är den sortens bok där jag blir väldigt imponerad av författarens fantasi och gedigna bakgrundsarbete. Follett väver ihop olika livsöden i det engelska 1100-talet med historien om en katedrals byggande. Eftersom han växlar perspektiv regelbundet och låter oss följa historien genom olika personers ögon blir berättelsen mer nyanserad. När jag slår ihop boken saknar jag Philip, Jack, Aliena, Tom och de andra som jag fått lära känna.

Peter L

2012-06-17

En tegelsten värd att plöja igenom!

Nettan Läslus

2012-05-23

Fantastisk!!!!

Janna Vestberg

2012-03-19

Trots att det är en tegelsten på 1077 sidor märks det inte, jag bara slukade den och när den var slut ville jag bara ha mer! Jag ser nu att det finns en uppföljare på den och det gör mig lycklig i själen!

Riktigt bra bok, även denna rekommenderad av min käre kollega Mats. En riktig tegelsten som man inte vill sluta att läsa. Lättläst, bra person- och miljöbeskrivningar och gott om ställen att lägga ifrån sig boken en stund. Ska bli spännande att se filmen.

Elisabeth E

2012-01-19

Den här romanen har ju allt!

Lars Lisspers

2012-01-17

Otroligt spännande och bra bok. Follet har en speciell förmåga att trollbinda läsaren. Har läst de flesta av hans böcker på engelska och en på norska. :)

2011-12-27

Underbar bok som jag inte kunde lägga ifrån mej. 100ggr bättre än filmen då den ger en mycket mer ingående bild av personer och händelser..

Lars Hindgren

2011-11-21

God avkoppling

Linn van Keppel

2011-10-23

Jag kunde inte sluta läsa den! Helt fantastisk!

Victoria Antonsson

2011-06-06

Bra handling med väldigt torftigt skriven, läste inte ens ut den. Massa klyschor och förutsägbar. Filmerna bättre.

Fullt betyg, trots att den språkligt sett inte alltid är på topp.
Berättelsen och karaktärerna är den stora behållningen! Jag kunde inte lägga den ifrån mig

Ulrica Sandell

2011-04-06

Spännande, brutal o gillar hur han väver ihop alla karaktärer i slutet.

Natasha Illyés

2011-01-10

Det är inte stor prosa och ibland saknar karaktärerna djup. Men det är otroligt spännande, och det är imponerande att fjuttiga 1000 sidor kan innehålla så mycket berättelser. Kanske är det fel att kalla det god underhållning när det är så mycket elände, men som läsare sugs du in i historien och det är svå´t att lägga ifrån sig boken.

C L

2010-12-13

Jag läste inte ens ut den. Började på den, men efter cirka 70 sidor ville jag spy på den. Jag avskyr hjälte berättelse där mannen är den mest maskulina idolen som fixar allt, men är så godhjärtat och underbar. Texten hade inget djup heller. Vad som stod där, vad det som fanns. Nej tack för Follett!

2010-07-24

Älskar den! Follet är suverän.

Mathilda Hultén

2010-06-20

Love it!
Mycket läsvärd och öppnade verkligen mitt intresse för katedraler. Är supersugen på att åka runt.
Boken har kanske inte det vackraste språket, men kompenserar detta genom att spela på dina känslor på ett oerhört skickligt sätt. Gillar även hur Ken beskriver sina omgivningar och personer. De materialiseras på ett mycket levande sätt i mina tankar iaf.
Läs den!

Verkligen en bok som växer på en. Den drar verkligen fördel av sina sjukt många sidor, eftersom den kan berätta ett skeende som utsplear sig under så lång tid, och att man hinner fästa sig så mycket vid personerna.

Ann-Marie Storkson

2010-04-10

En fantastisk berättelse där man som läsare kommer mycket nära människoskildringarna i boken. Mycket läsvärd! Låt inte tegelstensformatet avskräcka dig.

Jörgen Karlsson

2010-04-10

Mycket läsvärd om man gillar att läsa om människor och deras liv. Att den utspelar sig för länge sen gör den bara mer läsvärd i mina ögon.

Christin Carlsson

2010-02-24

Denna bo har jag läst på danska, då heter den jordens söjler, fast givetvis med danskt ö. En mycke bra bok, gripande histora om medeltiden och stor spänning. Den är välskriven, vackert språk och mycke läsvärd.

2010-02-17

Mycket bra berättelse, som jag tycker att alla älskare av historiska romaner ska läsa. Lättläst, spännande.

Danielle Schill

2009-12-14

Detta är en bok jag rekommenderar alla jag pratar böcker med att läsa och jag har inte hört någon som varit besviken än. Tyvärr låter historien väldigt tråkig vid beskrivning, den handlar om människorna runt byggandet av en katedral. Men personerna är så sammanvävda och bra beskrivna att läsupplevelsen är helt fantastisk. En favorit!

Inger Mårtenson

2009-06-11

En bok som jag älskade. Handlar om katedralbyggande på medeltiden när det är kallt mycket kallt och katedralerna är höga mycket höga. Man behöver bara åka till Lubeck på vintern och gå in i Heligen geist kyrkan för att känna atmosfären.

Maria Klamas

2009-05-26

Boken är fantastisk älskar tjocka böcker med många ord, skrivna på ett målande sätt, där människoöden knyts samman på ett härligt sätt. Och att bygga en katedral... jag menar bara ordet, på engelska är det mitt absoluta favvo-ord! så vackert! säg det och lyssna, härligt va?