The One Plus One

Moyes, Jojo

| 2014

The One Plus One is the beautiful, poignant and utterly compelling new novel by the internationally bestselling author Jojo Moyes.One single mum With two jobs and two children, Jess Thomas does her best day after day. But it's hard on your own. And sometimes you take risks you shouldn't. Because you have to . . .One chaotic family Jess's gifted, quirky daughter Tanzie is brilliant with numbers, but without a helping hand she'll never get the chance to shine. And Nicky, Jess's teenage stepson, can't fight the bullies alone. Sometimes Jess feels like they're sinking . . .One handsome stranger Into their lives comes Ed Nicholls, a man whose life is in chaos, and who is running from a deeply uncertain future. But he has time on his hands. He knows what it's like to be lonely. And he wants to help . . .One unexpected love story The One Plus One is a captivating...

Maja Nilsson

2022-09-07

Anna Liljenby

2021-10-12

Ewe xxxxxx

2021-02-02

Helt ok handling men lite för mycket snyfthistoria för mig. Störde mig även väldigt mycket på huvudkaraktären, hon kändes oerhört omogen och fattade det ena dåliga beslutet efter det andra.

Karin Adrian

2021-01-12

Karin Adrian

2021-01-12

Karin Åkeson

2020-04-13

Terese Johansson

2019-09-10

Boken var bättre än vad jag hade väntat mig. Kunde dock reta mig lite på Jess ibland och tyckte att hon var lite barnslig emellanåt. Som när hon blev sur för att hon inte fick sitta och trumma och föra oväsen när Ed körde bil och för att hon satt med benen uppe på instrumentpanelen under körning utan att begripa att det är farligt att göra det. Dessutom låg hon till sängs i flera dagar efter att Ed hade gett sig av och låg och surade som en barnunge och lät barnen ta hand om sig själva. Har också lite svårt att förstå hur man kan skaffa hund om man har dåligt med pengar och hon var noga med att sminka sig och allt sånt. Det får hon väl avstå ifrån när de inte har pengar.

Själva storyn var väl okej om än lite omständlig. Dessutom tycker jag att översättaren hade översatt lite konstigt på vissa ställen och hade tydligen lite svårt att skilja på när det ska vara 'sin' och när det ska vara 'hans'.

Frida

2019-02-21

Spännande bok, inte i klass med övriga böcker dock..

Ursula Stålhandske

2019-02-14

Jojo Moyes är ju bara bäst! Allt jag läst av henne berör och jag älskar hennes språk, i all enkelhet.

Ä

Älskarattläsa

2019-02-08

Mycket fin bok!

Jojo Moyes kan skriva väl och jag kan varmt rekommendera hennes böcker till alla som tycker om fina romaner om människor, om den tuffa verkligheten, om livet, om kärlek och vänskap..

Bokslukerskan 93

2019-01-23

Ja! Den här feelgood-boken gillade jag!

Bianca Kallai

2018-12-04

Agnes

2018-09-06

En riktigt bra och gripande bok som jag inte kunde lägga ifrån mig. Kommer garanterat att läsa om den!

Belinda

2018-01-06

Denna kan jag läsa om och om igen.

Marre

2017-12-28

Extrem bra handling!

Bengt Brusewitz

2017-06-21

Udda och spännande historia om långresa för en mamma med 3 barn, och stor dreglande hund, och tillfällig manlig kontakt, som förare i liten bil.Och ja, dom får varandra till slut.

Alexsandra Larsson

2017-05-16

En spännande historia om ett oväntat sällskap. Jag tycker att det tar för lång tid att fängslas av boken och därmed blir den initialt seg. Men gillar Jojos sätt att skriva därav betyg 3

Mliibo

2017-05-11

En rolig och galen bok men mycket som händer hela tiden. Mycket bilåkande och mycket tjafs. Men Gud vilken bra bok

MaPa

2017-05-05

Rebeca Lindquist

2017-04-03

En underbart underhållande bok från första sidan till sista.

Sara AK

2017-02-27

Fastnar bara mer och mer för Jojo Moyes böcker. Hon skriver på ett fantastiskt sätt och skildrar relationerna på ett intressant sätt så man bara vill ha mer!

Christina Nilsson

2017-01-09

Härlig i klassisk Jojo Moyres-stil som man snabbt kommer in i och har svårt att lägga ifrån sig.

Louise Olsson

2016-10-24

Underbar story! Väldigt lättläst och bra bok!

Emma

2016-09-28

Handlingen i den här boken är egentligen kanon. Gillar verkligen karaktärerna, en låginkomsttagande ensamstående mamma med två sköna udda karaktäristiska barn. En roadtrip till Skottland med en stinkande hund för att delta i en mattetävling är ju bara det helt underbart. En mamma som försöker göra allt för sina barn trots att hon har alla odds emot sig. Tyvärr är det bara något som saknas för att jag ska gilla den fullt ut. Sättet den är skriven på gör den helt enkelt enormt trögläst... Trevlig bok men ändå längtade jag tills den skulle ta slut.

