The Marsh King's Daughter

Dionne, Karen

| 2017

'I was born two years into my mother's captivity. She was three weeks shy of seventeen. If I had known then what I do now, things would have been a lot different. I wouldn't have adored my father.' When notorious child abductor - known as The Marsh King - escapes from a maximum security prison, Helena immediately suspects that she and her two young daughters are in danger. No one, not even her husband, knows the truth about Helena's past: they don't know that she was born into captivity, that she had no contact with the outside world before the age of twelve - or that her father raised her to be a killer. And they don't know that The Marsh King can survive and hunt in the wilderness better than anyone...except, perhaps his own daughter. Packed with gripping suspense and powerful storytelling, The Marsh King's Daughter is a one-more-page, read-in-one-sitting thriller that you'll remember for...

Katarina Nord

2023-01-14

Fantastiskt annorlunda och spännande! Den grep mig direkt och jag sträckläste och lyssnade om vartannat! Fin uppläsning!

2022-05-27

Lite udda upplägg och annorlunda story. Helt ok.

Elli Sahl

2022-03-08

Tyvärr ganska besviken på denna. Den var ganska seg och nja, inte direkt spännande heller. Dock gillar jag "den onda systern" av samma författare.

Marc Moore

2021-12-04

Vilken läsupplevelse!
Hon verkar vara så insatt i det hon skriver att det känns självupplevt. Historien är stundtals grym, alltid spännande och intressant när man lär sig en hel del om att överleva i vildmarken.
Den har även ett bra psykologiskt djup, mångbottnat.
Dottern älskar och respekterar sin pappa även om det undan för undan går upp för henne att han är ond.

Jan Banan

2021-07-08

Den här boken hade jag stora förväntningar på, tyvärr levde den inte riktigt upp till dessa. Den var lite för lam, händelsefattig och "ospännande" för mig. Svag 3:a!

Viola Ericson

2021-03-22

Jag bara älskade den. :)

2021-03-11

Den hade definitivt sina stunder då den var bra, men på det stora hela hade jag större förväntningar. Tycker inte riktigt att den kan klassas som en thriller. Gripande? Ja, men inte spännande som en thriller utan mer som drama. Lättläst och läsvärd men inte fantastisk.

Bokdjungeln

2020-06-21

Vissa böcker är så bra att man inte kan sluta läsa dom, samtidigt som man inte vill att de ska ta slut. Denna bok är en sådan för mig.
Jag älskar hur författarinnan har blandat dåtid (när hon hålls isolerad med sin mamma) och nutid (då hennes pappa flytt från fängelset). Att man även får följa hur hon som barn upplever sin uppväxt är något jag uppskattar. Historien i sig är väldigt otäck och det känns som att det skulle kunna ha inträffat i verkligheten, speciellt om man tänker på Fritzl och Castro. En gripande thriller som kommer leva kvar med mig en lång tid framöver.

Maria

2020-06-16

Fastnade på en gång och sen var den spännande rakt igenom

Otroligt spännande och gripande bok. Hade svårt att lägga ifrån mig den. Boken skulle göra sig perfekt som film, och efter en snabb googling ser jag att den är på g som just film! Hurra!

Träskkungens dotter är en oerhört otrevlig thriller om Helena som vuxit upp i ett träsk tillsammans med sin mamma och pappa, och egentligen upp till 12 års ålder trott att allt var som det skulle. Då får hon veta att hennes pappa kidnappat hennes mamma som barn och att han hållit henne fången under alla år. Hon inser också mer och mer att pappan faktiskt är ett monster. Femton år senare får hon veta att pappan har rymt från fängelset, och hon bestämmer sig för att spåra honom, något de hållit på med sedan hon var liten.

Här möter vi både nutid och historia, och även om det är bra för berättelsen att få bakgrunden till Helenas uppväxt ute i träsket, kan jag tycka att det förtar lite av spänningen av det som händer efter att pappan har rymt från fängelset. Det är fruktansvärt obehagligt det både Helena och mamma utsätts för och i vissa fall blir det så otäckt och otrevligt att jag nästan måste skumläsa lite för att inte må illa. Att, så detaljerat, får möta någon som är så självisk, narcissistisk och verkligen både verbalt och fysiskt misshandlande tar lite musten ur en. Jag hade dock kanske önskat att det varit lite mer uppdelat, för som det ser ut nu får bakgrunden mycket mer plats än vad som händer där och då.

Men däremot är det kul att läsa om Helena, om hur bad-ass hon faktiskt blivit, mycket på grund av pappans sätt, och hur hon löser problem som uppkommer. Det är också väldigt fascinerande att läsa om hur hon lär sig saker om samhället utanför, och relationen mellan henne och hennes föräldrar.

2019-05-01

En oerhört fascinerande historia! Skickligt skriven, den växelvisa skildringen av dåtid och nutid tappar aldrig fart, drivet framåt är starkt. Denna bok vill man inte lägga ifrån sig!

2019-03-30

Började bra, men blev lite seg mot slutet.

Bokslukerskan 93

2019-03-24

Älskar ALLT med den här boken! Tacksam att den skrevs. Wow

Therese's Boklåda

2019-03-21

Ruskigt spännande thriller med väldigt bra miljöbeskrivningar, jag kan verkligen se allt klart framför mig och jag har hela tiden känslan utav att det här är på riktigt. Har läst och lyssnat mig till att Karen, hennes man och nyfödda dottern flyttade till ett liknande ställe på 70-talet för att bygga sin egen stuga och se hur de skulle klara av att vara självförsörjande ute i vildmarken. Tycker verkligen att kärleken till naturen lyser igenom hela boken, den känns äkta och sådär som någon som verkligen levt detta. Dock så har Karen inte varit dotter till en kidnappad, men miljöerna!
Gillar upplägget att vi får historien i Helenas perspektiv, det är inte så mycket fokus på själva kidnappningen. Utan hennes historia som ett barn helt ovetande om vad hennes mamma blivit utsatt för.

janne lindh

2019-01-15

En mycket läsvärd blandning av thriller och ond saga. Underhållande och skrämmande med mänsklig underton.

Madelein Karlsson

2018-09-08

Älskar den här boken. Intressant, spännande och underhållande. Kanske inget litterärt mästerverk men jag fastnade från första sidan!

2018-09-04

Två stjärnor för en viss kreativitet. Det här är en annorlunda thriller och det ska författaren få plus för. Sen kan det inte bli mycket mer. Jag tycker varken om historien som sådan som är alldeles för grym, hur djur far illa och inte heller huvudkaraktären, Helena som jag inte tilltalas av det minsta. Bra uppläsare däremot!
Mitt slutbetyg blir, en 2:a!

Charlotte Fagrell

2018-08-14