The Long Walk

King, Stephen

| 1999

In a futuristic America ruled by ultraconservatives one hundred of the nation's hardiest boys must endure a five-hundred-mile marathon race in order to win fame and fortune

Therese

2020-04-30

Den hr berttelsen knns precis som vad den handlar om, en lng vandring. Sprket r bra och det finns nd lite variation i handlingen, men framfr allt r det svrt att f en tidsuppfattning genom boken. Mycket flyter samman trots tidsangivelser och jag fr inte riktigt knsla fr hur lng och plgsam den hr vandringen egentligen r. Vad gller frankringen till verkligheten har jag ingen aning om vad som r fysiskt mjligt och under hur lng tid fr en mnniska under sdana hr omstndigheter. Trots dessa brister r det en lsvrd historia.

Max Anders

2018-03-14

Min favorit bok. Kan lsa hela tiden.

Zack Simone

2017-10-16

Rek lder 14.

Mylar .

2015-08-06

Den hr kndes betydligt bttre nr jag lste den som liten. Nu irriterar jag mig mest p grabbigheten och det jag upplever som stereotypt amerikanskt. Dialogen r inte direkt p ngon hg niv, vilket givetvis r frsteligt nr det r 17-ringar som talar, men boken r ju inte skriven fr ungdomar. Nej, platt och trkigt s det blir snkt betyg.

Anders Isacson

2014-08-04

En att tappa andan och hjer spnningen

Denna bok var bra & hade en bra story tycker jag.
Men den var lite lngtrkig emellant och drfr fr den bara en 3a av mig =)

Jan Banan

2012-04-03

En marsch med 100 deltagare som pgr tills det endast finns en deltagare kvar. Hur intressant kan det egentligen bli? Inte srskilt, men p ngot sett i takt med att man brjar knna karaktrerna mer ju lngre marschen pgr s blir denna berttelse nd underhllande. Frn att ha brjat p en betygsniv motsvarande sker 1:a, klttrar den sakta uppt p betygsskalan och landar tillslut p en svag 3:a.

Henrik Dahlquist

2012-03-20

Var inte s gammal nr jag lste den, s betyget kan vara ngot orttvist

London 80

2012-02-19

Lst femtioelva gnger. Filosofiskt kan man koka ner den till att The Long Walk r som livet sjlvt.

Lars Andersson

2011-05-16

nnu en bra Bachman-bok. Intressant o psykologisk.

Magnus Bergstrm

2011-05-06

Omins, enerverande, smtt cklande och samtidigt bisarrt filosofisk. En annorlunda och tight dystopi som helt klart hller n idag.

2010-07-28

lskar den hr. Lst flera gnger. Det hr r verkligen den ultimata dokuspan!

Eyez Only

2010-07-23

cklig historia som fr en att fundera ver det hr med dokuspa och vad folk r villiga att g igenom framfr en tv-kamera fr att vinna det Sora Priset. Man kan inte tro att den skrevs redan 1979, dvs lngt fre dokuspan ens var ptnkt...

Fredrik Forsll

2010-05-16

Hur jvla bra som helst.

Annika kerholm

2010-02-12

Ingen aning om hur lnge sedan jag lste denna bok, mer n 10 r, men den stter sig verkligen i en, suggestiv och skrmmande idroman.

Sarah Mattsson

2009-12-02

4 +

Lotta Blomkvist

2009-10-08

Antar att detta r fregngaren till hungerspelen. Jag tycker det r en intressant tanke och ett vl beskrivet persongalleri.

Anton Frnstrm

2009-04-23

Scenariot r enkelt: Hundra unga mn ska tvla mot varandra i vem som kan g lngst. Den som faller under en viss hastighet tre gnger blir skjuten. Sista personen kvar vinner det omtalade men aldrig definierade "the price"

I denna bok visar King terigen hur fenomenal han r p att gra personbeskrivningar. Den lnga gngturen (eller hur tusan man ska verstta det) beskrivs ur gonen p Ray Garraty, en vanlig sextonring som nstan som p skmt eller brist p andra ambitioner bestmmer sig fr att fullflja sin nominering till loppet. Man fr ocks lra knna den vltrnade och mlinriktade Scramm, Baker som blir hans nra vn och den kaxiga Mcvries som retsamt hnger kvar i loppet till de andras frtret.

Boken rr sig mellan det vardagliga i mnskliga relationer och det extrema i deltagarnas situation. Den blir tillslut ocks en metafor ver livet, om man vill vara filosofisk. Fr den som inte vill det r den en perfekt spnningsroman dr man tillslut sjlv brjar knna mjlksyran i benen och ddens fls i nacken.