The Lover's Dictionary

Levithan, David

| 2011

How does one talk about love? Is it even possible to describe something at once utterly mundane and wholly transcendent, that has the power to consume our lives completely, while making us feel part of something infinitely larger than ourselves? Taking a unique approach to this age-old problem, the nameless narrator of David Levithan's The Lover's Dictionary constructs the story of a relationship as a dictionary. Through these sharp entries, he provides an intimate window into the great events and quotidian trifles of coupledom, giving us an indelible and deeply moving portrait of love in our time.

Maria Klamas

2015-04-10

Underar, så perfekt, så fulländad, så känslosam och sann in i hjärteroten kändes varje ord. En bok att komma tillbaka till gång efter gång och njuta, lida, känna, älska och gråta...

Jenny Eriksson

2013-11-06

Ulla Englund

2013-07-02

Verkligen en snabb- och lättläst liten bok, Roligt grepp att skildra en kärleksrelation på detta vis, från a till z.

Alekzandra K.

2013-05-05

Söt. Ledsam. Intressant. Och kort, ändå säger den en hel del.

Carolina E

2013-03-31

Jag vill ta varje ord i den här boken och skriva något eget. Stor inspirationskälla.

2013-03-23

Så liten och söt. Det är mitt första intryck.men den innehåller ändå så mycket!

Ullis N

2013-02-12

Bara titeln är värd ett högt betyg!
Jag blev helt betagen och också fascinerad över hur lite roll det spelade om det var kvinnan eller mannen som stod för stycket.
Vissa stycken är ren poesi!

Linda Åslund

2013-01-11

Så enkelt. Litet och fragmentariskt. Gillar det här sättet att se en historia berättas.

Fanny Gunnarsson

2012-10-30

I små portioner av berättelser – i korta ögonblicksbilder – och genom en ordboks komposition får du ta del av kärlekshistorien mellan ‘jag’ och ‘du’ i David Levithans Liten parlör för älskade. Det är smärtsamt. Det är sorgfullt. Det är alldeles alldeles underbart. Det är livet.

Läs mer: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2012/10/30/a-som-i-annorlunda/

Helena A

2012-03-24

Boken är väldigt väl genomförd både vad gäller format, språk och berättelse. En bok jag kommer återvända till tack vare alla tänkvärda formuleringar. Helt fantastisk!

Jenny Stenberg

2011-05-06

Jag älskar den här boken. Den är så smart på så många sätt och förklarar ett kärleks-förhållande i delar, inte från början till slut. Att den har alla dessa ord och är som ett uppslagsverk är bara fantastiskt bra uppbyggt. Jag har skrattat så mycket under tiden jag läste och vill verkligen att folk ska läsa den här. Om man har varit i en kärleksrelation är den verkligen spot on. Rekommenderar varmt! Läs!