The Lion, the Witch and the Wardrobe

Lewis, C S

| 1996

2029

Klassiker. Detta är den bästa boken i serien, men alla böcker som handlar om syskonen är bra.

Karin Järpemark

2024-01-17

Den bästa i Narnia-serien!

Sophie H

2023-10-28

Narnia har man en alldeles särskild relation till, uppskattade att läsa och att se på TV när jag var yngre.

Boken handlar om en magisk värld som Lucy upptäckte och sen Edmund och till sist följde Susan och Peter med. Jag tycker boken var väldigt spännande ganska detaljerat. Jag tycker folk som gillar spännade och magiska böcker ska läsa Narnia./Evelina

Forsenskolan 4B

2021-09-16

Om du har sett filmen så kolla denna1

Läste som barn, och har nu läst för min snart 8-årige son. Älskar Narnia-serien!

Ida Bogevik

2017-04-19

Så mysig barnbok och serie. Kan läsa dem om och om igen. <3

Maryam Chaid

2017-03-09

En spännande, hemtrevlig, ljuv berättelse om hur det är att tvingas ta beslut när man minst anar det och bli superhjälte i magiska varelsers ögon. Vad fattas i den här boken? Inget. Den har alla livsviktiga ingredienser för att kunna leva i ännu några århundraden - magi, spänning, humor, historisk förankring, vardagsproblem och, inte minst, enorm mysighet. Jag älskade den här boken när jag var barn och läser den fortfarande nu när jag är 20.

Helena Lundqvist

2016-12-29

Jag älskade den här bokserien som barn.

T Persson

2016-04-09

Den var jättespännande och jättebra
Jag gillar den här boken jättemycket
Det är ett bra boktips

?A children's story that can only be enjoyed by children is not a good children's story in the slightest.? - Det är ett av de citat som jag tycker är så pass bra att jag valt att pinna det till min sida här på Goodreads. Ett jag har tagit åt mig och verkligen håller med om. Och trots att detta kloka uttalande kommer från C.S. Lewis själv, så verkar han inte följa sina egna råd det minsta. För jag blir inte underhållen av Narnia. Tvärtom - jag gäspar mig igenom hela berättelsen. Kanske är det så att jag missade att läsa den här berättelsen när den skulle påverkat mig som mest, men jag har svårt att tro det. Dels för att det är precis som C.S. Lewis själv säger: en riktigt bra barnbok är den som uppskattas av alla. Som Astrid Lindgren, som J.K. Rowling, som Tolkiens Bilbo. Dels för att språket i The Lion, the Witch and the Wardrobe är så översittaraktigt, Lewis berättarröst är en vuxen som talar till ett barn, och det här blir riktigt jobbigt i längden. Att använda den tekniken tilltalar varken barn eller vuxna, tycker jag, och står sig väldigt motsägelsefullt mot uttalandet om att barnböcker skall kunna läsas och uppskattas av alla. Jag har aldrig klarat av Alice i Underlandet, till exempel, speciellt inte som barn. Där vill jag minnas att berättandet ter sig liknande. Så inte ens som ung läsare tyckte jag om att bli behandlad som en.

Sen är det såklart irriterande med de stereotypa könsrollerna i boken - hur barnen suckar åt varandra och hela tiden yttrar saker som "så typiskt tjejer", och att pojkarna får svärd för att slåss men att tomten uttalar sig om att det inte är "vackert" när kvinnor krigar. Det här har såklart sin förklaring i att boken är över 50 år gammal, men det får mig ändå att reagera varje gång.

Nej, Narnia - nu har du fått din chans. Jag uppskattade dig inte när min lärare högläste dig på lågstadiet, och jag uppskattar dig inte nu. Trots C.S. Lewis kloka citat om barnböcker så lever han inte upp till orden själv.

Sanna Carlborg

2014-07-15

Att jag sett filmen som jag inte gillade något vidare för några år sedan förstör, men överlag tycker jag ändå nästan lika mycket om den här som den inledande boken i serien.

jojo bengtsson

2012-12-07

funkar

Liam Olsson

2011-12-19

Helt underbar bok! Spänning äventyr och fint paketerad moral. Absolut värd sin stora läsarkrets.

Jari Kokko

2011-10-23

I sin genre är den helt fantastisk. Man kan läsa den för barn, återläsa den som tonåring och sen som vuxen. Och innehållet förändras hela tiden. Bra skriven, sköna karaktärer och dubbelbottnad plot. Märks att Tolkien och Lewis umgicks mycket.

Elisabeth E

2011-05-25

Min favoritbok som barn. Så himla underbar och spännande.

Ciccis bokblogg

2011-04-08

Den här boken vet jag inte riktigt hur många gånger jag läst. Första gången jag läste den var jag ca 11 år och det var efter att min fröken läst Min morbror trollkarlen högt i klassen, som för övrigt fortfarande min favoritbok i serien. Jag har även sett två olika filmatiseringar av boken plus en tecknad variant och jag har inte tröttnat på den, snarare tvärt om. För varje gång jag läser den så upptäcker jag nya saker och ser den ur nya synfallsvinklar. Som vuxen läsare så är det svårt att låta bli att se den bibliska intertexten i den. Den här gången blev den nya "upptäckten" Lucys eventuella koppling till Maria från Magdala och Susan som Maria, Jesus mamma.

Liza Bolin

2011-04-07

Hade kanske gillat den om jag läst den som liten, men nu var den mest pinsam. Banal historia utan invecklingar, logiska brister (om man kliver in i en garderob och är där en stund, sedan kliver man ut och ingen tid har förflutit i den här världen - hur kan tiden förflyta i garderoben UTAN att någon från denna världen är där?), irriterande upprepningar (Lucy vet att man inte ska stänga en garderob, Edmund vet att man inte ska stänga en garderob, Peter vet att man inte ska stänga en garderob - I GET THE FREKKING POINT.) tråkig.

Maria Johnson

2011-02-15

Kurslitteratur

Alice Tafvelin

2011-02-15

Jag tyckte att det var en bra bok.

Lejla k<<

2010-03-03

värd att läsa!!

A Bookaholic Swede

2010-01-17

En alldeles fantastiskt bra bok!

A Bookaholic Swede

2010-01-14

En fantastisk bra bok som kan läsas av både barn och vuxna.

M W

2009-12-01