The Other Boleyn Girl

Gregory, Philippa

| 2001

The Boleyn family is keen to rise through the ranks of society, and what better way to attract the attention of the most powerful in the land than to place a beautiful young woman at court? But then the course of English history is irrevocably changed.

Jag gillar historiska romaner i allmänhet, och de som bygger på sanna historier i synnerhet. ”Den andra systern Boleyn” var intressant på alla sätt och vis men jag fastnade inte riktigt i den. Den var svår at komma in i och jag tyckte mest att allt bollades mellan de två systrarna hela tiden. Men jag kanske ska nämna att jag inte hade koll på att den är verklighetsbaserad. Hade jag vetat det hade jag nog haft en större förståelse för bollandet.

Philippa Gregory har ett behagligt och lättsamt språk. Hon ger mig en ordentlig historielektion utan att jag ens märker det, jag trodde ju allt var fiktion. Hon har verkligen fångat intrigen vid hovet, både kärlek, svek, makt och girighet. Såg att den även har filmatiserats, jag blir väldigt sugen på att titta på den.

Idas Recensioner

2021-10-28

Oj vilken fantastisk berättelse! Den andra systern Boleyn är en förstklassigt berättad historia som var omöjligt att lägga ifrån sig, handlingen är snabb men samtidigt genomtänkt och alla historiska detaljer var underbart att läsa om. Philippa Gregory har skrivit en spännande historisk roman om svek, familjehemligheter, romantik och makt som tillsammans nålar fast läsaren och skapar intresse.

Den dramaturgiska kurvan i handlingen är välskriven och spännande; det händer hela tiden något nytt och intressant som skapar en nyfikenhet att fortsätta läsa. Det är oväntade vändningar och spännande scener sammanflätat med välskrivna dialoger och ett intressant maktspel. Rivaliteten mellan Boleyn systrarna var dessutom en spännande twist i handlingen, för läsningen blev dramatisk och maktspelet fick ett fint fokus.

Philippa Gregory har gestaltat karaktärerna på ett bra sätt, vi får lära känna deras egenheter på djupet samtidigt som vi får följa dem i oroliga, glada och sorgsna tider. Jag fastnade speciellt för huvudkaraktären Mary och att läsaren fick följa berättelsen ur hennes perspektiv var en spännande detalj.

Den andra systern Boleyn är en välskriven, spännande och historiskt korrekt roman som jag starkt kan rekommendera er alla att läsa. Från början kan det vara svårt att ta in alla karaktärer och deras namn, men efter ett tag var det omöjligt att sluta läsa. Slutet var dessutom oerhört spännande. En ny favorit i genren!

idasrecensioner.se

🌹This book was really good
I really love how the author gets one captivated by the books she writes. 💜💜💜💜💜 av 5 hearts🌹

Angelika N.

2017-06-27

En av få böcker jag kan läsa om, och om igen.

Ellinor Karlberg

2012-12-23

Fantastisk bok, framförallt så är ju ämnet otroligt intressant och fängslande!

Helena Almqvist

2012-12-03

Måste läsas! Ultimat, kunde inte acceptera att den var slut, köpte alla hennes böcker efter att ha läst den.

Maria Jönsson

2012-03-09

Intressant och välskrivet. Jag är fast i intrigen men lär mig också en del historia.

Izabela Horn

2012-02-28

En jätte bra historisk roman om romansen mellan Henrik VIII och systrarna Boleyn. Philippa Gregory har skrivit flera stycken historiska romaner men jag tycker Den Andra systern Boleyn är hennes absolut bästa bok.

Lucia Cocco

2012-02-26

En ganska bra bok men lämnade inga tankar eller känslor när jag läst ut den.

Josefine Ejebjörk

2012-01-10

Inte lika bra som I drottningens närhet, men bra intriger och historisk research.

