The Mist

King, Stephen

| 1986

#1 New York Times bestselling author Stephen King's terrifying novella about a town engulfed in a dense, mysterious mist as humanity makes its last stand against unholy destruction--originally published in the acclaimed short story collection Skeleton Crew and made into a TV series, as well as a feature film starring Thomas Jane and Marcia Gay Harden. In the wake of a summer storm, terror descends...David Drayton, his son Billy, and their neighbor Brent Norton join dozens of others and head to the local grocery store to replenish supplies following a freak storm. Once there, they become trapped by a strange mist that has enveloped the town. As the confinement takes its toll on their nerves, a religious zealot, Mrs. Carmody, begins to play on their fears to convince them that this is God's vengeance for their sins. She insists a sacrifice must be made and two groups--those...

Det här är en både spännande, skrämmande och fantasifull historia. Jag tycker att den håller ett bra tempo och den blir aldrig tråkig. Jag nästan sträckläste den. Den är varmt rekommenderad!

Filip Larsson

2013-07-03

Tycker om detta slutet - stämningsfullt och lämnar kvar tankar och funderingar långt efteråt!

2011-10-13

Också länge sen jag läste. Bra berättelse där King lyckas bygga upp stämningen. Är ganska surt slut dock!

Denna bok tycker jag var bra, jag har även sätt filmen men boken var helt klart bättre

Freddy K

2010-10-23

Kort, men effektfull. Innehåller många välskrivna och spännande scener. En av mina favorit-King, trots längden.

Adios Flamingo

2010-10-07

Mycket välskriven förstås, men monstren är ju fåniga.

Sophia Tingeling

2010-09-13

är detta långnovellen från skeleton crew eller nått förlängt? iaf, novellen jag läst.

Marianne Skoglund

2010-08-25

Stämningsfullt, kusligt. Och så förstör han alltihop genom att presentera monstren! Jag hade föredragit en ond dimma framför skära larver och jättespindlar.

Karin Söder

2010-07-14

Jag tycker ju om Stephen King, rent allmänt, och verkligen hans sätt att skriva... men Dimman levde inte upp till mycket. I mitt tycke var den föööör kort och kunde ha innehållit så mycket mer "King". Förstår du?Det blev liksom bara ett 'jaha' när sista ordet var läst.

Kalle Anka

2010-06-15

Ursprungligen var Dimman en längre novell från en av de tidigare novellsamlingarna. Undrar om detta är en uppshapad version eller en kopia. Hursomhelst finns även en gammal och en ny filmatisering. Den nya filmen är hursomhelst lysande!

Christian Westman

2010-03-26

Riktigt spännande, klart mycket bättre än filmen enligt mig.