The New York trilogy

Auster, Paul

| 1990

Quinn, a mystery writer, becomes involved in a puzzling case; Blue is hired by White to spy on Black; and Fanshawe, a gifted novelist, disappears, leaving his family and work behind, in an omnibus edition containing three interconnected novels--City of Glass, Ghosts, and The Locked Room. Reissue. 25,000 first printing.

Katrin Lindh

2019-11-22

Tobias Pettersson

2019-07-03

Bra men alla håller inte samma klass som öppningsboken

maria görts

2016-04-09

Första boken 4, de andra knappt 3.

maria görts

2016-04-09

Första boken en fyra, de andra två knappa treor.

Sanna Carlborg

2016-02-20

Den första boken är bäst, kanske för att stilgreppet och det snygga språket då är helt nya för mig. Trilogin genomsyras av mystik, spänning och förvirring. Karaktärer smälter ihop, byter plats, blandas ihop, hoppar till nästa bok. Till och med författaren och hans familj blir karaktärer. Underlig och häftig läsning!

Sofia Grundtman

2014-10-18

"Våra liv bär iväg med oss på sätt som vi inte har kontroll över och nästan ingenting blir kvar hos oss. Det dör när vi dör, och dör gör vi varje dag."

C J

2014-08-06

En märklig bok mellan det geniala och idiotiska. Läser ofta om vissa sidor och kapitel.

Inger Niska Ekblom

2014-05-18

En intelligent skriven novellsamling helt i sann Paul Auster anda! Rekommenderas!!

Lena L

2013-12-01

Brukar älska Paul Austers sätt att skriva men här kändes det inte klockrent. För mycket deckare kanske eller en ofokuserad läsare.

Anders H

2013-11-06

En bra svit men den är svår att tränga in i och behöver läsas koncentrerat

Louise Cassemar

2013-11-01

Tre fantastiska berättelser när man är 20 år. Svårt att säga hur jag kommer utvecklas med den.

Mathilda Flood

2013-10-17

Tror att betyget inte blir så bra för att jag lyssnade på boken. Man hann inte riktigt med i alla svängar, och det måste man med den här boken.

D

Daniel Sääf

2013-01-01

Längesen jag läste den, men öppnade ögonen för Auster och liknande typer utav böcker!

C L

2012-11-05

Nya regeln är ju att böcker som jag har läst 6os eller mer, men bara låter ligger räknas som alldelens för kassa för att ödsla energi till.. Förmodligen är det kunskap som jag inte alls är intresserad av då. Därmed ryker New York trilogin av Paul Auster.

Ripon Ahmed

2012-10-22

Helt fantastisk!

Camilla Nilsson

2012-10-06

Fängslande.

Claes Nilsson

2012-07-17

Tre historier som är meningslösa ända tills de respektive 10 sista sidorna. Alldeles för mycket svammel

PL *

2012-06-26

Postmodernism och metafiktion; nej, det är nog inget för mig. Men sista delen var ganska bra. Gillar inte riktigt att de olika delarna har så tvära slut, utan någon förklaring. Nu har jag läst iallafall.

2012-04-11

De tre berättelserna är mörka, suggestiva och krypande. De är skrivna på ett mycket intelligent sätt, som ändå är öppet för eget tolkande, och jag har nästan tolkat sönder hjärnan utan att känna att jag är säker på vad som egentligen utspelade sig. De teman som går igenom i alla tre berättelser (som även kan ses som en berättelse ur flera olika perspektiv) är författande, språk, människor som förstör sitt liv i form av manier, förföljelse osv. Inte riktigt en femma, men väl värd en fyra.

greger andersson

2011-11-28

läste den på svenska. Fann den mycket bra, spännande och tankvärd med psykologisk nerv. Gillar iofs öppna böcker men denna lämnade allt för mycket upp till läsaren. Blev tillslut endast spekulationer vad som faktiskt hade hänt och vad som var drömmar och psykoser.

Trifa Abdulla

2011-11-09

Jag kommer aldrig igenom den, trots höga ambitioner.

Patrik Andersson

2011-06-17

Bra! Växte! Gav en ibland, smått surrealistisk känsla! Mycket bra berättad!

Louise A

2011-04-19

Nej, detta var inte alls vad jag väntat mig. En samlad kommentar blir: skum, i betydelsen märklig.

Marianne Strandberg

2011-02-19

Ja, det känns som om man behöver läsa om den för att få det att gå ihop.

Mina Böcker

2011-01-02

Imponerad och förvirrad. Känner en överväldigande lust att läsa den igen och se om jag kan få det hela att hänga ihop!!!

