The Luminaries

| 2013

The astonishing and epic novel that won the 2013 Man Booker Prize

Charlotta CG

2021-10-12

Jag ville s grna tycka om boken eftersom jag lskar tegelstensromaner men jag borde begripit att jag skulle tycka det var p tok fr mycket nybyggaranda att lsa om Nya Zeeland p den tiden och det r inte min grej fr jag fastnar sllan fr den typen av karaktrer och det behver jag fr att lska en bok. Det r ocks p tok fr mnga mnniskor att hlla reda p i den, vrre n i de ryska klassikerna. Den kndes helt enkelt iskall. En massa tuffingar i en deprimerande smstad. Gick tyvrr inte lsa klart trots fint sprk.

Anna Forsn

2017-07-19

En vldigt vlskriven och uppbyggd roman som imponerar i sitt omfng. Tyckte den var ltt att lsa trots dess tjocklek eftersom nstan inget gick att lista ut i frvg och det var bra flow i sprket. Fantastiska dialoger. Ett vldigt intrikat mysterium och komplexa karaktrer skildrade med en viss kylig distans. Knde inte s mycket fr ngon av dem och det tror jag var meningen, men eftersom varje lsare gr sin egen tolkning kan en annan lsare mycket vl tnka ngot annat. Men visst r det en bok som krver tlamod och jag tror den vore en utmrkt bokcirkelbok.

inger ericsson

2017-07-05

Bra, vlskriven och spnnande MEN p tok fr mnga sidor 1112... puh

2016-12-28

Jo, jag gjorde ett uppehll p sidan 262 och tnkte fortstta. Men inser nu att det kommer jag inte gra. Romanen r bra skriven och intressant. En ventyrsroman i Nya Zeeland som bestr av 1113 sidor blir fr mycket.

2016-10-22

Mktig lsupplevelse som vxte och vxte p mig medan jag vnde blad. Fantastiska personportrtt och ett snyggt lagt dynamiskt pussel. Blev imponerad!

Sanna Carlborg

2016-05-24

En stor besvikelse! Alldeles fr mnga sidor fr att skildra en historia med alldeles fr mnga karaktrer. Jag tycker aldrig det r spnnande, fr det dr i det lngdragna, ytliga. Frsket till ngot slags magisk realism faller platt. Frfattaren gr det helt enkelt inte vertygande. Det hr med stjrnhimlarna och stjrntecknen som styr berttelsen fungerar inte alls d hon presenterar de astrologiska bitarna p ett stt som inte vnder sig till lsaren. Jag har otroligt svrt att frst hur denna bok kan ha hjts s till skyarna av somliga.

Lotta Karlsson

2015-06-24

En bok jag tyckte vldigt mycket om. intressant upplgg och fint med ngot frn Nya Zeeland.

Lilla My

2014-03-01

En av de bsta bcker jag lst p lnge. Baksidestexten gr inte den rttvisa. Vlskriven, intressant story.