The Lost Symbol

Brown, Dan

| 2009

WHAT WAS LOST WILL BE FOUND...Washington DC: Harvard symbologist Robert Langdon is summoned at the last minute to deliver an evening lecture in the Capitol Building. Within moments of his arrival, however, a disturbing object - gruesomely encoded with five symbols - is discovered at the epicentre of the Rotunda. It is, he recognises, an ancient invitation, meant to beckon its recipient towards a long-lost world of hidden esoteric wisdom. When Langdon's revered mentor, Peter Solomon - philanthropist and prominent mason - is brutally kidnapped, Langdon realizes that his only hope of saving his friend's life is to accept this mysterious summons and follow wherever it leads him. Langdon finds himself quickly swept behind the facade of America's most historic city into the unseen chambers, temples and tunnels which exist there. All that was familiar is transformed into a shadowy, clandestine world...

Bianca Kallai

2018-12-19

Anders Jansson

2018-05-24

Frimurare, konspirationer och the founding fathers - klart att man vill läsa. Men rätt kass bihistoria.

Karoline Norheim

2017-06-18

Inte min favorit av Dan Browns böcker men helt klart läsavärd. Man måste ge den några kapitel för att bli fast

Klara K

2015-03-18

Inget vidare. Inte alls lika bra som Da Vinci koden.

Tobbe Fransson

2014-10-18

Borde inte få så många * men den var trots sin osannolika story mycket spännande

Maria Linder

2013-09-16

Jag gillar de olika synvinklarna som presenteras i boken, och hur religion och naturvetenskap vävs samman. Början av boken är lite väl utdragen och slutet likaså, men jag borde inte klaga - jag blir väl underhållen hela vägen!

Anneli Gustavsson

2013-04-25

Har nu läst om denna bok och har denna gång lättare att få ett sammanhang. Ger en stjärna till för detta var en bok som behövde "retuläsas"

Louise Olsson

2013-03-30

Blev bra i slutet, annars var den väldigt seg!

Linda Jönsson

2012-09-12

Den var spännande i början men sen tråkade boken ut mig.

Maths Nilsson

2012-08-03

Symboltolkandet är kul som vanligt men både historien och karaktärerna är platta och krystade, nästan karikatyrliknande...

anna panna

2012-07-19

Sträckläste i början men den drog ut för långt på slutet och var inte spännande längre.

Ida Lönn

2012-07-18

Bra :)

Leena Wahlberg

2012-07-04

En riktig bladvändare - man tvingas framåt hela tiden.

Anna Lindström

2012-06-13

Trams. Dravel. Kräkmedel. Ordbroderier och upprepningar i all evighet. Det här var det sämsta jag genomlidit på evigheter. Förstår inte hur Dan Brown har blivit så poppis? Varje kapitel slutar med en "cliffhanger" á la "-Jag är inte rädd. -Men det kommer du att bli". (Obs - helt påhittat av mig, som exempel bara). Riktigt irriterande när nästa kapitel tar vid precis där det förra slutar MEN Dan Brown tycker det behövs en "rekapitulation" och berättar återigen det som precis sagts sidan innan!

Claes Nilsson

2012-03-26

Riktigt spännande, min första Dan Brown. Aningen långt slut när det inte händer mycket

Maria Mobiny

2012-03-07

Spännande och stunom otäck. Lite seg i början men en otrolig spänning senare i boken

Anette Hökerberg

2012-02-05

Dan Brown skriver på ett väldigt lättsamt sätt. Han har förmågan att få ett tråkigt ämne att verka jättespännande. Det känns som om allt är sant och att han har vetenskapliga belägg för allt han skriver. Trots att boken är på över 600 sidor känns den aldrig jobbig. Texten är lättläst och det är korta kapitel så den är svår att lägga ifrån sig.

david palmqvist

2012-01-26

Brown kokar ihop en ganska babblig äventyrshistoria enligt sitt tidigare framgångsrecept ännu en gång, men för varje gång blir det lite mer långsökt och lite mer fantastiskt. Karaktärerna är ihåliga och blodfattiga, och storskurken en parodi på storskurkar. Tramsigt men relativt underhållande. En tvåa. Varken mer eller mindre

Kristin Henriksson

2012-01-25

Härligt driv i storyn men jag hade nog gillat den bättre på engelska.

