The Mars Room

Kushner, Rachel

Årets bästa bok enligt TIME, samt Man Booker-finalist och Andrew Carnegie-nomineradDet här är en bladvändare, av den otäckare sorten, och den kryper tätt inpå både fängelselivet och sin läsare.Vi-LäserEn osminkad Orange is the new black The Mars Room är gastkramande, och djupt trovärdig.M-MagasinSå briljant och övertygande skriven att man tror att den är en dokumentär. Aftonbladet THE MARS ROOM är namnet på strippklubben där Romy arbetade för att försörja sig, och där mannen hon dödat gjorde henne till sin.    Nu avtjänar hon dubbla livstidsstraff på en högsäkerhetsanstalt. Det är en hård, sjuk och skitig tillvaro men ännu hårdare är att hon inte får träffa sin son, som hon förlorat vårdnaden om för att ha försökt skydda.   Med osentimental skärpa och dräpande humor skildrar Rachel Kushner makt och vanmakt...

The Mars Room är utsedd till årets bästa bok av TIME, den är även Man Booker-finalist och Andrew Carnegie nominerad. Allt det ovan samt alla lovord om boken bidrog till mina höga förhoppningar på boken. Kanske hade jag på tok för höga förhoppningar och nu när jag läst ut boken är jag lite besviken. Visst det är en intressant berättelse om en livstidsdömd kvinna, Romy. Vi får följa Romys liv på anstalten samt även vissa bitar ur hennes liv innan anstalten, b.l.a. från tiden när hon jobbade på strippklubben The Mars Room. Det är rått, skitigt och skrämmande och en helt främmande värld för en annan. Författaren lyckas bra med att få in en hel del samhällskritik i berättelsen. Men jag tycker att berättelsen är lite rörig bitvis och jag blir inte alls så berörd som jag önskar. Dock gillar jag den svarta humorn som glimtar fram i mellan sidorna i mellanåt!

Betyg: 4,5 av 5.

The Mars Room är den första boken som jag läser av den amerikanska författaren Rachel Kushner. Men jag läser gärna fler böcker av henne, för den här var mycket bra.

Boken handlar om Romy Hall som sitter i fängelse på livstid för mord. Man får följa hennes liv i fängelset, men också se tillbaka på hennes tidigare liv, bland annat på strippklubben The Mars Room där hon jobbade tidigare.

The Mars Room är mycket välskriven, och är gripande och rörande, men innehåller också härlig svart humor och en rejäl dos samhällskritik.

Rekommenderas varmt.

Briljant, underhållande & skickligt skriven!

The Mars Room är i trovärdig och nutida berättelse om Kaliforniens rättvisesystem men ger även en omskakande inblick i hur livet kan se ut för de som sitter i fängelse samt den brist på rättigheter och respekt som dessa personer får genomlida. Boken har en rätt hård chargong och Rachel Kushner sätt att blanda fiktiva karaktärer med verkliga brottslingar så som exempelvis Manson-familjen, ger den sin fulländade prägel.

Tarja Ahlgrén

2019-01-05

Den här romanen kommer att stanna länge hos mig. Det brukar ju vara så med starka berättelser som är så kallade ögonöppnare, som ger en inblickar in i en annan samtida verklighet. Att de får en att börja tänka, att se och kanske förstå.

Erika Lindgren

2018-09-13

Föll mig tyvärr inte i smaken, men den hade ett intressant perspektiv.