The Lover's Dictionary

Levithan, David

| 2011

How does one talk about love? Is it even possible to describe something at once utterly mundane and wholly transcendent, that has the power to consume our lives completely, while making us feel part of something infinitely larger than ourselves? Taking a unique approach to this age-old problem, the nameless narrator of David Levithan's The Lover's Dictionary constructs the story of a relationship as a dictionary. Through these sharp entries, he provides an intimate window into the great events and quotidian trifles of coupledom, giving us an indelible and deeply moving portrait of love in our time.

2015-04-10

Underar, s perfekt, s fullndad, s knslosam och sann in i hjrteroten kndes varje ord. En bok att komma tillbaka till gng efter gng och njuta, lida, knna, lska och grta...

Jenny Eriksson

2013-11-06

Ulla Englund

2013-07-02

Verkligen en snabb- och lttlst liten bok, Roligt grepp att skildra en krleksrelation p detta vis, frn a till z.

Alekzandra K.

2013-05-05

St. Ledsam. Intressant. Och kort, nd sger den en hel del.

Carolina E

2013-03-31

Jag vill ta varje ord i den hr boken och skriva ngot eget. Stor inspirationsklla.

2013-03-23

S liten och st. Det r mitt frsta intryck.men den innehller nd s mycket!

Ullis N

2013-02-12

Bara titeln r vrd ett hgt betyg!
Jag blev helt betagen och ocks fascinerad ver hur lite roll det spelade om det var kvinnan eller mannen som stod fr stycket.
Vissa stycken r ren poesi!

Linda slund

2013-01-11

S enkelt. Litet och fragmentariskt. Gillar det hr sttet att se en historia berttas.

Fanny Gunnarsson

2012-10-30

I sm portioner av berttelser i korta gonblicksbilder och genom en ordboks komposition fr du ta del av krlekshistorien mellan jag och du i David Levithans Liten parlr fr lskade. Det r smrtsamt. Det r sorgfullt. Det r alldeles alldeles underbart. Det r livet.

Ls mer: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2012/10/30/a-som-i-annorlunda/

Helena A

2012-03-24

Boken r vldigt vl genomfrd bde vad gller format, sprk och berttelse. En bok jag kommer tervnda till tack vare alla tnkvrda formuleringar. Helt fantastisk!

Jenny Stenberg

2011-05-06

Jag lskar den hr boken. Den r s smart p s mnga stt och frklarar ett krleks-frhllande i delar, inte frn brjan till slut. Att den har alla dessa ord och r som ett uppslagsverk r bara fantastiskt bra uppbyggt. Jag har skrattat s mycket under tiden jag lste och vill verkligen att folk ska lsa den hr. Om man har varit i en krleksrelation r den verkligen spot on. Rekommenderar varmt! Ls!