Pawn of prophecy

Eddings, David

| 1982

This is the first book of "The Belgariad" series. Long ago the evil God Torak sought dominion and drove men and Gods to war. But Belgarath the Sorcerer led men to reclaim the Orb that protected men of the West. So long as it lay at Riva, the prophecy went, the men would be safe.

Erik Horizon

2018-01-03

Favoriter när jag var yngre

Bjarne Johansson

2017-12-17

Läste i min ungdom, mycket bra

elinore järlehag

2016-11-17

Fantasy klassiker! Lättläst bok om pojken Garion som minst sagt hamnar i ett äventyr, där hans sanna öde sakta ger sig till känna.

Gillar alla olika karaktärerna och hur deras natur är beroende på vart dem kommer ifrån. Lite Sagan Om Ringen feeling över berättelsen :)
Detta är del 1 av 5.

Kamali 

2013-07-29

Som 15-åring läste jag "Sagan om Belgarion", vilken var min första bekantskap med fantasy, och tyckte den var fantastisk. Vid 34 med några fler fantasyböcker i bagaget är jag inte lika imponerad. En ok ungdomsbok, varken mer eller mindre, med sorgligt könsstereotyp rolluppsättning.

Elin Nilsson

2013-06-10

Typisk Eddings, ganska trevlig.

Sutra Stevens

2012-09-26

Fick mig att börja läsa böcker. Nostalgisk extra-stjärna.

Johanna Jigström

2012-01-05

Den allra första fantasy jag läste.
En mysig bok med perfekt mycket spänning för nybörjare.

Kamali 

2011-10-12

Läste denna serie på högstadiet och tyckte de var fantastiska, får läsa om för att se om betyget håller än idag.

Peter F

2011-07-20

Länge drog jag mig för att börja läsa någon av alla dess Fantasy-romaner som finns. Jag tänkte att de säkert bara är bleka kopior av Tolkien. Efter en rekommendation började jag ändå läsa "Stenens väktare" av David Eddings och fann att hans fantasy faktiskt var mindre högtravande och roligare än den store Tolkien. De tre första böckerna i serien höll mig hårt fängslad, sedan mattades mitt intresse något.

Elisabet Ekdahl

2011-07-15

Denna bok har jag läst ett par gånger tidigare, både på engelska och på svenska. Eddings gör sig säkert skyldig till några kardinalfel när det gäller fantasy, såsom att ha för många karaktärer med konstiga namn med mera. Men det är tillräckligt välskrivet och spännande för att jag ändå ska vilja läsa.

Iris Eriksson

2011-06-24

en bra bok! Det gick lite segt i början, men sen gick det fort.

anna härlin

2010-12-25

sträckläste dessa böcker i tonåren. innehåller allt som fantasyböcker ska innehålla, kärlek, magi, spänning o cliffhangers.

Sara Johansson

2010-08-31

Första Eddings boken jag läst och jag kan bara ge den gott betyg.. En bra berättelse om Belgarion och ska bli ett nöje att läsa fortsättningen...

Johan Lübeck

2010-07-31

Fullkomligt älskade serien när jag var 14, och minnet av hur underbart jag fångades av böckerna då håller upp betyget. Läser man om dem som vuxen inser man snabbt att de tyvärr är ganska dåliga och skamlöst publikfriande...

Men lästa i tonåren är det en perfekt inkörsport till fantasy.

Anna Johansson

2010-05-03

Mkt bra början på berättelsen om Belgarion. Älskar alla fem böckerna. Önskar att Jackson kunde ta sig an att göra filmer om dessa böcker.

A Bookaholic Swede

2010-01-28

Ungdomens fantasybokserie nr 1! Nuförtiden så är den en aning för lättsam att läsa, men fortfarande lika mysig. Perfekt läsmaterial får fantasynybörjare....

Linda Svanberg

2009-10-22

Den första Fantasy-serien jag läste. Jag läste den första boken som uppgift i skolan och fastnade direkt! Tvåan fick jag också tag i genom min lärare. Sedan tvingade jag min pappa att köpa alla fem böckerna till mig och satt uppe i ett dygn och läste alla i ett sträck! Efter det sov jag ett par timmar innan jag läste om dem.
Nu när jag (15 år senare) har läst lite fler, lite bättre, böcker så är väl dessa inte de som jag skulle ge pokalen till om det vore omröstning om världshistoriens bästa, men de kommer alltid vara speciella för mig.

Stephanie Persson

2009-07-13

Eddings är en utmärkt författare att börja med om man inte tidigare har läst fantasy. Lätt språk, flytande berättelse som är lätt att följa och korta böcker(i förhållande till många andra fantasyböcker)