Helena Rasmusson

2012-01-19

Stundtals spännande! Lite överdriven!

Tina Lantz

2011-11-10

Brown förnekar sig inte, man får det man förväntar sig.

Pontus Johansson

2011-10-20

Bästa boken på länge, bättre än da Vinci koden och änglar och demoner:)

Kitty Cat

2011-10-16

Hade tjänat på att var 100 sidor kortare, blev lite väl dryg i slutet

Boken är bra, men Brown har tagit sig vatten över huvudet, med det Ordet som eftersöks. Att skriva något realistiskt för att avsluta den superba storyn kan inte ens han, och när man får veta vad Ordet består av, blir man riktigt besviken.

R Lindqvist

2011-09-19

Blev besviken på den här bitvis långrandiga boken och dessutom trött på uppläsarens amition att ladda varje ord han läste. Dög som restidsfördriv men inte mer.

Frida W

2011-09-06

dan brown är bra

Johan Kronborg

2011-08-09

Blir nog bra som film

Per Englund

2011-08-04

Vilket kristet tjafs. Om man ska tro denna bok finns det biblar och kristna symboler över hela washington

Helena Andersson

2011-07-09

Ämnet är intressant men har man läst en av hans böcker blir övriga pinsamt uppenbara.

Jimmy Söderberg

2011-06-26

Ytterst tråkig läsning som är en besvikelse när man ser till vad Brown brukar erbjuda sina läsare i form av spänning och bra story

Emma Hortlund

2011-06-01

Den förlorade symbolen är den tredje boken om symbolforskaren Robert Langdon. Den här gången utspelar sig historien i Washington och Langdon utreder frimurarhemligheter. Det är en fartfylld och spännande roman som i sitt upplägg är mycket lik sina föregångare. Gillar man Änglar och demoner och Da Vinci koden så gillar man det här, om man inte redan har fått för mycket förstås.

Isabelle Jönsson

2011-03-25

Bra men samma koncept som D. Koden. Lite väl mycket frimurarish för mig. Trött på det här med ordnar. I så fall är änglar och demoner bättre, roligare med galna kristna än män som höjer upp sig själv i sällskap.

Andreas Homanen

2011-03-20

Eller är det så att hans spänningsförmåga inte lämnar utrymme för ens tillstymmelse till vettigt språk?

I denna den tredje boken om symbolexperten Robert Langdon, har Dan Brown lämnat Europa för Washington. Bakgrunden är frimurarnas uråldriga hemligheter, och kopplingar mellan symboler, byggnader, konstverk och annat i staden. Det blir en en sedvanlig kapplöpning mot klockan, med konspirationer och mystiska människor som extra krydda.

"Den förlorade symbolen" är minst lika spännande som "Da Vinci-koden" och "Änglar och demoner", men Dan Brown har tagit sitt taskiga språk och larviga beskrivningar till en ny nivå. Det är nästan så att det verkar som att han gör det på pin tjiv. Det tydligaste exemplet är när han fyra, fem gånger ska påpeka att den svarte mannen var "elegant klädd", och dessutom på helt ovidkommande
(eller åtminstone skitkonstiga)
ställen. Och vad är grejen med att ha ett genomont människomonster i varje bok? I det här fallet en enormt muskulöst person helt klädd i tatueringar. Det blir lite väl barnsligt.

Men, det är som sagt spännande. Och på så sätt har nog ändå Dan Brown sin plats. Att läsa hans böcker och bedöma dem blir som att se spänningen tävla mot det taskiga språket. I de två tidigare Robert Langdon-böckerna har jag kapitulerat för spänningen, men här är det fasen frågan. Det blir en svag trea med en bullet-markering
(är det ett vedertaget begrepp verkligen?)
nedåt.

