The murder of Roger Ackroyd

Christie, Agatha

| 1984

Roger Ackroyd knew too much. He knew that the woman he loved had poisoned her first husband and that someone had been blackmailing her. Now, tragically, came the news that she had taken her own life. But when Roger is found stabbed to death it seems only Poirot can help.

Solveig Andersson

2022-04-22

Ytterligare en utmärkt klassiker av Christie!

Agatha Christie skriver så bra böcker💜💜💜💜

Therese's Boklåda

2019-11-14

Det var väldigt länge sedan jag läste en bok av Agatha Christie! Jag kan faktiskt inte ens påminna mig om vilka jag har läst, då de flesta ha bytt titlar genom åren och gör det hela förvirrande.
Hur som helst, så har jag aldrig läst Dolken från Tunis tidigare. Vad ska man säga om Christie? Det är liksom inte någon action, men boken är ändå spännande och jag vill hela tiden fortsätta att läsa.
Jag hade ingen som helst aning om vem som var mördaren genom historien och blev överraskad på slutet och kände mig helt förvirrad på ett mysigt sätt.

malinbooknerd

2019-10-23

Agatha Christie börjar bli en favoritförfattare hos mig. Hennes mysiga pusseldeckare är perfekta när man vill ha något klurigt att sätta tänderna i, men som inte är för blodigt och slafsigt. I Dolken från Tunis träffar vi Hercule Poirot i ett av hans första fall, och för mig blir det första gången jag träffar honom i bokform. Han tampas med ett låsta-rummet-mysterium och det är en intressant resa Agatha Christie tar oss med på. Roger Ackroyd, en lokal godsherre, har blivit mördad, men rummet han befinner sig i är låst och alla misstänkta verkar ha alibi. Poirot, som har bosatt sig i byn och har tänkt att pensionera sig, blir anlitad av offrets brorsdotter, för att lösa mordet.

Berättelsen rullas upp med Dr Sheppard som berättare. Det är genom hans anteckningar vi följer händelserna och han blir indragen som Poirots medhjälpare och bollplank. Boken är också fylld med ett helt galleri intressanta karaktärer, där framförallt Dr Sheppards syster Caroline är min favorit. Hon är en riktig skvallertant som ändå har huvudet på skaft! Det är riktigt underhållande att följa dialogen mellan Dr Sheppard och Caroline. Läkaren har vissa synpunkter på hennes ovana att alltid lägga näsan i blöt. Och Poirot är ju också en underbar karaktär! Självgod och lustig, med sina små grå celler. Jag ska definitivt prioritera att läsa fler böcker med honom.

I boken finns också en skiss över rummet där Ackroyd mördades, och en skiss över huset, för att verkligen uppmana läsaren att vara med och lösa mysteriet. Själv kan jag inte låta bli att använda mina små grå celler och försöker hela tiden räkna ut hur det hela hänger ihop när jag läser. Även om jag intuitivt kände vem som var den skyldiga, så kunde jag inte lista ut hur det gått till.

Boken gavs ut första gången 1926 och ges nu ut i en vacker nyutgåva. Den har också utsetts till Bästa kriminalroman genom tiderna av Crime Writers’ Association.

Stort tack Bookmark Förlag för recensionsexemplaret!

MarieinSweden

2019-10-22

Alltid ett sant nöje att läsa Poirot, och trots att jag garanterat läst denna tidigare så överraskade slutet.

bok_ann

2019-10-16

Titel:"Dolken från Tunis"
Författare: Agatha Christie
Utgiven av: Bookmark Förlag 2019
Översättning: Gudrun Ullman

Det här är den vackra nyutgåvan från @bookmark_forlag där Sara R. Acedo har gjort omslaget.
Med "Dolken från Tunis" fick Agatha Christie sitt genombrott och boken har blivit utsedd till "Bästa kriminalroman genom tiderna."

Boken är skriven i förstapersonsperspektiv och det känns verkligen som man blir en del av handlingen. Jag tycker mycket om "det låsta rummet-mysteriet" som utspelar sig i boken. Allt är så genomtänkt in i minsta detalj och författaren får mig att misstänka alla karaktärerna, samtidigt som alla verkar helt oskyldiga. Jag inser att jag är totalt grundlurad när jag kommer till det oväntade slutet av boken. Fast det är ju bara den fantastiske Hercule Poirot som med sina små grå celler kan lösa ett komplicerat fall på detta självklara sätt.

"Dolken från Tunis" är en mycket spännande och genomtänkt bok med ett slut som höjer läsningen ytterligare en nivå.
Mitt betyg blir: 4/5🌟

I byn King's Abbot inträffar två dödsfall inom loppet av två dagar. Det ena verkar vara ett självmord och det andra ett mord, men är det verkligen möjligt att bli mördad i ett låst rum...
Hercule Poirot som tänkt sig leva ett stillsamt pensionärsliv i den lilla byn blir snart nyckelpersonen i ett mordmysterium som tar en oväntad vändning.

Tack snälla @bookmark_forlag för det fina recensionsexemplaret!

Underhållande, spännande & välskriven!

2017-07-18

Läst på svenska: Dolken från Tunis. Av någon anledning hade jag svårt att komma in i boken, den blev inte så spännande och det blev inte så förvånande vem som gjorde det. Hade rätt höga förväntningar också eftersom det ska vara en av Christies bästa.

Lilian Lidforss

2015-06-08

Mycket bra!/Lilian

Anna H

2013-10-04

Spännande och härligt skriven.

Josefine Ejebjörk

2013-08-25

Helt ok. Synd att jag redan visste slutet. Det var av en slump jag läste en bok om skrivande där de tog upp detta slutet som ett av exemplena!

Alice G-son

2013-03-10

Klassisk Agatha, med ett invecklat pusselmord att lösa. Ok, inte mer.

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Den första Agatha Christie jag läst. Fungerade länge som enbart hyllvärmare. Glad att jag slutligen tog tag i läsandet! Klassisk pusseldeckar-intrig!

Marc Moore

2011-08-20

Svagheten med Christies böcker är väll att karaktärerna inte riktigt berör. Den fungerar dock utmärkt som hjärngymnastik.
Ett stort plus för slutet, de hade jag inte räknat ut...

Peter F

2011-06-21

Christies bok gavs första gången ut 1926. Hon förmår överraska läsaren ännu en gång.

Elisabeth E

2010-06-26

Mycket spännande och skickligt berättad. Elegant väver Christie samman historien. En mycket bra deckare!

Samuel Karlsson

2009-12-30

Första Agatha Christie deckaren jag läste och det har satt sina spår. En klassiker.

2009-12-26

Säkerligen ett orättvist betyg, men ett sommarlov med enbart Agatha Christie har satt sina spår...

Kicki Karlén

2009-11-24

Genialt! Måste vara svårt att skriva en deckare på det sättet, men Christie visar här att hon är svårslagen när det gäller att bygga intriger, hon låter Poirot vara en bifigur! Hon övertygar genom detta upplägg, som hon behärskar till fulländning, att även om hon inte är någon stor stilist så är hon deckardrottningen nummer ett!

Tor von Geijer

2009-09-17

Den första, enda och sista deckaren jag någonsin läst.

Mikael Adolfsson

2009-08-04

Urgammal men löjligt cool.