The Maid

2023-10-20

🍁🍁🍁🍁

Tina Stålsäter

2023-09-16

Den hade mitt intresse från start till slut och jag hade svårt att sluta läsa den. Fint skriven.

Gabriella Idril

2023-03-22

Åh jag bara älskar boken och huvudkaraktären!

Torbjörn Nilsson

2023-02-21

Till början är jag väldigt förtjust. Jag känner starkt för Molly och känner igen hennes blåögdhet och bristande förmåga att läsa av människor och situationer. Historien är också spännande. I längden blir det dock lite väl mycket gull-gullsaga av det hela.

Nina Gustafsson

2023-01-13

Fin bok om Molly som med sina autistiska drag blir en dedikerad och proffsig städerska på ett hotell. Alla uppskattar dock inte hennes noggrannhet och hon är mycket av en enstöring. När det begås ett mord på hotellet hamnar hon mitt i undersökningarna och hennes fyrkantiga sätt kan båda hjälpa och stjälpa.

AC

2023-01-06

En bok som levererar några leenden, stor spänning och gedigen karaktär som håller sig från början till slut. Något långdragen i vissa skeden, men överlag riktigt välformulerad och otroligt läsvärd.

skriver.hagbo .se

2022-11-09

Det är en mordhistoria. Städerskan på ett hotell hittar en död man. Här finns en lismande antagonist, en inte alltför begåvad polis, och så vidare.

Men det är inte mordgåtan som bär boken. Det är huvudkaraktären, det vill säga städerskan på hotellet.

Hon heter Molly och arbetar på anrika Regency Hotell. Hon lever för sitt jobb, mån om att ett rum ska lämnas i ett exceptionellt skick, men är urusel i samspelet med andra människor, vilket leder till flera missförstånd.

Läsvärd? Ja, absolut, det är en av de bättre böckerna jag läst i år.

2022-09-26

Molly är en karaktär man tar till sig, bryr sig om. Hon är på sitt eget sätt och följer inte normen. Hennes liv är ganska fyrkantigt och hon har svårt att tolka sociala situationer vilket gör att hon hamnar i knepigheter. Men jag blir arg på hur hon blir behandlad av andra i boken.

Jag tycker att boken är bra, men jag trodde jag skulle tycka mer om den än vad jag gjorde. Kanske hade jag för höga förväntningar? Kanske läste jag den vid fel tidpunkt - jag vet inte. Men det tog att tag för mig att läsa ut boken, tankarna vandrade liksom iväg på annat.

Jag har läst många som tycker att den här boken är väldigt bra och därför blev jag nyfiken. Jag tycker att ”Städerskan” både är välskriven och charmig, men kanske passar den bättre för någon annan läsare än mig? Molly däremot, henne kommer jag att minnas med värme!

Underfundig och underhållande!
Det är alltid en risk att läsa böcker som har fått många fina recension. Man får höga förväntningar och blir lätt besviken om man själv inte gillar den lika mycket som alla andra.

När det gäller "Städerskan" var det inte något större problem. Det är en annorlunda bok om en annorlunda människa men på ett bra sätt. Molly är städerskan som har svårt med sociala koder, svårt när saker inte är som de brukar och svårt för att uttrycka sig. Det pratas aldrig om något diagnos men jag tycker det lutar åt att hon har högfungerande autism. Hon har växt upp med sin mormor, som även fungerat som filter mot den skoningslösa omvärlden, men hon är numera död och Molly står helt ensam.

Rent genremässigt skulle jag vilja säga att boken är en blandning av deckare, det sker ju ett mord, en relationsroman och en feelgood. Eller varför inte en mysdeckare, spänningsroman eller pusseldeckare? Nita Prose skriver med värme, humor och kärlek och gör en underbar gestaltning av Molly och hennes sätt att se världen.

Till sist vill jag dela med mig av Molls mormors klocka ord:
"Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden" "Allt blir bra tillslut, blir det inte bra så är de inte slutet"

spännande och fin beskrivning av personer med andra förmågor att se sin värld

Ulla Englund

2022-09-10

2022-07-10

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Boken Städerskan av den kanadensiska författaren Nita Prose är en spänningsroman som är lite annorlunda. Lite relationsroman, lite feelgoodbok, och lite pusseldeckare. Den är också en fin beskrivning av en hotellstäderskas arbete, och även av en lite udda kvinna. Jag tyckte mycket om boken, och kan varmt rekommendera den.