Claudia Carrasco

2011-03-20

2011-02-01

Den första halvan var det sträckläsningsvarning på, den andra halvan segade det ner ordentligt och upprepningarna haglade. Gillar i alla fall det här, det sätter fantasin i rörelse och varenda detalj jag kollar upp stämmer med verkligheten. Betyder det att allt är sant? Förmodligen inte, men källkritik på skönlitteratur känns ju lite onödig. Blev stundtals vansinnigt irriterad på Robert Langdon. En professor i religiös symbolik borde ha ett öppet sinne och inte blankt förneka saker om han inte kan bevisa motsatsen. Han var lite för tjurigt envis ibland.

Sandra Katby

2011-01-26

Förvånandsvärt underhållande och äventyrlig.

Margot Sehlstedt-P

2011-01-05

ohemult pretentiöst mästrande och lååångtråååkig ...
kanske skulle betyget bli bättre om det varit den första Brown-boken jag läste?
Dock läste jag den??

2011-01-05

En riktigt mäktig bok att ta in! Jag är en riktig sucker för Dan Browns böcker. Den här liknar de andra, men jag tyckte nog om den här mest ändå.
När man läser de här böckerna känns det som att ens intellekt testas, och man får fundera och resonera med sig själv, utan att det blir tråkigt.
Jag beundrar Dan Brown som har förmågan att klämma in så mycket fakta i en bok utan att man blir uttråkad av det. Han gör kunskap intressant. Precis som det ska vara. Och den efterforskning han måste ha lagt ner...
En stark femma!

Tobias Ek

2010-11-24

Bra bok, om än rätt rörig. Känns lite som att Dan har mycket ideer, men ändå att han är fast i ett fack.. måste spränga en relion/rörelse.. typ

Marc Moore

2010-11-03

Lite väl mycket Dan Brown, känns bara som den är skriven för att bli manus till en actionfilm...

Stig Svåren

2010-11-03

Patetisk dålig bok. Plottet kunde fått en trea men det patetiska slutet och osannolika människoportretten gör det omöjligt att ge den bättre betyg.

Sofia Åkerberg

2010-08-30

Hade det funnits ett alternativ som markerat inget betyg på Boktipset hade det blivit så. Jag står alltså inte bakom ens denna enda stjärna...

Det känns som om Dan Brown i The Lost Symbol har fått slåss med en mycket motsträvig Robert Langdon. Langdon, som sannolikt var rätt nöjd över att kunna ägna sig åt sitt akademiska värv, måste istället ännu en gång jaga mellan diaboliska skurkar, fiffiga problemlösningar och ond, bråd död. Det vilar en air av utmattning och, ska vi vara helt ärliga, uttunning över både protagonisten och handlingen i stort. Brown har återigen litat till otaliga cliffhangers i form av synnerligen korta kapitel men den här gången sviker konceptet, det känns mer som om han har matat in ett antal parametrar i ett datorprogram som sedan spottat ur sig ännu en kassako enligt standardmallen.

Egentligen får jag väl skylla mig själv men det ska villigt erkännas att jag faktiskt blev besviken. Jag har ändå blivit adekvat underhållen av både Angels & Demons och The Da Vinci Code och hade väl förväntat mig något liknande. The Lost Symbol går dock ganska snart vilse i andlighet och symboler, känns ofokuserad och rörig för att under de sista 20 sidorna fullkomligt drunkna i ett moras av kvalificerad kvasi-religiös smörja. Vilken väl i och för sig kan ses som en bedrift i sig.

Med tanke på var handlingen tilldrar sig och de religiösa övertonerna skulle man kunna tro att Dan Brown startat en bana som propagandaskrivare och man i sin hand håller en extremt tjock pamflett för konservativa kristna högeramerikaner. Brown försöker nämligen göra för Washington D.C vad han gjorde för Vatikanen, Paris och London.

