The Mars Room

Kushner, Rachel

TIME'S #1 FICTION TITLE OF THE YEAR - NEW YORK TIMES NOTABLE BOOK OF 2018 FINALIST for the MAN BOOKER PRIZE and the NATIONAL BOOK CRITICS CIRCLE AWARD LONGLISTED for the ANDREW CARNEGIE MEDAL An instant New York Times bestseller from two-time National Book Award finalist Rachel Kushner, The Mars Room earned tweets from Margaret Atwood--"gritty, empathic, finely rendered, no sugar toppings, and a lot of punches, none of them pulled"--and from Stephen King--"The Mars Room is the real deal, jarring, horrible, compassionate, funny." It's 2003 and Romy Hall is at the start of two consecutive life sentences at Stanville Women's Correctional Facility, deep in California's Central Valley. Outside is the world from which she has been severed: the San Francisco of her youth and her young son, Jackson. Inside is a new reality: thousands of women...

Therese

2023-08-31

Intressant och spännande från flera olika personers synvinkel. Känns originell.

När jag läste baksidestexten på denna bok så fastnade jag direkt och kände att detta är en bok för mig - gripande och stark berättelse. Dessutom är den utsedd till årets bok på Time Magazine och jag har både läst och hört många lovord om boken, men tyvärr blev jag besviken och tycker inte att den håller det jag förväntar mig av boken.

Bokens story i sig är väldigt gripande, skrämmande och smutsig. Vi får följa Romy som arbetat på på strippklubben The Mars room men nu sitter hon i fängelse och avtjänar dubbla livstidsstraff efter att ha dödat en man. I boken växlar det mellan Romys liv i fängelset och det liv hon levde innan. Jag tycker att hela boken är rörig och jag har svårt att hänga med i svängarna - om var/när/vem det skrivs om, hela boken känns väldigt ostrukturerad. Personligen hade jag velat läsa mer om tiden i fängelset och vilka känslor som Romy hade. Boken berörde mig inte, vilket den egentligen borde göra med tanke på vilken story det är.
Jag läste dock ut boken i förhoppning att min känsla skulle ändras under tiden, men tyvärr inte. Boken får godkänt för att den i grunden har en gripande storyn.

Nina Gustafsson

2019-11-16

På många sätt en hemsk berättelse om tragiska människor som hamnat i fängelse i Kalifornien. Kanske kan jag inte ta till mig deras öden för att det är så långt från min egen verklighet eller så är det för att boken hoppar mellan väldigt många karaktärer och jag får ingen större relation till dem. Hade efter alla dess lovord trott att den skulle tilltala mig mer.

Hade lite svårt att hänga medgörligt talat. Hoppig, många personligheter, hattig. Den har ändå intressanta delar och är ändå nånstans läsvärd - tror jag. Är inte så säker på det heller. Påminner nånstans om ett försök till Orange is the new black, men med inte särskilt stark röd tråd.

Jennifer Johansson

2019-09-30

Tack Bookmark Förlag för recex av The Mars Room!

The Mars Room handlar om Romy Hall som är dömd för två livstider i fängelse efter att ha mördat sin stalker. I denna bok får vi även andra personers perspektiv; kvinnor i fängelset, en lärare, en polis och stalkern själv. Det är både tillbakablickar, drömmar och verklighet som speglas och Rachel Kuschner skriver på ett alldeles eget sätt som jag aldrig någonsin upplevt tidigare.

Det är rått, det är tilldragande, det är svårt att lägga boken ifrån sig och det är ärligt. Jag brukar ha svårt för biografier, men denna kunde jag inte lägga ifrån mig. Det var känslan av "ett till kapitel" hela tiden. Det jag dock inte förstod var varför polisens perspektiv var med, då det inte kopplades något mot Romy, och därav tyckte jag att många delar av boken kändes lite överflödiga och kunde kortas ner. Jag gillade skrivsättet något otroligt! Det var lätt att läsa, men träffade en i magen med mening efter mening - om hur orättvist kvinnor ibland behandlas, om hur rättsystemet inte tar tillvara på varje bevismaterial och hur korrupta människor kan bli. Jag önskade dock lite mer om hur det var i fängelset och vad som skedde där.

Om du är, som mig, inte riktigt kommit dig för att läsa biografier men vill börja, skulle jag rekommendera denna bok till dig. I kapitlen är de uppdelat i mindre delkapitel, vilket gör det lätt att avbryta mitt i och samla tankarna. Det är även både ljusglimtar och riktigt mörka vrår som undersökts och det ger en otrolig balans i boken. Rekommenderar stark!

Bokdjungeln

2019-09-20

Jag måste nog erkänna att jag hade större förväntningar på denna bok. Jag hade velat ha den mer strukturerad, för ibland undrade jag vem det handlade om och när i tid en händelse skedde. Men annars är historien i sig gripande och författarinnan är duktig på att beskriva både personer och platser. Hennes skrivande var det som gjorde att jag fortsatte läsa, trots att jag som sagt tyckte att den delvis var rörig. Jag hade gärna haft mer av hur livet i fängelset såg ut och de olika personernas livsöden.

2019-09-04

Betyg: 4,5 av 5.

The Mars Room är den första boken som jag läser av den amerikanska författaren Rachel Kushner. Men jag läser gärna fler böcker av henne, för den här var mycket bra.

Boken handlar om Romy Hall som sitter i fängelse på livstid för mord. Man får följa hennes liv i fängelset, men också se tillbaka på hennes tidigare liv, bland annat på strippklubben The Mars Room där hon jobbade tidigare.

The Mars Room är mycket välskriven, och är gripande och rörande, men innehåller också härlig svart humor och en rejäl dos samhällskritik.

Rekommenderas varmt.

Briljant, underhållande & skickligt skriven!

The Mars Room är i trovärdig och nutida berättelse om Kaliforniens rättvisesystem men ger även en omskakande inblick i hur livet kan se ut för de som sitter i fängelse samt den brist på rättigheter och respekt som dessa personer får genomlida. Boken har en rätt hård chargong och Rachel Kushner sätt att blanda fiktiva karaktärer med verkliga brottslingar så som exempelvis Manson-familjen, ger den sin fulländade prägel.

Tarja Ahlgrén

2019-01-05

Den här romanen kommer att stanna länge hos mig. Det brukar ju vara så med starka berättelser som är så kallade ögonöppnare, som ger en inblickar in i en annan samtida verklighet. Att de får en att börja tänka, att se och kanske förstå.

Erika Lindgren

2018-09-13

Föll mig tyvärr inte i smaken, men den hade ett intressant perspektiv.