The Martian chronicles (persiska: Hekayatha-ye merikh)

Bradbury, Ray

| 2016

Ray Bradburys klassiker på persiska. Den märkliga och underbara berättelsen om människans erfarenheter på Mars, fylld med intensiva bilder och häpnadsväckande visioner.Det här det klassiska verket som blev Ray Bradburys genombrott.

Fredrik Umark

2023-02-20

Finner ingen större behållning i denna boken.

Philip Stenström

2018-12-15

Invasion på Mars (Originaltitel: The Martian Chronicles) - Ray Bradbury

I den rosade och populära novellsamlingen Invasion på Mars av Ray Bradbury får läsaren följa med på en komisk men även skräckfylld resa. Människor har gett upp jordelivet efter omfattande kärnvapenkrig och söker sig bort från jorden. Från Ohio i raketer ger de sig ut på rymdexpeditioner för att kolonisera planeten Mars. Väl på Mars uppstår det dock konflikter och märkliga händelser mellan bosatta marsianerna och nybyggare från jorden. Det hela kan beskådas och tolkas som en invasion av Mars.

Det är en fantasieggande novellsamling som i olika berättelser skiljer sig och samtidigt vävs samman genom karaktärer och händelser på jorden och Mars. Ray Bradbury, författaren mest känd för storverket Fahrenheit 451, lyckas i Invasion på Mats blanda gränslös fantasi och Science Fiction i högklassig anda. Det är definitivt en novellsamling värd att läsa, förundras och fascineras av.

Taliah Pollack

2014-06-05

Scifi och samhällskritik. Något förlegat i sitt genomförande men fortfarande lika aktuella ämnen. Särskilt spännande att berättelserna skrevs i slutet av 40-talet, Bradburys kommentarer är från 70-talet och berättelserna utspelar sig på 2000-talet.

Första halvan av boken är fantastiskt bra medan andra halvan inte är lika skarp. En bra bok som jag tyvärr inte anser har överlevt tiden med sina då och då smått föråldrade inslag.

Freddy K

2010-04-21

Precis som med The Illustrated Man är detta lite som Twilight Zone i bokform. De korta berättelserna är uteslutande riktigt bra och smarta, samt att jag gillar hur de binds ihop med årtal, vissa återkommande karaktärer och såklart den röda planeten.

Jonas Olsson

2009-09-13