Hanna Svanfelt

2022-07-08

En suverän bok som lyfter ämnet med personer med funktionshinder på ett bra sätt oxh förklarar samtidigt varför huvudpersonen reagerar på ett visst sätt.

Jag har själv diagnoser och tyckte iallafall att det var lärorikt.

Städerskan i Nita Proses underbara spänningsroman är Molly. Hon är den där osynliga anden som smyger in och skapar ordning i kaoset man lämnat efter sig på hotellrummet. En av dem som är väsentlig för sakernas struktur men som alltid blir förbisedd. Den som ser alla hemligheter.
Molly är städerska på femstjärniga Regency Grand. Hon njuter av den praktfulla miljön, av sin väl påfyllda städvagn och mest av allt av sin uniform. Arbetet får henne att känna sig levande, delaktig. I den värld i världen som är Regency Grand finns allt som Molly behöver. Här finns hennes trygghet och mening, hennes försörjning och hennes vänner.
Molly vet att människor inte alltid säger det de menar eller menar det de säger men hon har svårt att veta när det är så. Hon kan inte förstå hur sanningen kan vara mer chockerande än lögnen eller hur det man inte säger kan ha någon betydelse. Med sina egensinniga resonemang möter Molly omvärlden med lika delar förundran och fyrkantighet. Hon vill och försöker skapa relationer men oftast möts hon av oförståelse eller illvilja. Saknaden efter mormodern är enorm, hon som alltid kunde förklara omvärlden med några kloka ord.
Så hittar Molly en gäst på hotellet, liggande på sin säng, väldigt död. Den påföljande polisutredningen ställer hennes värld på ända. Både människorna runt henne och hotellmiljön förändras. Bakom den skinande fasaden är inte allt som det verkar. Vem som är vän och vem som är fiende är omöjligt att veta, särskilt när man tror att alla menar det de säger.
Men med vänlighet, omtanke och goda intentioner kan man uppnå fantastiska ting utan att ens veta om det. Det visar Molly, gång på gång. Hennes osvikliga känsla för rätt och fel visar vägen.
För även om överraskningarna fortsätter komma genom hela boken, så blir det allt eftersom tiden går tydligt vilka de verkliga vännerna är. De som ser den mjuka människan bakom den kantiga fasaden. För alla är vi lika, men på olika sätt.

2022-05-23

En helhetsupplevelse som jag varmt rekommenderar!

Absolut inte en ”deckare” i vanlig bemärkelse, inte de vanliga karaktärerna, inte heller de tvärsäkra sanningarna.

Så många nivåer och så många olika sanningar.

Maria Jacobsson

2022-05-17

Molly Maid är en riktig antihjälte! Hon hamnar i situationer som hon inte kan tolka och missförstås när hon tycker att hon är tydlig. Som amatör skulle jag diagnostisera henne med högfungerande autism. Hennes mormor har varit ett filter och tolkat världen runtomkring henne, men tyvärr så dog hon för några månader sedan. Nu står Molly ensam och hon missförstår de flesta, vilket också innebär att hon blir utnyttjad.
Jag skulle nog inte kategorisera boken som en deckare, även om det finns en mordhistoria invävd, kanske mer en feelgood eller drama med inslag av humor.
Mycket ovanlig och läsvärd bok!

”Städerskan” (”The Maid”) är en bladvändare där huvudpersonen påminner om bland annat Eleanor Oliphant. Jag älskar den typen av huvudroller, som inte följer normen och har svårt med sociala koder. Det perspektivet får vår ”normala” värld att framstå som ganska dum. Tyckte mycket om denna bok i övrigt, som sammanfattningsvis handlar om just Molly the Maid som råkar hitta en död, rik stamgäst i ett hotellrum där hon jobbar. Såklart lite osannolik och överdriven, men det är ändå underhållande.

Henrik Johansson

2022-05-04

Lite ”Only murders in the building” över själva krimberättelsen men ett poetiskt persongalleri. Humoristisk och melodisk mordgåta.

Kerstin Kolm

2022-03-20

En annorlunda deckare med en huvudperson med vissa sociala svårigheter.

2022-03-03

Inte precis vad jag förväntade mig men det var inte direkt negativt. Känns konstigt att beskriva den som charmig men den var det på något sätt. Tyckte också Liv Mjönes läste den oväntat bra.

💚💜Detta är en Mysig Bladvändare
Jag gillar hur boken är upplagd & hur den är skriven &
Hur man får följa den starka ensamma Molly på hennes dagsturer på sitt älskade Städjobb på ett väldigt Högklassigt Hotell
Av mig så får den
💚🧡💛💜 av 5st💜💚