Anneli Spjellok

2011-12-31

Den andra systern Boleyn är skriven av Philippa Gregory, och utgavs i svensk version 2003. Det är en historisk roman, med inslag av fantasy, som utspelar sig i 1500-talets England. Mary Boleyn är huvudpersonen, Anne Boleyn hennes syster och Englands kung, Henrik VIII, hennes älskare. När boken börjar är huvudkaraktärerna helt i tidens anda-kungen är en ung man, livet leker, och alla roar sig. Under tidens gång tätnar intrigerna, och även de mest oskyldiga depraveras i sina försök att vinna så mycket makt som tänkas kan.
Mary är en nygift ung brud, så söt att hon fångar intresset hos Englands mäktigaste man - Henrik VIII, som tar henne till älskarinna. Marys familj intrigerar för att få Henrik att bli så förälskad som möjligt i Mary så att de ska få så mycket makt som möjligt i utbyte av Henrik. Men när den naiva Mary föder kungens barn för andra gången och familjen inser att Henrik ledsnat på Mary, tvingar familjen Marys syster Anne att försöka fånga den uttråkade kung Henriks intresse. Anne lyckas över all förväntan, och Mary förvandlas från en naiv ung flicka till en kvinna som inser att all hennes lycka ligger i de styrande männens händer när hon blir förbjuden av sin familj att försöka vinna tillbaka Henriks gunst. Anne gör sig impopulär hos familjen genom att inse sin makt som Henriks älskade, och påbörjar sina egna intriger. Hon försöker få Henrik att förskjuta sin hustru, Katarina, men Henrik är tveksam-han gifte sig ung med sin brors vackra änka, och behöver tryggheten Katarina ger honom. Mary inser att om Anne lyckas, går ingen kvinna säker - om en kung kan avsätta sin drottning, vad är då en vanlig kvinna värd?
Boken är lättskriven om man har för vana att läsa, och innehåller lättfattliga ord trots att de av och till är gammeldags. Jag tror att författaren vill förmedla en känsla av hur dagens samhälle skiljer sig från 1500-talet. Henrik VIII är ett typexempel på hur underlägsna kvinnor var och hur all makt låg i männens händer. Hon visar tydligt på hur mycket framåt samhället gått och man får en tankeställare över Englands historia, och ser hur mycket den påverkat landet idag. Jag tycker att författarinnan lyckas förmedla sitt budskap och få läsaren intresserad av handlingen. Det är väldigt intressant att läsa om historiska händelser när hon gjort dem mer personliga, även om jag tycker att Gregory skarvar lite vilt mellan varven för att vara en etablerad historiker. Philippa Gregory doktorerade vid Edinburghs universitet i 1700-tals litteratur och har flera historiska romaner i sin cv. Hon står bakom böcker som Blodshämnd, Förbjudet, Den utvalda och många fler. Hon bor i Yorkshire med sin familj och förutom att föda upp höns på sin fritid brinner hon för välgörenhet.

Gud vad underbar denna bok var.
Jag hade så svårt att släppa den ifrån mig & sidorna bara flög fram.
Jag önskade att den aldrig skulle ta slut.
Denna bok kan jag varmt rekommendera till er =)

Gunilla Jönsson

2011-07-09

Bra bok, man känner sej förflyttad till England på 1500- talet

Jessie .

2010-11-13

långsam i början men sen vill man inte att den ska ta slut. herregud vad bra den är.

Agneta Andersson

2010-10-20

ej lyssnat klart

Maria Blomkvist

2010-08-19

Helt okej skriven men framförallt intressant tack vare hur författaren gör de historiska personerna levande igen. Säkerligen är en hel del av händelser och personlighetsdrag felaktigt tillskrivna karaktärerna men boken väcker ändå en lust att själv ta reda på mer om en händelserik historisk tid och plats.

Helt fantastiskt bra. Oj oj oj va bra den är!!!!

Josefine Lind

2009-10-08

Tät historia på romantiska vingar.