Johan Norén

2016-08-21

Första boken jag läste av Moyes, och blev positivt överraskad. Bra handling med driv och en förväntad knorr på slutet. Hennes övriga böcker upplever jag har samma uppbyggnad, men i lagom dos så funkar det.

Madeleine Larsson

2016-06-11

Så välskriven men rolig och fin handling att man inte kan annat än att älska den!

Anna Hedenstedt

2016-05-27

En riktig feelgood! (Och jag som trodde Jojo Moyes skrev sliskig drama som Anna Gavalda... Detta var ju mer Marian Keyes!)

Evelina Persson

2016-04-07

Mysig och en riktig bladvändare

När jag påbörjade boken kände jag direkt att Ed var ett svin. Jag gillade honom inte alls men visste såklart att jag med största sannolikhet skulle ändra uppfattning under bokens gång. Skulle jag inte göra det, ändra uppfattning alltså, skulle det innebära att boken misslyckats någonstans, att inte personutvecklingen lyckades på det sätt som de flesta liknande böcker strävar efter. Som tur är ändrade jag uppfattning och boken gjorde mig inte besviken.

Den klingar lite likt med en film som jag egentligen inte minns så mycket av, men blev påmind om när jag läste - Little Miss Sunshine - där det också är en rätt egen familj som åker genom ett helt land för att en liten speciell människa ska få delta i en tävling. I filmen rörde det sig om dans, i den här boken om matematik, men i båda historierna misslyckas barnen med det de ska ta sig för. Av olika skäl. Att Tanzie misslyckas med matteolympiaden är dock en viktig hörnsten för att resten av Jojo Moyes berättelse ska fortskrida som den gör.

[Attraktionen som periodvis byggs upp mellan Jess och Ed känns trovärdig och kärleksfull och jag tänker "yes!" när de äntligen tar steget och faktiskt rör vid varandra. Vändningen på slutet, och anledningen till deras stundande uppbrott, känns dock ganska löjlig och icke trovärdig. Vem skulle reagera så starkt som Ed på en sådan situation? Att han inte ens pratar med henne på flera veckor? Då måste man verkligen ha placerat en människa på en piedestal, vilket inte känns speciellt charmigt. Som tur är slutar det ju iallafall lyckligt, vilket väl är nästan ett måste inom genren och något jag älskar..

Sofia Grundtman

2015-12-12

Sandra Gustafsson

2015-10-09

Ytterligare en 5-poängare av Moyes.

2015-09-01

Gillar Moyes lättsamma böcker som inte är helt igenom simpla utan som har lite allvar i sig. Den här fångade mig inte lika mycket som de andra men istället utspelade den sig enbart i nutid vilket innebar att man slapp en riktigt bra story blandat med en sämre som det varit i de två föregående.

Anna Hassel

2015-08-20

Ännu en bra story från Jojo!

Pia Nilsson

2015-08-06

Boken började rätt bra men i mitten blev det väldigt segt med resan. Slutet var bättre. I inte alls lika bra som Livet efter dig

Moa Djurfors

2015-07-16

En fin bok som berör!

Therése Lönneberg

2015-06-23

Leenden, frustration, tårar, lite ångest och mycket kärlek.

Karin Löfstrand

2015-06-23

150615: Gillar!

Feelgood med en del djup. Gillade denna mycket, precis som de andra jag läst av henne. Mer åt chic-litt-hållet, men bra det också.

Marc Moore

2015-06-09

En feelgood romantisk komedi om en rik datanörd och en städerska med svanktatuering. Moyes börjar bli en av mina favoritförfattare och detta var inget undantag..... lagom blandning av humor och allvar.

Helena Rasmusson

2015-02-14

Fantastisk!! Älskar människorna i boken! Läs den!

2015-02-11

Älskar klassfrågorna och synen på livet. Det som kan gå fel går också fel. Positiv, jobba hårt och var trevlig. Många människor överlag som skulle behöva läsa den här boken...

Ma Coon

2015-01-05

Ännu en underbar bok av min favoritförfattare! Den bjuder på värme, skratt, gråt och hopp. Man kan inte lägga den ifrån sig förrän den är slutläst.

Det är inte ofta numera jag får tårar i ögonen när jag läser en bok men denna fick mig på fall. Känslosam utan att vara melodramatisk och med skärpa i tonen beträffande klassfrågor och sociala orättvisor. Älskansvärda karaktärer och ett skönt flyt i texten. En skickligt skriven underhållningsroman helt enkelt.

Katarina Nord

2015-01-02

Första boken jag läst av Moyes. Mysig men trög i början, dock tog den sig på slutet.

Åse Bandling

2014-12-25

Bilresan tog drygt 200 sidor, ganska så segt. Tog sig mot slutet, betyg 2,5

2014-11-28

Hennes böcker är så befriande från sliskig romantik men ändå så kärleksfulla. Det är bara att luta sig tillbaka och följa med.

Gunilla Jönsson

2014-11-22

Helt ok, men inte lika bra som de två föregående böckerna.