The Kite Runner

Hosseini, Khaled

| 2004

Twelve year old Amir is desperate to win the approval of his father Baba, one of the richest and most respected merchants in Kabul. He has failed to do so through academia or brawn, but the one area where they connect is the annual kite fighting tournament. Amir is determined not just to win the competition but to run the last kite and bring it home triumphantly, to prove to his father that he has the makings of a man. His loyal friend Hassan is the best kite runner that Amir has ever seen, and he promises to help him - for Hassan always helps Amir out of trouble. But Hassan is a Shi'a Muslim and this is 1970s Afghanistan. Hassan is taunted and jeered at by Amir's school friends; he is merely a servant living in a shack at the back of Amir's house. So why does Amir feel such envy towards his friend? Then, what happens to Hassan on the afternoon of the tournament is to shatter all their lives,...

Josefin Wessman

signe rosenberg

2021-05-30

Margareta Vanessa

2020-12-28

Läste denna bok och använde den i en marxistiskt litteraturanalys till en skoluppgift i gymnasiet för inte så länge sedan. Med det i åtanke gick det verkligen att se de socioekonomiska skillnaderna mellan de två vännerna och deras liv vars konsekvenser vi ser i huvudkaraktärens, Amirs, handlingar. Intressant att se hur han själv tänker om sitt liv. Hosseini gör ett fantastiskt jobb med fina metaforer och häpnadsväckande plot-twists! Läs Läs Läs!

Safira Blom

2020-12-06

Cecilia U

2020-12-06

Ytterligare en favoritbok! Tårarna bara flödar, hjärtat värker av kärlek och sorg och man får ytterligare ett bevis på att man lever. Läs den!

Anna Ericsson

2020-10-30

Otroligt gripande!

Maria B

2020-07-28

Underbar skildring av barndom och vänskap i Kabul!

Jennie Carlander

2020-07-21

Underbar och gripande berättelse.

Emelie Hermansson

2020-07-07

👌

Mikaela86

2019-12-03

Denna boken har allt. Otroligt gripande, viktiga ämnen, allmänbildande, mänsklig, hjärna och hjärta. Röda tråden är svek, skuld, förlåtelse, att lägga saker till rätta. En av de bästa böcker jag läst och som jag aldrig kommer att glömma. Filmen är inte i närheten men grät ändå för att boken sitter så djupt inom mig.

Erika E

Magnus Mohell

2018-05-16

Karin Johansson

2018-02-16

En bok jag har läst flera gånger. Underbar, gripande och läsvärd.

Cecilia Engqvist

2018-01-17

Fin o gripande berättelse

För mig annorlunda miljö.

För mig annorlunda miljö.

Jenny Olsson

2017-06-19

Kristin Söderberg

2017-06-09

Gripande.

Fast Forward

2017-05-17

Intressant och känslofull läsning.

Marie Stenshammer

2016-10-24

en av de bästa!!!

Hanna W-E

2016-03-02

Lite seg i början. En väldigt gripande bok!

Lotta Andrén

2016-01-30

En bok som sitter kvar med blandade känslor.
Läs den!

Angelica Pilman

2015-11-16

Bästa boken på länge! Det händer något hela tiden o man vill inte sluta lyssna! (Hade ljudboken)

Pernilla Nilsson

2015-07-25

Troligtvis den bästa bok jag läst. Underbart språk och en fin historia. En av väldigt få böcker som jag känner att jag vill läsa om!

Jenny Dahl

2015-06-26

Jag älskar hans sätt att skriv a. Förmågan att måla upp hela miljön så man ser den klart och tydligt i sitt huvud

Camilla Carlsson

2015-06-18

Bästa boken och den jag brukar rekommendera. En fin historia med en antihjälte som slåss med sina svaga sidor. Jag läste klart, slog ihop boken och grät för jag visste att jag just hade upplevt något mycket speciellt.

Jesper Svensson

2015-04-08

Om vänskap, moral och relationer. Språket är personligt och läsvärt. Bra bok. Personskildringar är komplexa och känlsorna väldigt trovärdiga. Berörande.

Ingeborg Amnéus

2015-03-24

Oerhörd stark berättelse som inte fikar efter billiga poänger, ens där det vore möjligt.

Lars Wekell

2014-12-23

Fin historia

Jenny Åkesson

2014-11-08

En fantastisk bok att läsa.

Linda Aulin

2014-08-18

Är känslomässigt mörbultad efter att ha läst denna bok!

Agustina PARANCAN

2014-05-07

Älskade den !

En stark läsupplevelse. Fick mig att nästan börja gråta några gånger.

Lotta Berlin

2014-03-03

Fantastisk, som alla hans böcker.

arya nawab

2014-02-15

boken suger för JAG själv är en afghan o vet hur det är i afghanistan o allt som står i boken är en LÖGN! jag kan förstå att ni som läser den tkr att den är bra men snälla läs andra böcker om Afghanistan för att veta hur mkt av Flyga drakes historia är sann. jag sj har bott i Afghanistan o har inte upplevt det som sägs i boken o inte ens dom som är äldre har upplevt det. jag säger bara att den som har skrivit boken hatar sitt hemland o vill bli populär genom att skriva sånt skit om sitt eget land. hoppas att ni tänker lite själva efter och inte tror att boken har rätt. alla kan skriva en bok o man vill hitta ett sätt att bli populär.

Anna Collin

2014-02-13

Få böcker får mig att gråta, men det här var definitivt en sådan. Mycket stark och läsvärd berättelse.