Problemet med denna mission är tudelat: dels blir de beskrivningar av byggnader, skulpturer och symbolik, som i de två tidigare böckerna ganska skickligt vävdes in som en naturlig del i handlingen, här enbart ett torrt och ganska oengagerat föreläsande. Det är nästan direkta brott i texten när Brown plockar fram sina anteckningar med nyttigheter som han samlat på sig under årens lopp. Dels blir det lätt absurt att försöka jämställa mångtusenåriga städer med ett ställe som byggdes upp från grunden för lite drygt 200 år sedan. Visst, Washington D.C. har säkert en sjujäkla massa symbolik inbyggt i sig, men det är ju inlånad symbolik från städer och länder där den växt fram betydligt mer organiskt.

Osvikligt kommer jag att tänka på filmen Peter’s Friends. Amerikanskan på besök i ett anrikt brittiskt slott fäller, apropås den förmodade smaklösheten inom amerikansk byggnadskonst, kanske en av världens bästa one-liners. ”It was just like this, only brand new”.

Jag skulle kunna skriva betydligt mer om Browns hantering av frimureriet, förment hemliga sällskap och religionsöverbyggnad men nöjer mig med att påkalla en tyst sekund för en författare som till slut hemfallit åt att dra till med sådana trötta och fullständigt osanna klichéer som ”Ja, och på medeltiden trodde ju alla att jorden var platt”…

2010-08-01

OK, men inte mera. Browns böcker är väldigt lika varandra.

Kristina Simar

2010-07-30

Recension av Dan Browns Den förlorade symbolen

Boken är utgiven på Albert Bonniers förlag och innehåller 614 sidor.

Dan Brown är författaren till Da Vinci-koden, som är hans senaste spänningsroman. Den har sålts i över 80 miljoner exemplar och är en av tidernas mest lästa romaner. Innan Da Vinci-koden skrev Dan Brown tre andra spänningsromaner: Gåtornas palats, Änglar och demoner (där han introducerade Harvardprofessorn Robert Langdon) och I cirkelns mitt. Da Vinci-koden och Änglar och demoner har filmatiserats, i regi av Ron Howard och i huvudrollen som Robert Langson ses Tom Hanks. Dan Brown bor i New England, USA med sin fru Blythe.

Handling: Precis som i Da Vinci-koden och Änglar och demoner är huvudpersonen professor Robert Langdon, en medelsålders snygg, vältränad och ogift man som är expert på att tyda symboler. Den här gången får han ett paket av sin vän och mentor Peter Solomon – filantrop och frimurare. Peter Solomon vill att Robert Langdon ska gömma paketet och han får absolut inte tala om för någon att han har det. Så blir Peter Solomon kidnappad och Robert Langdon inser att han till varje pris måste hitta sin vän, även om han själv kan skadas eller till och med mördas. Han kommer i kontakt med Peter Solomons syster Katherine Solomon som är forskare i neotik. Hon följer med Robert Langdon på hans jakt efter kidnapparna och Peter Solomon själv. Samtidigt som de letar efter Peter Solomon hänger en otäck mördare dem i hälarna. Han är ute efter det paket som Robert Langdon har. Det blir en våldsam jakt och Robert Langdon kommer vissa frimurare in på livet. De blir jagade i hemliga undergångar och döden hänger dem i hälarna ända till slutet.

Nja, efter Da Vinci-koden och Änglar och demoner som gått i samma tema, känns Den förlorade symbolen ganska tröttsam. Handlingen känns igen, det är en mördares jakt på Robert Langdon, som givetvis har en vacker kvinna till sin hjälp och symboler som ska tydas. Dan Brown är inte den mest uttrycksfulla författaren heller. Dåligt med beskrivningar på personer och miljöer, språket är också lite för enkelt. Korta kapitel och väldigt lättläst, de 600 sidorna går fort att ta sig igenom. Jag är tveksam till att läsa ytterligare en bok av Dan Brown om den innehåller samma tema. Det känns tyvärr ganska mättat nu.

