The picture of Dorian Grey

Wilde, Oscar

| 1994

Flag from da

Indhold The Picture of Dorian Grey er en litterær tekst, som giver læseren stærke følelser. Den unge mand, Dorian, sidder model for maleren Basil Hallward, som er vild med Dorian´s fysiske skønhed. Dette danner en ny måde at male på for kunstneren.   Filmatiseret.

2021-04-05

Bra språk och en intressant symbolik. Finns mycket att diskutera. Dock inte lika engagerande som jag hade förväntat mig.

Julia Swärd

2020-06-03

”I didn’t say I liked it, Harry, I said it fascinated me. There is a great difference.”
- Dorian Gray

Anna Ericsson

2019-05-10

Wilde skriver dialoger som en gud. Dorian Gray är en klassiker som jag har läst, och kommer att läsa, om och om igen.

Izabela Horn

2018-10-04

En klasiker som alltid kommer vara bra oavsett hur gammal boken än blir. Den passar även in i 2000 - talets fåfänga där alla ska vara vackra samtidigt som allt är tillåtet.

2016-12-20

En riktig klassiker. Skriven 1890 och den känns lika aktuell idag. Filosofiska diskussioner om moral, ondska och människans fåfänga. Går det att få syndernas förlåtelse? Det är en historisk inblick i den engelska överklassens miljöer med ett helt fantastiskt språk.

Magnus Johansson

2016-07-22

Hör enligt mig absolut till skönlitteraturens klassiker. Ganska ruskig och tragisk (i likhet med Wildes egen livsbana) berättelse, med ett mycket minnesvärt slut.

elinore järlehag

2015-12-29

En klassiker som bör läsas! Dock tjatig och ganska trist på sina håll. Fåfänga och girighet är aldrig vackert eller önskvärt.

A Grimner

2015-09-19

Ja nog känns den här boken väldigt relevant fortfarande. Fint språk och intressant budskap men ibland blir det lite för teatraliskt. Cynismen är till en början både underhållande och tänkvärd men den blir efter ett tag snarare tröttsam och irriterande.

Sanna Carlborg

2015-06-29

Wildes språk är fantastiskt. Fascinationen för motsägelsefullhet är först kul och smart för att sedan bli lite tjatig. Spännande är boken knappast.

Victoire Marcel

2015-03-02

Otroligt vacker, en gammal favorit. Basil är fantastisk.

Emma Fägerlind

2015-01-26

En så bra historia! Kommer inte igång förrän efter ca 120 sidor och är lite babblig emellanåt, men det får man ta. Mycket värd läsning ändå.

Hanna Persson

2012-01-11

Höga förväntningar som raserades.

Alekzandra K.

2011-12-19

Absolut bland det bästa jag läst. Bra bok med ett fantastiskt språk.

Felicia Dahlqvist

2011-11-19

Det här är så bra. Jag, med min förkärlek för äldre samtidsromaner, njuter fullt ut. Det här är tidlöst, tankeväckande, fascinerande, varken generaliserande eller moraliserande, bara fantastiskt. Och väldigt sant. Den här boken har absolut något att berätta, även idag. Läs läs läs!

Lina Viklund

2011-07-21

Briljant. Wilde rör vid teman som är högst aktuella även idag; samhällets ytlighet, hur vi riskerar att gå under om vi tappar bort oss själva under någon annans influens, hur skönhet på något sätt verkar vara den egenskap som värderas högst bland många. Älskade den här boken från början till slut!

Jasmine S

2011-01-08

Elisabeth E

2011-01-03

Jag har stor lust att ge den en femma! Språket är underbart, berättelsen är fantastisk. Jag älskar den helt enkelt!

Tor von Geijer

2009-09-16

Skrämmande djupsinnig.

Cyd Vicious

2009-07-30

Egentligen vill jag ge den 3 ½ men men...

Anna Lindström

2009-06-26

Har läst den på svenska för länge sedan (typ under gymnasiet!). Härligt att läsa Oscar Wildes engelska!

Jeanette Algeson

2009-06-23

En av de bättre böcker jag läst!
Dorian och hans narcissistiska berättelse om hur han går ner i fördärvet och blir mer och mer hatad av omgivningen. Och varför, allt på grund av ett porträtt.
Den är otroligt välskriven (Fanns inget närmre än ljudbok att välja på. Jag läste den på svenska)
Jag gillar oftast bättre böcker på orginalspråk, men den här var underbart översatt, slutet gjorde mig otroligt nöjd även om de var givet från början på något sätt. Väl rekommenderad!

Jack Russel

2009-05-23

Måste säga att jag var mycket skeptiskt när jag började läsa denna bok, visste inget om den alls mer än att jag sett en annan person rekommendera den, men den var helt fantastisk. Verkligen vackert språk även om det ibland kan vara långa monologer och utläggningar. Personligen tyckte jag också att slutet var bra, men den största behållningen var att få ta del av de olika personernas tankar och filosoferande även om jag inte delar deras åsikter.

Ellinor -

2009-05-12

Jag fastnade direkt för det otroliga bildspråket Wilde använder. Jag lyssnade på den som ljudbok och Rickard Wolff som uppläsare lyfte boken ännu ett snäpp. Den är både kritisk, underhållande och tänkvärd. Jag hade väntat mig något helt annat och blev väldigt positivt överraskad.