The Martian

Weir, Andy

| 2014

#1 NEW YORK TIMES BESTSELLER - "Brilliant . . . a celebration of human ingenuity and] the purest example of real-science sci-fi for many years . . . Utterly compelling."--The Wall Street Journal The inspiration for the major motion picture Six days ago, astronaut Mark Watney became one of the first people to walk on Mars. Now, he's sure he'll be the first person to die there. After a dust storm nearly kills him and forces his crew to evacuate while thinking him dead, Mark finds himself stranded and completely alone with no way to even signal Earth that he's alive--and even if he could get word out, his supplies would be gone long before a rescue could arrive. Chances are, though, he won't have time to starve to death. The damaged machinery, unforgiving environment, or plain-old "human error" are much more likely to kill him first. But Mark...

2023-06-02

Spännande, intressant och rolig. Väldigt tröstande att läsa denna bok just nu då jag själv genomgår en stor sorg. Att få följa den konstanta problemlösningen på ett ganska sakligt men humoristiskt sätt känns avlastande och hoppfullt.

Maria Hedsén

2021-01-04

Väldigt lättläst och spännande

Alex Risberg

2018-09-09

Spännande, ofta rolig och hela tiden fascinerande sci-fi drama. Nördigt på en helt ny nivå.

Magnus Mohell

2018-05-16

Tilde Johnsson

2018-02-27

Jag kanske inte är rätt person att tycka till om den här boken eftersom jag bara har läst ca 50 sidor av den men just att jag inte kom längre än så säger nog rätt mycket om vad jag tycker om den här boken. Jag är inte en person som skulle säga att jag är särskilt intresserad av naturvetenskapliga ämnen och framför allt inte fysik och kemi, och det är just det de första 50 sidorna handlar mycket om. De långa vetenskapliga styckena med massa begrepp som jag inte förstår tröttnade ut mig ganska snabbt och jag bestämde mig för att avsluta mitt läsande.
Dock uppskattar jag och är väldigt imponerad av hur kunnig författaren måste vara för att skriva allt detta. Det är därför jag ger den två stjärnor istället för en; på grund av författarens imponerande kunskap.

Katarina Strid

2017-03-15

Spännande och väl berättad! Bitvis svårt att lägga ifrån sig. Huvudpersonen har en skön humor som lättar upp berättelsen och han är en problemlösare av rang!
Jag hade sett filmen först, det hade kanske varit bättre tvärtom, men nu är jag sugen på att se om filmen.
Stark 4.

Hanna Johansson

2016-11-06

Tyckte mycket mer om den här boken än jag trodde att jag skulle göra. Trots mycket fackspråk och vetenskaplig fakta (som jag inte har så bra insikt i) lyckas boken vara spännande och lätt att ta till sig.

Henrik R.

2016-08-17

Spännande, intressant (väl researchad skulle jag tro) och vääldigt rolig.

Erika Granholm

2016-02-21

Spännande och högt tempo, samt kul att den är skriven med så gott humör. Samtidigt blir det några vändningar och några skämt för mycket innan det är klart. Lite mer ångest och allvar hade inte skadat boken.

Jonas Gustafsson

2016-01-03

#Geekfest #Sciencegasm o.s.v. Och en finfin story berättad med underhållande språk.

Emma Hortlund

2015-12-06

Det här är rymdnörderi på detaljnivå. Något som jag aldrig har varit intresserad av. Men ändå så tycker jag att boken är både intressant och spännande. Jag tror att det mest fascinerande av alltihop är att den känns trovärdig.

Gunilla Jönsson

2015-11-16

Nu måste jag bara se filmen också.

Hemmo Lindström

2015-10-20

Dagens Robinson Cruseo, riktigt bra

Lyssnade på ljudbok från Storytel, och för en gångs skull var uppläsaren helt lysande! Det gör mycket för upplevelsen av en bok, såklart.

Jag är glad att jag valde att lyssna på ljudbok istället för att läsa den här, på engelska, som jag från början hade tänkt. Det är otroligt mycket uträkningar, beskrivningar, matematik och maskinteknik som jag verkligen inte förstår mig på. Underligt nog är det fortfarande intressant och jag fascineras över vilken kunskap författaren ändå måste sitta på, oavsett om han a) kan allting om just rymdfarkoster och livet på mars, eller om han b) hittar på allt i huvudet och får det att låta troligt ändå.

Jag höll tummarna för Watney, jag svettades med Watney, jag svor med Watney: jag upplevde verkligen den här förbenade marsresan tillsammans med honom. Så vidrigt, sorgligt, läskigt och skrämmande att lämnas ensam på en helt främmande planet. Och vad häftigt att en bok kan bli så spännande trots att det bara handlar om en, ensam, dödsdömd person. Det tyder på berättarkonst!

Martin Ljungqvist

2015-10-13

En fantastisk berättelse om att aldrig ge upp och som innehåller mycket naturvetenskap och uträkningar inbyggda naturligt i historien och det gillar jag! Den hårdaste sci-fi jag läst.