Betyg 2/5 Kristina Simar

Lena Persson

2010-06-19

Den är OK men inte mer. Man får allt skrivet på näsan hela tiden vilket gör att mystiken går förlorad. Storyn är dessutom rätt "sökt". Sorry Dan, din förra var bättre.

Kjell Jacobsson

2010-06-18

Den får en 3:a av mej pga. att den var "tung" i mitten med för mycket detaljer och dåliga försök att höja spänningen med oändligt utdragna "spänningsmoment", där kan vi snacka om att "dryga ut". Det är en bok som bara är en våldsamt utdragen novell. Slutet får han dock till som vanligt, vilken får en att se fram emot nästa bok i alla fall, trots att jag "led" mej igenom halva boken.

Sven Wifstrand

2010-04-11

Alla tre romanerna om Robert Langdon utspelar sig under kort tid. Jag visste i förväg att handlingen i The Lost Symbol tar 12 timmar, så jag bestämde mig för att sträckläsa den på långfredagen. Det tog 9 timmar, så jag vann det loppet kan man säga!

Jörgen Karlsson

2010-04-10

Lika fängslande som de tidigare.

Emilia J

2010-04-08

Hade fått 5 stjärnor om det varit en lite "längre" historia. Väldigt kort för att vara på 614 sidor.

Elisabeth E

2010-04-07

Inte alls lika bra som de två första böckerna i Langdon-serien. Känns som att den är skriven under stress, handlingen är inte särskilt spännande och vissa saker känns rätt så långsökta. Dock helt okej tidsfördriv.

Johanna Galenpanna

2010-04-05

Konceptet Langdon + mysterier börjar för mig bli lite uttjänt. Visst är teorierna som lanseras spännande men när böckerna aldrig utvecklas djupare; karaktärerna är ständigt lika platta och oengagerande, och handligen är lika förutsägbar i sin oförutsägbarhet - så blir det faktiskt lite tröttsamt. Det här känns mest som ett filmmanus skrivet för Hollywood. Men han har väl hittat sitt sätt att tjäna stora pengar, och en bok som det är lätt att göra film av är väl mer lättsåld, antar jag.

Helena S

2010-03-30

Snabbt tempo och spänning på varje sida. Intressant att tänka sig in i vissa saker. Däremot ska man inte fundera så mycket på hur allt hänger ihop utan bara läsa den som underhållning.

Roger Gyllensten

2010-03-17

Lika andlös som vanligt

Petra Norstedt

2010-02-21

Boken når inte upp till spänningen som trollband mig i Da Vinci koden.

Wow! Ännu ett mästerverk som fängslar. Tycker man om hans tidigare böcker blir man inte besviken på denna. Han lyckas alltid bygga upp en spänning som gör att man knappt har tid med något annat. Man vill bara fortsätta att läsa....

Per Larsson

2010-02-12

Högt tempo, lite eftertanke. Lästes snabbt, med stigande irritation över det sätt på vilket vetenskapliga ankedoter av skilda slag konsekvent förvrids och sätts in i sammanhang där de saknar egentlig betydelse.

Lena L

2010-02-06

Den var visserligen ganska spännande stundtals men i övrigt tillförde den inte mycket. Kanske kan det bli en bra film. Den kändes stundtals som ett filmmanus.

A Bookaholic Swede

2010-02-01

Överraskande bra bok faktiskt. Jag gillade den mer än Angels and Demons och The Da Vinci Code.

Anna Sandstedt

2010-01-29

Den var spännande, men den kändes som en upprepning av de förra böckerna.

Anders Nordström

2010-01-24

En spänningsroman som fungerar för stunden.

Frida Hafström

2010-01-21

Lyssnat på engelsk ljudbok, men det alternativet fanns inte med!

Anna Ljungdahl

2010-01-18

Spännande, men mer som en förbiflimrande actionfilm än en bra bok. Många upprepningar, ganska rörig på sina ställen, överdrivet översvallande och med en känsla av att man har läst detta förut. I alla fall om man har läst Da Vinci koden och Änglar och demoner.

