The Metamorphosis

Kafka, Franz

| 1989

"When Gregor Samsa woke up one morning from unsettling dreams, he found himself changed in his bed into a monstrous vermin." With this startling, bizarre, yet surprisingly funny first sentence, Kafka begins his masterpiece, The Metamorphosis. It is the story of a young man who, transformed overnight into a giant beetlelike insect, becomes an object of disgrace to his family, an outsider in his own home, a quintessentially alienated man. A harrowing--though absurdly comic--meditation on human feelings of inadequacy, guilt, and isolation, The Metamorphosis has taken its place as one of the most widely read and influential works of twentieth-century fiction. As W.H. Auden wrote, "Kafka is important to us because his predicament is the predicament of modern man."

Carina Larsson

2019-03-31

"När Gregor Samsa en morgon vaknade ur sina oroliga drömmar fann han sig förvandlad till en stor skalbagge." Helt absurt, ja visst! Här får man följa Gregor och hans familj, och hur de förhåller sig till denna sanning. Kan ses som en skildring över vad som händer i en familj när en medlem väljer att träda fram som sitt äkta jag, hur personen i fråga kämpar med sig själv och hur resten av familjen inte kan handskas med detta och stöter ut den annorlunda.

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Bisarr och ångestframkallande. Trots handlingens absurditet (eller kanske tack vare?) finns ändå en igenkänningsfaktor i huvudkaraktärens lidande. Mycket välskriven berättelse - rekommenderas varmt.

Philip Stenström

2017-08-05

Gregor Samsa arbetar hårt som handelsresare och har aldrig försummat en dag av arbete. Precis som med sitt jobb ligger hans förpliktelser också hos sin familj, som han dagligen sliter för att försörja. Men en morgon vänds tillvaron helt upp ocn ner; Gregor vaknar och upptäcker att han har förvandlats till en skalbagge. Trots det faktum att Gregor blivit en otymplig insekt försöker han rutinmässigt återgå till sitt dagliga leverne som om ingenting hänt. Franz Kafka har med "Förvandlingen" skapat en tidlös klassiker som förändrat litteraturen för evigt. Den egendomliga berättelsen om Gregor och familjen Samsa förbryllar och fascinerar samtidigt som den med svart humor underhåller. För mig, och säkerligen för många andra, är "Förvandligen" en bok som är värd en omläsning minst en gång om året.

Therese Olsson

2017-05-20

Underbar som klassiker trots sin relativt händelsesnåla handling.

Ulf Pettersson

2017-01-18

lite för svår för mig, kan inte se de djupare tankar man kanske borde förstå

Emma Svanberg

2015-11-28

Läste på tyska, borde nog läsa på sesnka för att förstå allt. Men ett vackert språk och klaustrofobisk känsla som alltid

Emma Svanberg

2015-11-28

Läste på tyska, borde nog läsa på svenska igen för att förstå allt.

Inger Jonsson

2015-03-23

En utmärkt uppläsning av en märklig bok. Finns det en symbolik som jag inte förstår?

Vickan 82

2015-01-13

känns helt enkelt för äckligt med den där skalbaggen...

Pernilla Lindholm

2014-06-23

Att återse Gregor Samsa gör mig påmind om vad det är jag gillar så mycket med Kafka - han vågar beskriva livet utan att skönmåla det. Av det jag har läst av Kafka så tycker jag fortfarande att Förvandlingen kammar hem förstaplatsen. Det här är kanske tidernas bästa långa novell.

Emma Nilsson

2014-02-10

En av de bästa romaner jag läst. Inspirerande. Så tydlig i att den har ett budskap, samtidigt som budskapet är otroligt subtilt. Genialisk helt enkelt.

sebastian wright

2013-05-19

Ett underbart språk i kombination med en härligt bisarr handling ger en oförglömlig läsupplevelse.

Sanna Carlborg

2013-02-08

Kurslitteratur. Sjukt svår att betygsätta. Det är inte precis någon fantastisk upplevelse att läsa detta, men den funkar lite både som snyftare och komik. Att leta efter långsökt symbolik är något jag hatar, så egentligen ingen bok för mig. Sätter en trea eftersom jag är förvirrad och lite skakad av läsningen.

Sara Wall

2012-07-18

En allegori av toppklass. Gregor förvandlas från duglig son till ohyra. Enligt min tolkning dör han egentligen inte utan försvinner bara ur föräldrarnas direkta intresse. Han blir och känner sig oönskad, speciellt av fadern. Lika häftigt underhållande som Gogols "Näsan".

Peter L

2012-06-17

Fantastisk!

Ronnie Kronblad

2012-06-05

Kafka när det är som bäst. Eller konst när det är som bäst. Enkel och vacker. Du vaknar och är en gigantisk insekt. Men dina bekymmer är som vilken annan dag som helst. Genialiskt om människans problem och relationer.

Evert Nilsson

2012-01-19

Kafka skrev mångbottnat och hans böcker blir nog aldrig för gamla, men de har en intensitet i sitt lågmälda sätt som på ett positivt sätt avviker från dagens hetsiga tempo.

Linda Åslund

2012-01-19

Stackars Gregor! Hade inte väntat mig att man skulle tycka så synd om en insekt. För mig handlar boken om sjukdom och rädsla att bli till en belastning för någon annan, samt insikten om att de kanske klarar sig mycket bättre om de vågar se en som man är. Kanske kan jag vara ett steg mer medmänsklig efter läsningen.

Evert Nilsson

2012-01-17

Kafka kräver fantasi och uthållighet, nödvändigheter i en byråkratisk demokratur.

Johanna Jigström

2012-01-05

Jaha. Nej jag var visst inte så smart att jag fattade den här.

2011-11-16

Jag gillade denna bok och det var sorlig men ack så bra.. =)

Kamali 

2011-10-11

Den här boken är så fruktansvärt sorglig (om än även bizarrt humoristisk) att jag får ont i hjärtat varje gång jag läser den.

Sandra Norrman

2011-10-10

Läste den på engelska vilket jag kan starkt rekommendera om man vill få ett bättre ordförråd. Annars är det en sorglig berättelse som jag tycker att alla borde läsa.

Anna Renström

2011-03-26

Min Kafka-favvo!

Anders Wik

2010-08-18

Något längre och faktiskt lite segare än vad jag hade trott först. Men en intressant och oerhört realistisk "Tänk om..." situation.

carl crona

2010-02-12

Jack Russel

2009-12-28

Det är förstås kul att som författare skriva en så pass enkel och banal historia så att man tvingar sina författare att hitta en eller flera alternativa tolkningar för se någon mening med det hela. Att sen blankt vägra kommentera dessa eller ge sin egen bild eller antydning till tolkning som författare gör inte kultstämpeln desto mindre. Eftersom det skrivits så mycket om denna bok kan man sluta sig till att det uppenbarligen finns många tolkningar att göra, men för egen del känns det mest som navelskåderi och därmed blir det en ganska kort och trist histora.

Daniel Andersson

2009-12-16

Det sämsta jag någonsin läst!

Lina Waara

2009-10-01

väldigt bra.

Jeanette Algeson

2009-06-23

En otroligt mysig novell. Den är underhållande, extremt sorglig men det händer saker och ja tyckte väldigt mycket om att läsa den!