Erik Björkman

2015-09-28

Otroligt spännande bok. Sista fjärdedelen av boken blir dock för mycket "Hollywood" för min smak och för att passa in med resten av händelserna. Hade slutet varit bättre hade jag gett maxbetyg.

2015-09-15

Otroligt bra...sista femtio sidorna var ångestframkallande ;)

love soto engberg

2015-09-06

Underhållande och välskriven

Love F

2015-08-15

Vad kan gå galet på en resa till Mars? Allting!

En detaljerad beskrivning om hur svårt det kan vara att komma överens med fysikens lagar blandat med en bra dos galghumor.

Randal ger en bra sammanfattning: https://xkcd.com/1536/

Gillar man xkcd så lär man gilla den här boken.

Karro K.

2015-08-08

Vem kunde ana att odla potatis kunde vara så roligt att läsa om!

Johan Pihel

2015-07-26

Den bästa sci-fi jag läst på säkert 10 år.

är jag fick höra talas om boken tänkte jag direkt hur kan en bok vara bra när det bara handlar om en person. Personen i fråga befinner sig dessutom på en planet utan liv, men efter att läst på flera bloggar att den fått bra kritik, så bestämde jag mig för att lyssna på den. Jag tyckte boken var väldigt intressant och läsa hur Mark tog tag i saker och ting för att överleva. Nu var han väl ingen dussinmänniska utan väldigt smart och dessutom en extremt duktig botaniker. Jag hade lite svårt att få bilder på allt i boken, ord som habitatet och rover och allt vad sakerna heter, så jag googlade en del. Boken har en speltid på närmare femton timmar och på slutet kan jag erkänna att jag tröttnade lite. Det blev för mycket om hur han byggde släpkärra och hur han förseglade saker. Jag kanske skulle gjort en paus och återgått till boken senare, jag vet inte, men det blev bara to much. Men för en sann rymdälskare är detta boken med stort B.

Maria B Hansson

2015-06-24

Men å så spännande! Lite väl mycket rabblande och (spoilervarning) slutet var för amerikanskt. Men spännande. Ser fram emot filmen i september.

2015-06-13

Vad är science fiction för dig? Måste det finnas aliens, monster och utomjordingar? I så fall är detta ingen science fiction. Den här boken handlar bara om en enda ensam man, som blivit kvarlämnad på Mars. Den är som en Robinson Crusoe eller Castaway med en tvist. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/06/ensam-pa-mars-av-andy-weir.html

alldeles fantastisk!
vilken härlig karaktär han skapat i mark watney. han har fått mig att skratta om och om igen, och lästa som en tok när man bara måste få veta hur det nu ska gå.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

När jag började lyssna på boken funderade jag över hur mycket författaren skulle lyckas väva ihop till en spännande berättelse om en person som är ensam på Mars. Men det gick alldeles utmärkt!

Författaren bygger skickligt upp spänningen och den stackars astronauten får utstå många prövningar innan boken är slut. Jag tyckte verkligen om boken, förutom att det var lite väl tekniska beräkningar vid vissa tillfällen, något som drar ner betyget.

Kim M. Kimselius

2015-06-04

Maria Palm

2015-04-17

Viktig bok. Inspirerande.

Camilla Ask

2015-04-16

Lyssnade. Spännande, kanske lite för mycket fysik och teknisk beskrivning för min del, hade nog blivit jobbigare om jag läst den i bokform. Lyssnar man tycker jag inte det gör så mycket. Grym uppläsare. Rolig OCH spännande. Ser fram emot filmatiseringen.

Alissa Skazka

2015-04-08

Jag tror författaren till denna rymdens Macgyver fick en saftig ersättning av NASA, men hade de inte råd med en bättre författare? Detta var så oerhört tråkigt skrivet! Missförstå rätt, det enda bra var faktiskt den noggranna och ingående förklaringen av hur han faktiskt löser de uppkomna problemen, men det fanns ingen utveckling av djupare tankar eller någon som helst intressant vändning i historien. Jag saknar en analys av den psykologiska påfrestningen som denna överlevnadskamp måste innebära för en människa: hur starkt psyke och "god karaktär" man än har. Men vi har i alla fall förstått att det på NASA jobbar många smarta (om än stereotypa) typer, att de är jäkligt duktiga och att vi har NASA att tacka för typ alla framsteg människan som art gör. Tack NASA.

Pernilla Lindholm

2015-02-06

Det ska bli intressant att se filmatiseringen, men boken var alldeles för seg och ointressant för mig. Den hade dock sina fina stunder, därav tvåan i betyg.

FranZone c”,)

2014-09-27

Mycket spännande och inte helt orealistisk Robinson Crusoe "lost in space"!

Peter V

2014-09-17

Mycket underhållning. Komisk. Realistisk futuristisk roman.

Anton Johansson

2014-05-30

Otroligt spännande och väldigt roligt skriven. Grym scifi!

Anton Johansson

2014-05-30

Fantastiskt spännande och roligt skriven. Utmärkt scifi!