Karin Lundberg

2010-12-17

Levde inte upp till mina förväntningar tyvärr. Har läst bättre av Auster.

Josefine Ejebjörk

2010-12-16

Efter Brooklyn follies var jag såld på Auster, nu är jag inte så säker längre.

Teresa Edberg

2010-12-05

Lite tröttsam klassiker. Jag kommer aldrig igenom hela.

Adrien Combier Hogg

2010-10-03

Identitetsskiftningarna och korsreferenserna i Austers trilogi skulle mycket väl kunna ge "NYT" ett stort djup och därigenom bli en läsupplevelse utöver det vanliga. Jag känner mig dock inte tillräckligt fängslad av Austers grundförutsättningar för att själv ta på mig den detektivroll som krävs för att reda ut förvirringen och mystiken. Istället blir det lite av ett "platt fall".

Adrien Combier Hogg

2010-09-19

Ett rent plagiat av Beckett och Kafka! Strunta i "Stad av glas", passera inte rutan "Gå" och gå istället direkt till "Molloy", "Malone dör" eller "Förvandlingen". Mot dessa klassiker har inte Auster mycket att komma med. Tyvärr.

Janita sundblad

2010-07-26

Tycker den här boken var jätte bra, några transportsträckor var det men i stort blev jag fångad av hans språk och detektiv fall, tycker det var häftigt när han band i hop alla historierna på slutet

Kristin Larsson

2010-07-12

Jag gillar verkligen New York-trilogin! Inte en klockren femma, men en fyra hade varit för snålt. Jag tycker att likheter finns mellan denna och Murakamis Fågeln som vrider upp världen. Sökande efter personer leder till besynnerliga intriger - men NY-trilogin är utan surrealism. Eller, lite surrealistiskt är det, men ingen magisk realism. Intressant att försöka väva ihop det hela i slutändan också.

Tobias Wahlberg

2010-07-04

Det är inte ofta det är berättigat att ta i så här.
Men vilket jävla skräp!

Heli Lundström

2010-07-03

??? what the f*k

Stefan Hall

2010-01-25

En smått fantastisk berättelse om vårt sköra verktyg använt för att få grepp om verkligheten - språket.

Detta är en bok som vinner på att läsas igen, och igen, och igen...

Samuel Karlsson

2009-09-30

Lever inte riktigt upp till sitt rykte men intressant udda.

MYCKET svår. Jag kan inte skaka av mig känslan av att någonting har gått mig förbi. Samtidigt - existentiell och oerhört välskriven.

Jonas Olsson

2009-09-17

Har ni inte läst Auster och vill ha ett tips om vilken bok man ska börja med, så har ni här rätt bok.

Mylar .

2009-08-29

Underhållande läsning stundtals men inte tillräckligt fängslande för att det ska kännas motiverat att ödsla energi på att knyta ihop det i huvudet på slutet.

Robert Larsson

2009-08-10

Paul Auster är ju egentigen en lysande författare, samtidigt har han en förmåga att berätta samma historer gång på gång, med smärre variationer.

Emma Utter

2009-08-10

Riktigt besviken på New York trilogin som jag hade höga förväntningar på. Känns som en dålig Hitchcock i mordern tappning, eller nåt. Jag får ingen som helst sympati för huvudpersonerna och inte heller någon känsla för varför de handlar som de gör. Flera sidohistorier som inte knyts ihop och läsaren lämnas med en känsla av "jaha, och sen då...?"
Boken kändes som ett överdrivet försök att vara intelektuell men istället blir det bara rörigt. Bra språk, dock! Stad i glas var bättre än de övriga.

Josefine Lind

2009-07-29

En fantastisk bok som kan beskriva en människas väg ut ur mänskligheten. Ut ur sig själv. Mycket tänkvärd tycker jag.

Pelikan

2009-07-29

Nu blev det för mycket Paul Auster för mig. Hade detta varit den första av hans böcker som jag läste, hade den fått en femma, men nu tvekar jag mellan fyra och trea. Det blev visst en trea i dag.

Pelikan

Linnéa Lindahl

2009-06-11

Fyra och en halv! Väldigt nära en fullpottare

Jack Russel

2009-05-23

Jag förstår inte poängen med denna bok över huvud taget, känns i stilen som att författaren försöker berätta en "modern" spökhistoria eller något. Förstår inte heller huvudrollsinnehavarnas motiv, varför de gör som de gör, varför de hemsöks av vissa kval och inte heller deras bräckliga psyke som verkar göra att de alla förlorar förståndet mer eller mindre i slutet av varje berättelse - trist. Dock + för språket som i sig är ganska trevligt. Spännande var verkligen att ta i i överkant...