The Lake House

Morton, Kate

| 2015

The beguiling fifth novel from the number one bestselling author of The House at Riverton and The Secret Keeper

Huset vid sjön är den första bok som jag läser av Kate Morton och den största behållningen fick jag av alla otroliga miljöbeskrivningar, Cornwall hamnade helt plötsligt högt upp på listan med platser som jag vill besöka 😍 Utöver den förtjusande miljön så är även karaktärerna väldigt välplanerade inför flertalet stora plot twister. Det här är en pusseldeckare som sträcker sig från 1933 och natursköna Cornwall med det vackra lantgodset Loeannet intill sjön, platsen där familjen Edevans lilla pojke på 11 månader försvinner spårlöst och huset sedan överges och faller i glömska fram tills 2003 då polisen Sadie Sparrow besöker sin morfar i Cornwall efter en påtvingad tjänstledighet. Av en slump snubblar hon över det magnifika huset och dess historia och beslutar sig för att börja nysta i det sedan länge olösta fallet. Boken var väldigt spännande och twisten var bortom all gissning men den kändes stundvis lite hoppig och intrasslad, men jag kommer absolut att läsa mer av Kate Morton.

Frida

2019-02-21

Sträckläste!

2018-04-22

200 sidor för lång. På slutet slöläser jag enbart för att jag vill att den ska ta slut så fort som möjligt. Grundidén är bra och bitvis är den ganska okej, men som sagt, alldeles för lång.

Therese A

2017-11-24

Bra bok med oväntade vändningar

Linea Karlsson

2017-08-16

Lättläst, underhållande och fängslande, som alltid.

Otroligt spännande och du tror att du räknat ut va som hänt men vad fel du har.

Katarina Strid

2017-07-17

En mycket välkonstruerad intrig! Jag älskar sådana här berättelser som utspelas i flera plan och tidsepoker, och man blir överraskad flera gånger. Klarläggandet sker hela tiden gradvis så man blir helt fast för att få veta hur det hänger ihop.

janne lindh

2017-06-03

Kate Morton har en tendens att skriva litet pratigt banalt och boken känns för lång. Men trots det är det som helhet en läsvärd historia, klurig och underhållande.

2016-09-06

Det tog tid att komma igenom denna. Segt med allt för många utvikningar. Kunde ha kortats. Att jag tycker så kan ju också bero på min ovanliga läströtthet just nu. Annars är storyn bra och ville ju gärna veta hur det slutade.

Lotta Lettenström

2016-08-07

Trots en viss rörighet mellan olika tidsperioder så får den bra betyg. Den var bra!

Lina Lindqvist

2016-08-01

Inte lika vass som hennes tidigare böcker men helt klart läsvärd om man som jag älskar Mortons böcker.

Annelie S

2016-06-16

Huset vid sjön fick mig att hitta min sedan länge borttappade läslust. Så glad för det! Spännande intrig som man bara måste få veta slutet på, inte lätt att klura ut den i förväg heller. Älskar miljön och funderar på Cornwall som semestermål just nu.......