Karin Löfstrand

2010-01-18

Har man läst de två första böckerna om Robert Langdons öden och äventyr och gillat dem blir man förmodligen inte besviken över denna. Spännande berättelse som på sedvanligt sätt tvingar läsaren att läsa "bara ett kapitel till" och sen blev klockan mitt i natten...Att läsa Dan Brown är som att se en film, klipp som går i varann med ett högt tempo. Nu önskar jag dock att Robert Langdon får vila i frid. Det måste ju finnas måtta på vad en grånad akademiker i manchesterkavaj och polotröja kan uppleva. I denna berättelse står frimurarordern i fokus och det jagas runt efter en hemlig pyramid. Slutet blev lite för pratigt och det ville sig inte riktigt ända in i väggen, därav enbart betyg 3.

Malin Persson

2009-12-03

Måste vara den sämsta han har skrivit. Känns som en mycket tråkigare kopia av Da Vinci Koden som jag faktiskt tyckte var riktigt bra och underhållande. I denna är det för mycket upprepningar, dåligt utvecklade karaktärer och väldigt förutsägbar.

Cicci Harström

2009-12-01

Håller med Magnus, det känns som att läsa ett filmmanus. Egentligen har den ett innehåll som tilltalar mig och boken är spännnande, men ändå så blir det inte mer än en trea. Men det är dock en underhållande bok!

Elin Ahlgren

2009-11-30

Läsvärd men inte den bästa.

Magnus Hoem

2009-11-27

Jag får alltid känslan av att läsa ett filmmanus när jag läser Dan Browns böcker. Dessutom är det i detta fall väldigt mycket samma sak som i de tidigare böckerna.

Trots detta så känns det som ett väldigt trevligt och välskrivet tidsfördriv.

Paolo Savo

2009-11-22

Lite för mycket ältande om frimurarna och deras symboler. Tycker också att han upprepar sig.

Anne-Lie Månsson

2009-11-17

Ibland otroligt spännande som en thriller.
Ibland så överdriven att den mest liknar en fantasy. En lektion i religion, symbolism och historia. Det är svårt att veta vad som är sant och vad som är påhittat. (Jag har inte kollat.)Hur som helst så var det mastig läsning som tog sin tid. Huvudet snurrar fortfarande av alla symboler och teorier.

Elisabeth Dahlberg

2009-11-16

gillade inte slutet

Kristina B

2009-11-13

Så trist skriven bok även om berättelsen är spännande...
Tråkigt när han skriver "Han såg det fantastiska... " o så går det 4-5 rader innan det beskrivs vad som var så fantastiskt... Särskilt eftersom sådana där fantastiska saker var annan sida.

Langdon framstår dessutom som en riktigt tråkig person som är helt fri från övertygelse och tilltro till något. Så himla tråkig... Så uppfattar man honom inte i de tidigare böckerna.

Nenne N

2009-11-12

En väldigt bra spänningsroman!!

Patricia B

2009-11-06

Trams. Skräp. Uselt.

Joachim Lindberg

2009-11-02

Trams och religiöst flum.

Karin Ranstrand

2009-10-19

Lika annorlunda och spännande som Da Vinci Koden var när den kom, lika trist och ointressant är den nya, hypade Dan Brown. Periodvis spännande, men det var en hel del sidor jag inte brydde ig om att läsa ordentligt

PerOla Axelsson

2009-09-28

Jag är grymt besviken. Splatterteosofi.

Oskar Henriksson

2009-09-23

En riktigt riktigt bra och spännande början på boken. En riktigt sidvändare. Tyvärr blir det alltför pratigt och filosofflummigt på slutet vilket gör att boken helt tappar tempo.

Stefan Nordin

2009-09-17

Det börjar bra men tappar fart och fokus efter halva. Mot slutet är boken en pina. De sista 20 sidorna är totalt new age dravel Många kommer verkligen att avsky den här boken.